Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı: giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K1
|
2
|
Kronik hastalıkların tanımı, özellikleri ve Dünyada ve Türkiye de en sık görülen kronik hastalıklar.
|
K1, K2 Bölüm 1
|
3
|
Endokrin Sistem Hastalıkları ve Bakımı
|
K1, K2 Bölüm 2
|
4
|
Endokrin Sistem Hastalıkları ve Bakımı(Devam)
|
K1, K2 Bölüm 2
|
5
|
Metabolizma Hastalıkları ve Bakım
|
K1, K2 Bölüm 3
|
6
|
Kardiyovasküler SistemHastalıkları ve Bakımı
|
K1, K2 Bölüm 4
|
7
|
Kardiyovasküler SistemHastalıkları ve Bakımı(Devam)
|
K1, K2 Bölüm 4
|
8
|
Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı
|
K1, K2 Bölüm 6
|
9
|
Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakımı (Devam)
|
K1, K2 Bölüm 6
|
10
|
Üriner Sistem Hastalıkları ve Bakımı
|
K1, K2 Bölüm 7
|
11
|
Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Bakım
|
K1, K2 Bölüm 7
|
12
|
Nörolojik Sistemi Hastalıkları ve Bakımı
|
K1, K2 Bölüm 8
|
13
|
Eklem Bağ Dokusu Hastalıkları ve Bakım
|
K1, K2 Bölüm 9
|
14
|
İmmün Sistem Hastalıkları ve bakım
|
K1, K2 Bölüm 9
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğretim Görevlisi Dr. Kamile ÖNER
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Dr. Kamile Öner
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Ders Notları
K2. Fadıloğlu, Ç., Ertem, G., Şenuzun Aykar, F. (2013). Evde Sağlık ve Bakım. Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım. 1. Baskı, Amasya.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Yaşlılarda görülen kronik hastalıkların özellikleri, seyri ve evreleri konusunda bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Kronik hastalıkların tanımı, özellikleri ve en sık görülen kronik hastalıklar. Kardiyovasküler sistem hastalıkları: kalp ve koroner hastalıklar, hipertansiyon ve periferik damar hastalıkları. Pulmoner sistem hastalıkları:KOAH, astım. Nörolojik sistem hastalıkları: stroke-inme, demans. Endokrin sistem hastalıkları: diyabet, obesite, troid hastalıkları. Kas-iskelet sistemi hastalıkları: artrit, osteoporoz. Gastrointestinal sistem hastalıkları: gastrit, ülser, reflü, konstipasyon. Üriner sistem hastalıkları: kronik böbrek yetmezliği. Onkolojik hastalıklar: kanser.
Görsel işitsel sistem hastalıkları: makuler dejenerasyon. Hematolojik, dermatolojik sistem hastalıkları. Psikiyatrik hastalıklar: depresyon.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
5
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
5
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
5
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
4
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
5
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
4
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
4
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
3
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|