Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi H. Seval GÖNDEREN ÇAKMAK, Dr. Öğr. Üyesi T. Barış DEĞER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1- ARIOĞLU, S., CANKURTARAN, M., HAL?L, M. G., & YAVUZ, B. B. (2006). Geriatri ve Gerontoloji. Nobel yayınları.
2-UÇKU, Reyhan, et al. YAŞLI VE HASTA BAKIM HİZMETLERİ. Diss. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ, 2012.
3- Ulusoy, Filiz M., and Refia Selma Görgülü. Hemşirelik esasları: temel kuram, kavram, ilke ve yöntemler. 72 TDFO, 2001.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Geriatrik sendromları, etkileyen faktörleri ve bakım uygulamalarını öğretmek amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Giriş, dersin aaının açıklanması, yaşlanma ile görülen değişikliker, üriner ve fekal inkontinans, yaşlıda diyare ve konstipasyon, bası yaraları-medikal perspektif, yaşlılarda düşmeler, kırıklar ve önlenmesi, osteoporoz rehabilitasyonu, yaşlıda senkop, deliryum, malnütrüsyon ve yaşlanma anoreksisi, kırılgan yaşlı, yaşlı hastalarda polifarmasi, yaşlılık ve kanser
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
5
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
3
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
4
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
-
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
4
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
5
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
-
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|