Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Korunan alanların tanımı, sınıflandırılması
|
K1
|
2
|
Türkiye`de ve dünyada korunan alanların gerekliliği, tarihi
|
K1
|
3
|
2873 Sayılı Milli Parklar Kanunu, 6831 sayılı Orman Kanunu -1
|
K1
|
4
|
2873 Sayılı Milli Parklar Kanunu, 6831 sayılı Orman Kanunu -2
|
K1
|
5
|
Türkiye`nin taraf olduğu başlıca çevre anlaşmaları -1
|
K1
|
6
|
Türkiye`nin taraf olduğu başlıca çevre anlaşmaları -2
|
K1
|
7
|
Ulusal ve Uluslararası Koruma Stratejileri
|
K1
|
8
|
Türkiye`de yasal düzenlemeler ile korunacak alanların belirlenme süreci
|
K1
|
9
|
Türkiye`de korunan alanlar yönetimi ve idaresinde izlenen politikalar
|
K1
|
10
|
Türkiye`de korunan alanların idaresi ve yönetiminde kurumsal yapı
|
K1
|
11
|
Türkiye`de korunan alanlara örnekler
|
|
12
|
Türkiye`de korunan alanların yönetimde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri -1
|
|
13
|
Türkiye`de korunan alanların yönetimde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri -2
|
|
14
|
Korunan alanlarda paydaş yaklaşımlı yönetim anlayışının geliştirilmesi
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Seda ERKAN BUĞDAY
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Kuvan, Y. 2012. Doğa Koruma ve Korunan Alanlar, İstanbul Üniversitesi Yayın no:5066, Orman Fakültesi Yayın no:499, İstanbul
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Anonim, (1983). 2873 Sayılı Milli Parklar Kanunu (Tarih:11/8/1983 Sayı:18132)
YK2. Anonim, (2003). 4915 Sayılı Kara Avcılığı Kanunu (Tarih: 11/07/2003 Sayı: 25165)
YK3. Anonim, (1956). 6831 Sayılı Orman Kanunu (Tarih: 08/09/1956 Sayısı: 9402)
YK4. Anonim. (2012). Korunan Alanlarda Yapılacak Planlara Dair Yönetmelik
YK5. Anonim, (2012). Korunan Alanların Tespit, Tescil ve Onayına İlişkin Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik
YK6. Anonim, (1986). Milli Parklar Yönetmeliği
YK7. Anonim, (2013). Mesire Yerleri Yönetmeliği.
YK8. Anonim, (2014). Sulak Alanlar Yönetmeliği
YK9. Anonim, (2013). Tabiat Varlıkları ve Doğal Sit Alanları ile Özel Çevre Koruma Bölgelerinde Bulunan Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerlerin İdaresi Hakkında Yönetmelik
|
Dersin Amacı
|
Öğrencinin korunan alan yönetimiyle ilgili temel bilgi, yaklaşım ve uygulamalar hakkında bilgi sahibi olması ve korunan alanların yönetiminde değerlendirmeler yapabilme ve stratejiler geliştirebilme becerilerini artırmak amaçlanmıştır.
|
Dersin İçeriği
|
Korunan alanların tanımı, sınıflandırılması, Türkiye`de ve dünyada korunan alanların gerekliliği, tarihi, 2873 Sayılı Milli Parklar Kanunu, 6831 sayılı Orman Kanunu, Türkiye`nin taraf olduğu başlıca çevre anlaşmaları, Ulusal ve Uluslararası Koruma Stratejileri, Türkiye?de yasal düzenlemeler ile korunacak alanların belirlenme süreci, Türkiye`de korunan alanlar yönetimi ve idaresinde izlenen politikalar, Türkiye`de korunan alanların idaresi ve yönetiminde kurumsal yapı, Türkiye`de korunan alanlara örnekler, Türkiye`de korunan alanların yönetimde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri, korunan alanlarda paydaş yaklaşımlı yönetim anlayışının geliştirilmesi bu derin içeriğini oluşturmaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Çalışma konusunda kuramsal ve uygulamalı temel düzeydeki güncel bilgilere sahip olur.
|
-
|
2
|
Farklı özellikteki ekosistemlerin yapısındaki bütün öğeleri ve birbirleri arasındaki ilişkileri temel düzeyde kavrar.
|
-
|
3
|
Doğada zor koşullarda çalışabilme, çalışma alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür.
|
-
|
4
|
Güncel bilişim ve iletişim teknolojileri kullanımında gelişmeleri takip eder ve yeterli düzeye ulaşmış olur.
|
-
|
5
|
Yaban hayatının orman amenajmanına entegrasyonu ile korunan alanların belirlemesi ve yönetiminin prensiplerini öğrenerek sürdürülebilir koruma-kullanma felsefesini kazanır.
|
-
|
6
|
Günün getirmiş olduğu fırsatları değerlendirerek, bulunduğu kurum içerisinde ya da bireysel olarak sorumluluk üstlenerek, girişimcilik faaliyetlerinde bulunur.
|
-
|
7
|
Türkiye nin yaban hayatı kaynaklarını, biyolojik çeşitliliğini ve biyo-coğrafyasını tanıyabilme, alanında saha çalışmaları yapabilme, elde edilen verileri analiz etme, istatistiksel ve eko-sosyolojik değerlendirme ve yorumda bulunabilme bilgi ve becerisine sahip olur.
|
4
|
8
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, halkla ilişkiler, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|
9
|
Yaban hayvanlarının çeşitliliği, ekolojileri, biyolojileri, sistematikleri, envanteri, korunması, nakledilmesi, üretilmesi, izlenmesi, habitatlarının iyileştirilmesi, yapay ve doğal avlaklar, kontrollü avcılık, pazarlama usulleri, av ve yaban hayatı turizmi konularında bilgi ve beceriye sahip olur.
|
-
|
10
|
Ormancılık, madencilik gibi insan faaliyetleri ve yaban hayatı uygulamalarında çağdaş teknoloji ve uygun yöntemleri, gerekli araç ve gereçleri kullanır.
|
-
|
11
|
Ulusal ve uluslararası çevre politikalarını, yasalar ve diğer yazılı hukuk kuralları ile yükümlülükleri kavrar.
|
4
|
12
|
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin bir şekilde kullanır.
|
-
|
13
|
Alanı ile ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi ve yorumlama yeteneğine sahip olur.
|
4
|
14
|
Alanı ile ilgili evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur.
|
-
|
15
|
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü iletişim kurma tekniklerine hâkim olur.
|
-
|