Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı; amacı, giriş ve öğrenim hedefleri
|
K2-Bölüm-1
|
2
|
Engelliliğe genel bakış; kavramlar, nedenleri, türleri
|
K2-Bölüm-1
|
3
|
Engelli hakları
|
K3, K4
|
4
|
Engelli bireylerin sorunları-1
|
K2-Bölüm-2
|
5
|
Engelli bireylerin sorunları-2
|
K2-Bölüm-2
|
6
|
Ortopedik, görme, işitme, dil ve konuşma engelli bireyler
|
K2-Bölüm-5
|
7
|
Zihinsel, ruhsal ve duygusal engelli bireyler
|
K2-Bölüm-6
|
8
|
Engellilerin rehabilitasyonu ve toplumsal yaşam-1
|
K2-Bölüm-3
|
9
|
Engellilerin rehabilitasyonu ve toplumsal yaşam-2
|
K2-Bölüm-3
|
10
|
Engellilere yönelik politikalar-1
|
K1-Bölüm-4
|
11
|
Engellilere yönelik politikalar-2
|
K2-Bölüm-4, K2-Bölüm-7
|
12
|
Engellilere yönelik yasal düzenlemeler
|
K2-Bölüm-4
|
13
|
Engelli bakım hizmetleri ve uygulamaları-1
|
K2-Bölüm-8
|
14
|
Engelli bakım hizmetleri ve uygulamaları-2
|
K2-Bölüm-8
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Melis ERDENER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üyesi H. Seval GÖNDEREN ÇAKMAK
|
Kaynaklar
|
K1. Altuntaş, B. (2014). Dezavantajlı gruplar ve sosyal politika. (1. Basım). Nobel Yayınları, Ankara. K2. Genç, Y. (2020). Engellilerle sosyal hizmet. (1. Baskı). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ankara. K3. Hunt, R. (2018). Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi Uygulama Kılavuzu. (1. Baskı). Engelliler Konfederasyonu Yayınları, Ankara. K4. Ife, J. (2017). İnsan hakları ve sosyal hizmet. (1. Baskı). Nika Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin engellilikle ilgili kavramları, engel türlerini, engelliliğin nedenlerini, engelli bireylerin sorunlarını, engellilere yönelik politikaları, yasal düzenlemeleri ve engelli bakım hizmetlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Engelliliğe ilişkin kavramlar, engellilik türleri, engelliliğin nedenleri, engellinin insan hakları, engelli bireylerin sorunları, engellilere yönelik politikalar ve mevzuat, engellilere yönelik bakım hizmetleri ve uygulamalar.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel sağlık bilimleri konusunda genel bir bilgiye sahip olur ve gerektiğinde mesleğinde kullanabilir.
|
-
|
2
|
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olur, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır.
|
5
|
3
|
Yaşlı Bakımı alanında edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini ve ihtiyaçlarını fark edebilir, sorunları saptar ve çözüm önerileri geliştirir.
|
3
|
4
|
Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri, bilgi ve iletişim teknolojilerini tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
-
|
5
|
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip bir birey olarak, alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlı olup gelişmeleri izleyebilir.
|
4
|
6
|
Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamalarda diğer sağlık ekibi üyeleri ve farklı disiplinlerden profesyonellerle ile işbirliği içinde çalışabilir.
|
-
|
7
|
Birey olarak görev hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönet-melik ve mevzuatı bilir ve uygun davranır.
|
5
|
8
|
Sağlıklı beslenme kuralları, yeterli ve dengeli beslenme, yaşlılarda beslenme ilkeleri, yaşlılıkta beslenmenin önemi, yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları ve hastalıklarda beslenme ilkelerini bilir.
|
-
|
9
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir, kendisine verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
3
|
10
|
Özel durum ve hastalıklara sahip yaşlılara bakım konusunda temel bilgiye sahip olur.
|
2
|
11
|
İlk yardım, halk sağlığı, çevre koruma konularında temel bilgiye sahip olur.
|
-
|
12
|
Yaşlı bireyin aile üyeleri ve yakınlarıyla etkili iletişim kurabilir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve ilgili kurumları bu konuda bilgilendirir.
|
-
|
13
|
Temel ilaç bilgisine sahip olur, yaşlının kullanmakta olduğu ilaçları düzenler, yaşlılarda uygunsuz ilaç kullanımının azaltılabilmesi için ekip üyeleri ile karşılıklı iletişim ve geri bildirimin sağlar.
|
-
|
14
|
Etik değer ve ilkeler çerçevesinde bakım hizmeti sunar.
|
5
|
15
|
Yaşlıların planlanan rehabilitasyon programını uygulamaya yardım edebilir.
|
-
|