Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Afet ve acil durum nedir ve afetlerin gruplandırılması
|
|
2
|
Deprem
|
|
3
|
Heyelan, yanardağ püskürmesi, sel ve su baskını
|
|
4
|
Orman yangını, yangın, fırtınalar ve yıldırım düşmesi
|
|
5
|
Erozyon, toprak kayması ve kaya düşmesi, çığ
|
|
6
|
Tayfun ve kasırga, kuraklık ve ani ısı yükselmesi
|
|
7
|
Afet ve acil durumlarda halk sağlığı uygulamaları.
|
|
8
|
Afet ve acil durum öncesi alınacak önlemler
|
|
9
|
Afet ve acil durum anında acil yardım önlemleri
|
|
10
|
Afet ve acil durumlar için acil durum çantası ve afet bölgesine gideceklerin yanında bulunması gereken malzemeler.
|
|
11
|
Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; geçici yerleşim su ve gıda sağlığı ile ilgili önlemler.
|
|
12
|
Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; insan dışkısı ve idrarın, evsel atıklar ve sıvı atıkların zararsızlaştırılması, afetlerde ulaşım ile ilgili özel önlemler
|
|
13
|
Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; vektörler ve diğer hayvanların kontrolü, enkaz ve molozların uzaklaştırılması, karantina ve aşı uygulamaları.
|
|
14
|
Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; nükleer, biyolojik, kimyasal tehlike ve acil yardım.
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
DR. Öğretim Üyesi İlker ŞİMŞEK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Doç. Dr. Ülkü Nihan YAZGAN TAVŞANOĞLU, Dr. Öğretim Üyesi Okan ÜRKER
|
Kaynaklar
|
Akbaba, M. ve Demirhindi, H. (2017). Temel Halk Sağlığı, Akademisyen Kitabevi.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin mevzuat hükümleri doğrultusunda afet ve acil durumlarda çevre sağlığı ile ilgili hizmetleri sağlığa uygun yürütebilmeleri amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Afet ve acil durum nedir ve afetlerin gruplandırılması; Deprem; Heyelan, yanardağ püskürmesi, sel ve su baskını; Orman yangını, yangın, fırtınalar ve yıldırım düşmesi; Erozyon, toprak kayması ve kaya düşmesi, çığ; Tayfun ve kasırga, kuraklık ve ani ısı yükselmesi; Afet ve acil durumlarda halk sağlığı uygulamaları; Afet ve acil durum öncesi alınacak önlemler; Afet ve acil durum anında acil yardım önlemleri; Afet ve acil durumlar için acil durum çantası ve afet bölgesine gideceklerin yanında bulunması gereken malzemeler; Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; geçici yerleşim su ve gıda sağlığı ile ilgili önlemler; Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; insan dışkısı ve idrarın, evsel atıklar ve sıvı atıkların zararsızlaştırılması, afetlerde ulaşım ile ilgili özel önlemler; Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; vektörler ve diğer hayvanların kontrolü, enkaz ve molozların uzaklaştırılması, karantina ve aşı uygulamaları; Acil ve afet durumlarında başlıca çevre sağlığı hizmetleri; nükleer, biyolojik, kimyasal tehlike ve acil yardım.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
4
|
2
|
Ekosisteme ait temel bileşenler hakkında detaylı bilgi sahibi olur
|
-
|
3
|
Çevre kirliliği, ölçüm ve arıtım yöntemleriyle ilgili bilgi sahibi olur.
|
-
|
4
|
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olur.
|
4
|
5
|
İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olur.
|
-
|
6
|
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanır.
|
-
|
7
|
Çevre sağlığı alanıyla ilgili sektörlerde işleyiş süreçlerini yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanır.
|
-
|
8
|
Disiplinler arası bireysel ve takım halinde çalışabilme ve sorumluluk alma becerisine sahip olur.
|
4
|
9
|
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme becerisini kazanır.
|
4
|
10
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
|
5
|
11
|
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü iletişim kurma tekniklerine hâkim olur.
|
-
|
12
|
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin bir şekilde kullanır.
|
-
|
13
|
Alanı ile ilgili yasal mevzuat hakkında bilgi sahibi ve yorumlama yeteneğine sahip olur.
|
-
|
14
|
Alanı ile ilgili evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur.
|
-
|