Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Psikososyal risk etmenleri kavramları ve terminolojisi. İşyerinde sağlığı olumsuz etkileyebilecek psikososyal risk etmenleri.
|
K1: s. 1-8
|
2
|
Çalışma ortamının psikolojik yapısı. Çalışma süresi, ücretlendirme.
|
K1: s. 9-13
|
3
|
Yönetsel ve çalışanlarla ilgili faktörler. Sendikalaşma.
|
K1: s. 14-17
|
4
|
Cinsiyetler için eşitlik kavramı. Kreş, gündüz bakımevi vb., gebe ve emziren çalışanlar, genç çalışanlar.
|
K1: s. 18-22
|
5
|
Tacizler ve işyerinde psikolojik taciz, mobbing kavramı.
|
K2: s. 7-10
|
6
|
İşyerinde çatışma, şiddet, kabalık, taciz ve iş stresi. İşyerinde ayrımcılık ve baskı. İşyerinde psikolojik taciz türleri. Dikey (hiyerarşik) ve yatay (eşitler arası) psikolojik taciz.
|
K2: s. 11-13
|
7
|
İşyerinde psikolojik taciz ve damgalama, yönetimin devreye girmesi, işten ayrılma.
|
K2: s. 14-17
|
8
|
Psikolojik tacizin tarafları. Mağdurlar, uygulayıcılar, izleyiciler.
|
K2: s. 18-22
|
9
|
Psikolojik tacizin etkileri. Mağdura, işyerine, mağdur yakınlarına, topluma ve ülkeye olan etkiler.
|
K2: s. 23-34
|
10
|
Özel risk grupları. Kadınlar, çocuklar, engelliler, yaşlılar.
|
K3: Bölüm 13
|
11
|
Psikososyal risk etmenlerine maruziyetin yüksek olduğu iş kolları.
|
K3: Bölüm 13
|
12
|
Çalışanların ruhsal ve bedensel sağlıklarının korunmasında ekip çalışması. Çalışanların ruhsal ve bedensel sağlıklarının korunmasında ekip çalışması
|
K3: Bölüm 13
|
13
|
İş psikolokluğu. Tükenmişlik sendromu.
|
K3: Bölüm 13
|
14
|
İlgili mevzuat. 657, 4857, 6098 Sayılı Kanunlarda ve ilgili genelgelerde psikolojik taciz.
|
K2: 35-36
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Seçil AYANOĞLU
|
Dersi Verenler
|
1-)Öğretim Görevlisi Seçil Ayanoğlu
|
Ders Yardımcıları
|
|
Kaynaklar
|
K1. ÇSGB (2016). Psikososyal Risk Faktörleri Bilgilendirme Rehberi. Erişim adresi: https://www.csgb.gov.tr/medias/4595/rehber22.pdf.
K2. ÇSGB (2014). İşyerlerinde Psikolojik Taciz ( Mobbing) Bilgilendirme Rehberi. Erişim adresi: https://www.csgb.gov.tr/media/1327/i%C5%9Fyerlerinde-psikolojik-taciz-mobbing-bilgilendirme-rehberi-2014.pdf
K3. İşsever, H., İş Sağlığı ve Güvenliği, İstanbul Üniversitesi, AUZEF ders notu. Erişim adresi: http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/isgau2017.pdf
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Psikososyal risk etmenleri kavramları ve terminolojisinin öğrenilmesi. İşyerinde sağlığı olumsuz etkileyebilecek psikososyal risk etmenlerinin kavranması. Yönetsel ve çalışanlarla ilgili faktörler ile sendikalaşmanın yorumlanması. Gebe ve emziren çalışanlar, genç çalışanların psikolojik durumunun anlaşılması. İşyerinde psikolojik taciz, mobbing kavramının anlaşılması. İşyerinde psikolojik taciz türleri olarak dikey (hiyerarşik) ve yatay (eşitler arası) psikolojik tacizin kavranması. Psikolojik tacizin etkilerinin anlaşılması. Psikososyal risk etmenlerine maruziyetin anlaşılması. Çalışanların ruhsal ve bedensel sağlıklarının korunmasında ekip çalışmasının anlaşılması. Psikolojik tacizle ilglii 657, 4857, 6098 Sayılı Kanunların ilgili maddelerinin anlaşılması.
|
Dersin İçeriği
|
Psikososyal risk etmenleri kavramları ve terminolojisi. İşyerinde sağlığı olumsuz etkileyebilecek psikososyal risk etmenleri. Çalışma ortamının psikolojik yapısı. Çalışma süresi, ücretlendirme. Yönetsel ve çalışanlarla ilgili faktörler. Sendikalaşma. gebe ve emziren çalışanlar, genç çalışanlar. Tacizler ve işyerinde psikolojik taciz, mobbing kavramı. İşyerinde çatışma, şiddet, kabalık, taciz ve iş stresi. İşyerinde ayrımcılık ve baskı. İşyerinde psikolojik taciz türleri. Dikey (hiyerarşik) ve yatay (eşitler arası) psikolojik taciz. İşyerinde psikolojik taciz ve damgalama, yönetimin devreye girmesi, işten ayrılma. Psikolojik tacizin tarafları. Mağdurlar, uygulayıcılar, izleyiciler. Psikolojik tacizin etkileri. Mağdura, işyerine, mağdur yakınlarına, topluma ve ülkeye olan etkiler. Özel risk grupları. Bayanlar, çocuklar, engelliler, yaşlılar. Psikososyal risk etmenlerine maruziyetin yüksek olduğu iş kolları hakkında bilgiler verir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Üretim süreçlerini analiz ederek çalışma ortamında oluşabilecek iş güvenliği risklerini tanımlayabilme ve değerlendirme becerisine sahip olmak.
|
3
|
2
|
Takım ruhu ile çalışabilme yeteneğini geliştirme.
|
1
|
3
|
En az bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde alanıyla ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurma.
|
-
|
4
|
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma
|
-
|
5
|
İşçi sağlığı ve iş güvenliği hakkında hukuki ve mesleki açıdan muhakeme becerisi kazanma
|
3
|
6
|
İş Güvenliği malzemelerini, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarını tanımak, özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak ve amacına uygun kullandırma yetkinliğine sahip olmak.
|
-
|
7
|
İş güvenliği eğitimleri planlama ve uygulama becerisine sahip olmak.
|
-
|
8
|
Toplumla iletişim kurma becerisi kazanma.
|
-
|
9
|
İş güvenliği ve sağlığına yönelik ölçüm teknikleri ve metotları hakkında yeterli bilgiye sahip olmak.
|
-
|
10
|
İşçi sağlığının korunabilmesi ve oluşabilecek meslek hastalıklarının engellenebilmesi için alınması gereken temel önlemler hakkında bilgi sahibi olmak.
|
-
|
11
|
Ekip çalışmasına yatkın, sorumluluk alma özgüveni olan, yetki alabilme ve gereğini yerine getirebilme becerisini kazanmak
|
-
|
12
|
İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili periyodik kontroller sürecini düzenleyebilmek.
|
-
|
13
|
Kayıt ve raporlama faaliyetlerini yürütebilmek.
|
-
|
14
|
Sektörlere yönelik spesifik bilgi sağlayabilmek.
|
-
|
15
|
İş Sağlığı ve Güvenliği Alanında Tekniker Seviyesinde Mevzuat Bilgisine Sahip Olmak
|
2
|