Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı: giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K1- Genel Giriş
|
2
|
Sağlık ve Beslenme
|
K1-Bölüm-2 YK1-Bölüm-4
|
3
|
Toplumda Beslenme Sorunları ve Nedenleri
|
K1-Bölüm-7 YK1-Bölüm-4
|
4
|
Yeterli ve Dengeli Beslenme İlkeleri
Obozite ve Yol Açtığı Sorunlar
|
K1-Bölüm-2 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
5
|
Enerji Gereksinimi
|
K1-Bölüm-2 K2-Kısım-5-Bölüm-01
|
6
|
İdeal Boy ve Kilo Hesaplaması, Besin Grupları ve Besin Piramidi
|
K1-Bölüm-3 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
7
|
Besin Öğelerine Giriş
Karbonhidratlar, Proteinler
|
K1-Bölüm-4 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
8
|
Yağlar ve Vitaminler
|
K1-Bölüm-4 K2-Kısım-5-Bölüm-01 YK1-Bölüm-4
|
9
|
Mineraller ve Su
|
K1-Bölüm-5 YK1-Bölüm-4
|
10
|
Hasta Beslenmesinde Genel İlkeler
Standart Hastane Diyetleri
Diyet Mutfağı-Hastayı Besleme ve Diyet
|
K1-Bölüm-5-7 YK1-Bölüm-4
|
11
|
Kardiyovasküler Hastalığı Olanlarda Beslenme
|
K1-Bölüm-3 K3-Bölüm-11
|
12
|
Diyabette Beslenme
|
K1-Bölüm-3 K3-Bölüm-11
|
13
|
Kanserli Hastalarda Beslenme
|
K1-Bölüm-3 K3-Bölüm-11
|
14
|
Hastaya Yemek Yedirme
|
K1-Bölüm-6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Hasan ÇERÇİOĞLU
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Hasan Çerçioğlu
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Kalkan, İ., Akman, M. (2017). Klinik Uygulamalarda Beslenme. Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
K2. Konak, Ş. (2016). Sosyal, Ruhsal ve Medikal Yönleriyle Evde Bakım. Kongre Kitapevi.
K3. Kapucu, S. (2019). Geriatri Hemşireliği. Hipokrat Kitapevi, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Craven, Hirnle and Jensen. (2015). Fundamentals of Nursing. Lippincot. Wiliams&Wilkons.
|
Dersin Amacı
|
Besin öğelerinin, başlıca besin grupları, tolumda görülen beslenme sorunları, ideal boy ve kilo hesaplaması, besin piramidi, karbonhidratlar, proteinler, vitaminler, yağ, mineraller, su, hasta diyetleri, kronik hastalıklarda beslenme konusunda bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Sağlık ve Beslenme, Toplumda Beslenme Sorunları ve Nedenleri, Yeterli ve Dengeli Beslenme İlkeleri, Obozite ve Yol Açtığı Sorunlar, Enerji Gereksinimi, İdeal Boy ve Kilo Hesaplaması, Besin Grupları ve Besin Piramidi, Besin Öğelerine Giriş, Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, Vitaminler, Mineraller ve Su, Hasta Beslenmesinde Genel İlkeler, Standart Hastane Diyetleri, Diyet Mutfağı-Hastayı Besleme ve Diyet, Kardiyovasküler Hastalığı Olanlarda Beslenme, Diyabette Beslenme, Kanserli Hastalarda Beslenme, Hastaya Yemek Yedirme
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
3
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
4
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
-
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
-
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
5
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
3
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
-
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|