Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K1 BÖLÜM 1
|
2
|
Sağlık bakımı ile ilişkili enfeksiyonlar ve önlenmesi
|
K1 BÖLÜM 1, K2 BÖLÜM 1
|
3
|
Sıvı- elekrolit dengesizliklerinde bakım uygulamaları
|
K1 BÖLÜM 2, K2 BÖLÜM 2, K3 BÖLÜM 2
|
4
|
Asit-baz dengesizliklerinde bakım uygulamaları
|
K1 BÖLÜM 3, K2 BÖLÜM 2, K3 BÖLÜM 3
|
5
|
Yatan hastaya bakım uygulamaları
|
K1 BÖLÜM 4, K2 BÖLÜM 3, K3 BÖLÜM 4
|
6
|
Basınç yaralarının önlenmesi ve bakım uygulamaları
|
K1 BÖLÜM 5, K2 BÖLÜM 4, K3 BÖLÜM 4
|
7
|
Diyabetik ayak yaralarında önleyici uygulamalar ve bakım uygulamalar
|
K1 BÖLÜM 6, K2 BÖLÜM 5, K3 BÖLÜM 5
|
8
|
Solunum sistemine yönelik bakım uygulamaları-I (solunum ve öksürük egzersizleri, oksijen uygulaması)
|
K1 BÖLÜM 7, K2 BÖLÜM 6, K3 BÖLÜM 6
|
9
|
Solunum sistemine yönelik bakım uygulamaları-II ( Aspirasyon uygulaması, Trakeostomi bakımı)
|
K1 BÖLÜM 7, K2 BÖLÜM 6, K3 BÖLÜM 6
|
10
|
Gastrointestinal sisteme yönelik bakım uygulamaları-I ( Enteral ve parenteral besleme uygulamaları, Kateter/gavaj ile besleme, Perkutan Endoskopik Gastrostomi (PEG) ile besleme)
|
K1 BÖLÜM 8, K2 BÖLÜM 7, K3 BÖLÜM 7
|
11
|
Gastrointestinal sisteme yönelik bakım uygulamaları-II ( Konstipasyon ve Diyarede bakım uygulamaları, Stomalı hasta bakımı)
|
K1 BÖLÜM 8, K2 BÖLÜM 7, K3 BÖLÜM 7
|
12
|
Üriner sisteme yönelik bakım uygulamaları-I (Mesane eğitimi, Pelvik taban kas egzersizi, Üriner inkontinans ile ilgili öz bakım, İdrar yolu enfeksiyonuna yönelik bakım uygulamaları)
|
K1 BÖLÜM 9, K2 BÖLÜM 8, K3 BÖLÜM 9
|
13
|
Üriner sisteme yönelik bakım uygulamaları-II( Kalıcı ve geçici mesane kateterizasyonu, Aldığı-çıkardığı takibi)
|
K1 BÖLÜM 9, K2 BÖLÜM 8, K3 BÖLÜM 9
|
14
|
Ağrı ve ağrılı hastaya yaklaşım ve bakım uygulamaları
|
K1 BÖLÜM 4, K2 BÖLÜM 5, K3 BÖLÜM 4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Dr. Selma ARSLANTAŞ
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Dr. Selma Arslantaş
|
Ders Yardımcıları
|
Öğr.Gör. Dr. Kamile ÖNER
|
Kaynaklar
|
K1: Ders notları
K2: Özmete E(2018) Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları-I, Hedef Basın Yayın, ISBN: 978-605-9877-64-0
K3: Atabek T, Karadağ A(2020) Hemşirelik Esasları, Akademi Basın yayıncılık,İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Yaşlı yaşamsal bulgularının takibi ve sistemlere yönelik bakım ve uygulamaları öğretmek.
|
Dersin İçeriği
|
Sağlık ile ilişkili enfeksiyonlar ve önlenmesi
Sıvı- elektrolit dengesizliklerinde bakım uygulamaları
Sıvı- elektrolit dengesizliklerinde bakım uygulamaları
Yatan hastaya bakım uygulamaları
Basınç yaralarının önlenmesi ve bakım uygulamaları
Diyabetik ayak yaralarında önleyici uygulamalar ve bakım uygulamalar
Solunum sistemine yönelik bakım uygulamaları
Gastrointestineal sisteme yönelik bakım uygulamaları
Üriner sisteme yönelik bakım uygulamaları
Ağrı ve Ağrılı hastaya yaklaşım ve bakım uygulamaları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
5
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
5
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
4
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
-
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
3
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
4
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
3
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
4
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
4
|