Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri
|
|
2
|
Yaşlılık döneminin özellikleri ve yaşlılık sorunları.
|
|
3
|
Yaşlı bakım hizmetleri ve sosyal politikalar.
|
|
4
|
Stres nedir? Stresle başa çıkma yaklaşımları.
|
|
5
|
Yaşlıların psikolojik ihtiyaçları ve etkileyen faktörler.
|
|
6
|
Yaşlılar ve stres.
|
|
7
|
Stresle başa çıkma yolları.
|
|
8
|
Çatışma ve problem çözme.
|
|
9
|
İyi oluş ve yılmazlık.
|
|
10
|
Yaşlılarda iyi oluş ve yılmazlığı pekiştirici faktörler.
|
|
11
|
Öfke ve kaygı.
|
|
12
|
Öfke ve kaygıyla baş etme.
|
|
13
|
Tükenmişlik.
|
|
14
|
Yaşlılarda tükenmişlikle başa çıkma yolları.
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi T. Barış DEĞER, Dr. Öğr. Üyesi H. Seval GÖNDEREN ÇAKMAK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Eraslan Çapan B. (Editör). Yaşlılarda Çatışma ve Stres Yönetimi-1. Anadolu Üniversitesi Yayınları. 2. Baskı, 2017.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrenciye yaşlı psikolojisi, stres, kaygı, öfke, iyi oluş, yılmazlık ve tükenmişlik kavramları ve baş etme yolları hakkında bilgi, tutum ve beceri kazandırmak.
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlılık döneminin özellikleri ve yaşlılık sorunları. Yaşlı bakım hizmetleri ve sosyal politikalar. Stres nedir?
Stresle başa çıkma yaklaşımları. Yaşlıların psikolojik ihtiyaçları ve etkileyen faktörler. Yaşlılar ve stres. Stresle başa çıkma yolları. Çatışma ve problem çözme. İyi oluş ve yılmazlık. Yaşlılarda iyi oluş ve yılmazlığı pekiştirici faktörler. Öfke ve kaygı. Öfke ve kaygıyla baş etme. Tükenmişlik. Yaşlılarda tükenmişlikle başa çıkma yolları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
2
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
4
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
5
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
3
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
4
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
3
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
5
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
5
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
-
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
3
|