Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı: Giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
|
2
|
Tıbbi terminolojinin tanımı, tarihçesi ve terimlerin okunuşu
|
K1- Bölüm 1
|
3
|
Terimlerde ögeler: Kök, önek, sonek kavramları
|
K2- Bölüm 1
|
4
|
Terim çeşitleri (genel terimler,eponim terimler, akronim terimler, kısaltmalar, ölçü birimleri, simgeler)
|
K1- Bölüm 2
|
5
|
Tanısal terimler (radyolojik terimler, nükleer tıp terimleri, klinik terimler)
|
K1- Bölüm 3
|
6
|
Tanısal terimler (laboratuvar terimleri, insan yapısına ilişkin temel tanım ve terimleri, yön terimleri)
|
K1- Bölüm 3
|
7
|
Kan terimleri
|
K1- Bölüm 5
|
8
|
Kardiyovasküler ve endokrin sistem terimleri
|
K1- Bölüm 6
|
9
|
Solunum ve dolaşım sistemi terimleri
|
K2- Bölüm 3
|
10
|
Sindirim, boşaltım ve üreme sistemi terimleri
|
K2- Bölüm 4
|
11
|
Göz-kulak burun boğaz terimleri
|
K1- Bölüm 13
|
12
|
Santral ve periferik sinir sistemi terimleri
|
K1- Bölüm 12
|
13
|
Kas-iskelet sistemi terimleri
|
K2- Bölüm 2
|
14
|
Klinikte kullanılan terimler
|
K2- Bölüm 6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül OĞLAKÇI İLHAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Ekinci, S., & Hatipoğlu, H.G. (2018). Yüksekokullar İçin Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı (9. Baskı). Hatipoğlu Basım Yayım, Ankara.
K2- Karaman, B. İ., & Tekin P. Ş. (2018). Tıp Terimleri (4. Baskı). Ünal, N. (ed.), Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
|
Yardımcı Kitap
|
|
Dersin Amacı
|
Tıbbi terimleri doğru biçimde telaffuz etmesi, yazması ve kullanması için gerekli bilgi, beceri ve yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Tıbbi terminolojinin tarihçesi ve terimlerin okunuşu, terimlerde ögeler; kök, önek, sonek kav-ramları, terim çeşitleri (genel terimler, eponim terimler, akronim terimler, kısaltmalar ölçü birimleri, simgeler), tanısal terimler (radyolojik terimler, nükleer tıp terimleri, klinik terimler), tanısal terimler (laboratuvar terimleri, insan yapısına ilişkin temel tanım ve terimleri, yön te-rimleri), kan terimleri, kardiyovasküler ve endokrin sistem terimleri, solunum sistemi terimleri, sindirim sistemi terimleri, göz-kulak burun boğaz terimleri, santral ve periferik sinir sistemi terimleri, kas-iskelet sistemi terimleri, ürogenital sistem terimleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanı ile ilgili tıbbi terim ve terminolojiye hâkim olur, tanımlamalar yapar.
|
5
|
2
|
Alanındaki temel bilimsel bilgiyi değerlendirir ve uygular.
|
3
|
3
|
Tıbbi laboratuvar araç ve gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımlarını yapar.
|
-
|
4
|
Tıbbi laboratuvarlarda güvenlik kurallarını uygular, kişisel güvenlik önlemlerini alır ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
|
-
|
5
|
Laboratuvarda yapacağı testlerle ilgili olarak çözelti hazırlar, örnekleri analiz için hazır hale getirir, pratik uygulama yapar.
|
-
|
6
|
Enfeksiyon etkenlerini tanımlar, uygun dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygular.
|
-
|
7
|
Tıbbi laboratuvar testleri için hastadan biyolojik materyal alma, bunları saklama ve transferleri konusunda gerekli bilgi ve beceriyi gösterir.
|
-
|
8
|
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
|
-
|
9
|
Tıbbi laboratuvar çalışmalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini uygular.
|
-
|
10
|
Bireysel veya ekip içinde sorumluluk alır ve karşılaştığı sorunları çözer.
|
-
|
11
|
Alanı ile ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek kendini geliştirir.
|
-
|
12
|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
-
|
13
|
Canlının yapısını ve işleyişini açıklar.
|
-
|
14
|
Hastalıkların oluşum mekanizmasını tanımlar, temel tanı testlerini bilir ve uygular.
|
-
|
15
|
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
3
|