Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı: giriş, amaç ve öğrenim hedefleri, Temel kavramalar (insan, sağlık, hastalık, ölüm)
|
K1 BÖLÜM 1
|
2
|
İletişim becerileri
|
K1 BÖLÜM 1, K2 BÖLÜM 1
|
3
|
Sağlık ekibi ve mesleki roller
|
K1 BÖLÜM 2, K2 BÖLÜM 2
|
4
|
Geriatri ekibi ve yaşlı bakım teknikerlerinin yetki ve sorumlulukları
|
K1 BÖLÜM 3, K2 BÖLÜM 3
|
5
|
Yaşlı bakımında etik sorunlar ve meslek etiği
|
K1 BÖLÜM 4, K2 BÖLÜM 4
|
6
|
Homeostazis ve yaşlıların temel gereksinimlerinin tanımlanması
|
K1 BÖLÜM 5, K2 BÖLÜM 4
|
7
|
Yaşlı bireyin yaşlı bakım teknikeri tarafından değerlendirilmesi
|
K1 BÖLÜM 6, K2 BÖLÜM 5
|
8
|
Yaşlılarda beslenme
|
K1 BÖLÜM 7, K3 BÖLÜM 5
|
9
|
Yaşlılarda hijyen uygulaması
|
K1 BÖLÜM 7, K3 BÖLÜM 6
|
10
|
Yaşlılarda üriner sistem hijyen uygulaması
|
K1 BÖLÜM 8, K3 BÖLÜM 6
|
11
|
Yaşlılarda yaşam bulguları
|
K1 BÖLÜM 7, K3 BÖLÜM 6
|
12
|
Yaşlılarda sıcak-soğuk uygulama
|
K1 BÖLÜM 8, K3 BÖLÜM 7
|
13
|
Yaşlılarda ilaç uygulamaları
|
K1 BÖLÜM 9, K3 BÖLÜM 8
|
14
|
Ölüm ve ölmek üzere olan yaşlı bakımı
|
K1 BÖLÜM 9, K3 BÖLÜM 9
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Dr. Banu CİHAN ERDOĞAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1- Ders Notları
K2- Özmete, E. (2018). Yaşlı Bakım Elemanı Yetiştirme ve Geliştirme. Hedef CS Basın Yayın. ISBN: 978-605-9877-62-6
K3- Sayıner, F. D. (2016). Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları. Anadolu Üniveristesi Yayınları. ISBN: 978-975-06-1988-5
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Sağlıklı yada hasta yaşlı bireyin bakımında ihtiyaç duyulabilecek her türlü bakım teknikleri ile yapılması gereken davranışları öğretmek
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili tanımlar. Homeostazis, yaşlının temel gereksinimleri ve günlük yaşam aktiviteleri , Yaşlılıkta görülen değişiklikler. Yaşlıda bakım uygulamalarının yürütülmesinde temel kurallar. Yaşlı bireyin yaşlı bakım teknikeri tarafından değerlendirilmesi ve fizik muayene. Yaşamsal Bulgular ( ateş, nabız, tansiyon, solunum ölçülmesi ve kaydedilmesi). Yaşamsal Bulgular (ateş, nabız, tansiyon, solunum ölçülmesi ve kaydedilmesi )(devam). Yaşlıda sıcak ve soğuk uygulamalar. Yaşlıda deri ve öz bakım uygulamaları
Yaşlının hareket gereksinimi, mobilizasyonu ve vücut mekaniği. Yatak yapımı, rahat yatış pozisyonları. Yaşlıda Bası Yaraları ve Bakımı. Oral ilaç uygulamaları, parenteral ilaç uygulamaları. Asepsi, antisepsi ve hastane infeksiyonları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
2
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
-
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
3
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
-
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
2
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
4
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
5
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|