Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Yaşlının solunum sistemine ait sorunlar ve uygulamalar.
|
K2,Bölüm 3
K3,Bölüm 4
|
2
|
Yaşlının gastrointestinal sistemine ait sorunlar ve uygulamalar.
|
K2,Bölüm 4
K3,Bölüm 5
|
3
|
Yaşlının kardiyovasküler sistemine ait sorunlar ve uygulamalar.
|
K2, Bölüm 2
K3, Bölüm 2
|
4
|
Yaşlının endokrin sistemine ait sorunlar ve uygulamalar.
|
K2, Bölüm 5
K3, Bölüm 6
|
5
|
Yaşlının kas-iskelet sistemine ait sorunlar ve uygulamalar.
|
K1, Bölüm 6
K2, Bölüm 7
|
6
|
Yaşlının genitoüriner sistemine ait sorunlar ve uygulamalar.
|
K1, Bölüm 7
K2, Bölüm 8
|
7
|
Yaşlılarda nörolojik sistem sorunları ve bakım uygulamaları.
|
K1, Bölüm 8
K2, Bölüm 9
|
8
|
Yaşlılarda onkolojik sorunlar ve bakım uygulamaları.
|
K1, Bölüm 9
K2, Bölüm 10
|
9
|
Yaşlılarda enfeksiyon hastalıklarında bakım uygulamaları.
|
K1,Bölüm9-10
K2, Bölüm 9-10
|
10
|
Yaşlılarda duyu organlarına ait sorunlar ve uygulamalar.
|
K1, Bölüm 1
K2, Bölüm 1
|
11
|
Yaşlılarda dermatolojik sorunlar ve bakım uygulamaları.
|
K3,Bölüm 2
|
12
|
Yaşlılarda psikiyatrik sorunlar ve bakım uygulamaları.
|
K3, Bölüm 11
|
13
|
Yaşlı ve aile eğitimi.
|
K3, Bölüm 1-2
|
14
|
Vaka tartışması .
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi H. Seval GÖNDEREN ÇAKMAK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Öğretim Görevlisi Melis ERDENER, Öğretim Görevlisi Kutay KAŞLI, Öğretim Görevlisi Mesut ULUDAĞ
|
Kaynaklar
|
K1. Atabek T ve ark. (2020). Hemşirelik Esasları. 2. Baskı, Akademi Basım Ltd. Şti., Ankara
K2. Aştı, T., & Karadağ, A. (2012). Hemşirelik Esasları Kitabı. Akademi Yayıncılık, İstanbul, 18-23.
K3. Kaptan, G. (2013). Geriatrik Bakım İlkeleri. Nobel Tıp Kitabevi.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Temel Yaşlı Bakım İlke Ve Esaslarının Kazandırılması.
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlının solunum sistemine ait sorunlar ve uygulamalar, Yaşlının gastrointestinal sistemine ait sorunlar ve uygulamalar, Yaşlının kardiyovasküler sistemine ait sorunlar ve uygulamalar, Yaşlının endokrin sistemine ait sorunlar ve uygulamalar, Yaşlının kas-iskelet sistemine ait sorunlar ve uygulamalar, Yaşlının genitoüriner sistemine ait sorunlar ve uygulamalar, Yaşlılarda nörolojik sistem sorunları ve bakım uygulamaları, Yaşlılarda onkolojik sorunlar ve bakım uygulamaları, Yaşlılarda enfeksiyon hastalıklarında bakım uygulamaları, Yaşlılarda duyu organlarına ait sorunlar ve uygulamalar, Yaşlılarda dermatolojik sorunlar ve bakım uygulamaları
Yaşlılarda psikiyatrik sorunlar ve bakım uygulamaları, Yaşlı ve aile eğitimi, Vaka tartışması
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
5
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
5
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
5
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
5
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
-
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
4
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
5
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
-
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
4
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|