Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Sistematik, sınıflandırma ve taksonomi kavramları, tarihçe, sınıflandırmanın önemi
|
K1-Bölüm-1,K2-Bölüm-1
|
2
|
Tür, tür çeşirleri, Popülasyon, Türleşme
|
K1-Bölüm-1,K2-Bölüm-1
|
3
|
Taksonomik kategoriler, taksonomik kategorilerin oluşturulma süreçleri
|
K1-Bölüm-2,K2-Bölüm-2
|
4
|
Tür çeşitliliği, evrim ve sistematiğin ilişkisi
|
K1-Bölüm-3,K2-Bölüm-2
|
5
|
İkili adlandırma (Binominal nomenklatür) sistemi, adlandırma kuralları, tip kavramı ve tip çeşitleri
|
K1-Bölüm-3,K2-Bölüm-2
|
6
|
Sistematikte taksonomik karakterler, Latince`nin önemi ve terminoloji, arazi çalışmaları
|
K1-Bölüm-4,K2-Bölüm-3
|
7
|
Taksonomik yayınlar, tayin anahtarları ve teşhis
|
K1-Bölüm-4,K2-Bölüm-3
|
8
|
Sistematikte klasik yöntemler, Morfoloji, karyoloji
|
K1-Bölüm-4,K2-Bölüm-3
|
9
|
Sistematikte güncel teknikler, filogenetik, moleküler sistematiğe giriş,
|
K1-Bölüm-5,K2-Bölüm-4
|
10
|
Hayvan sistematiği ve Bitki sistematiği arasındaki farklar
|
K1-Bölüm-1,K2-Bölüm-1, K3-Bölüm-2
|
11
|
Yaban Hayatında sistematiğin yeri ve önem
|
K1-Bölüm-1,K2-Bölüm-1
|
12
|
Yaban Hayatında sistematik amaçlı örnekleme yapma kuralları
|
K1-Bölüm-5,K2-Bölüm-5
|
13
|
Yaban hayatında tür belirlemede dikkat edilmesi gereken hususlar
|
K1-Bölüm-5,K2-Bölüm-5
|
14
|
Geçerli isimlendirmenin takib edilmesi, güncel yayınlardan sistematik amaçlı tarama yapma
|
K1-Bölüm-5,K2-Bölüm-6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Tarkan Yorulmaz
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Bayram Yıldız, Ekrem Aktoklu, (2010), Bitki Sistematiği İlkin Karasal Bitkilerden Bir Çeneklilere, Palme Yayınevi, Ankara.
K2. Ernst Mayr & Peter D. Ashlock, (1991), Principles of Systematic Zoology, McGraw Hill İnternational Edition. USA.
K3. Menemen Y., & Dönmez, A.A., (2007), Uluslararası Botanik Adlandırma Yasası (Viyana Yasası) 2006, Doğan Matbaacılık, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Hasan H. Başıbüyük, Fevzi Bardakçı, Robert Belshaw, Daonald L.J. Quicke, (2000), Phylogenetic Systematics, Önder Matbaası, Sivas.
YK2. International Code of Zoological Nomenclature, (1985), International trust for Zoological Nomenclature. c/o British Museum (Natural History), London.
YK3. E.O., John Wiley and Sons, (1981), Phylogenetics: The Theory and Practice of Phylogenetic Systematics.Wiley, New York..
|
Dersin Amacı
|
Yaban hayatında var olan canlıların bilimsel bir kurala göre adlandırılması ve sınıflandırılması konularında bilgilere sahip olma. Sistematik, taksonomi ve canlıların sınıflandırmanın ile ilgili kavram ve kuralların öğretilmesi. Tayin anahtarları kullanılarak canlıların teşhisinin nasıl yapıldığının öğretilmesi. Biyolojikçeşitlilik filogeni, evrim ve türlerin farklılaşması arasındaki ilişkinin öğretilmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Sınıflandırma, Sistematik ve Taksonomi kavramları, tarihçesi ve ilgili kurallar. Taksonomik kategoriler, Biyolojikçeşitlilik, evrim ve sistematik ilşkisi, yaban hayatında sistematik uygulamalar, tayin anahtarlarının kullanımı, Ttip serileri, Bitki ve Hayvan sistametiği arasındaki farklar
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Çalışma konusunda kuramsal ve uygulamalı temel düzeydeki güncel bilgilere sahip olur.
|
2
|
2
|
Farklı özellikteki ekosistemlerin yapısındaki bütün öğeleri ve birbirleri arasındaki ilişkileri temel düzeyde kavrar.
|
3
|
3
|
Doğada zor koşullarda çalışabilme, çalışma alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmede ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ve sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür.
|
-
|
4
|
Güncel bilişim ve iletişim teknolojileri kullanımında gelişmeleri takip eder ve yeterli düzeye ulaşmış olur.
|
-
|
5
|
Yaban hayatının orman amenajmanına entegrasyonu ile korunan alanların belirlemesi ve yönetiminin prensiplerini öğrenerek sürdürülebilir koruma-kullanma felsefesini kazanır.
|
-
|
6
|
Günün getirmiş olduğu fırsatları değerlendirerek, bulunduğu kurum içerisinde ya da bireysel olarak sorumluluk üstlenerek, girişimcilik faaliyetlerinde bulunur.
|
-
|
7
|
Türkiye nin yaban hayatı kaynaklarını, biyolojik çeşitliliğini ve biyo-coğrafyasını tanıyabilme, alanında saha çalışmaları yapabilme, elde edilen verileri analiz etme, istatistiksel ve eko-sosyolojik değerlendirme ve yorumda bulunabilme bilgi ve becerisine sahip olur.
|
3
|
8
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, halkla ilişkiler, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|
9
|
Yaban hayvanlarının çeşitliliği, ekolojileri, biyolojileri, sistematikleri, envanteri, korunması, nakledilmesi, üretilmesi, izlenmesi, habitatlarının iyileştirilmesi, yapay ve doğal avlaklar, kontrollü avcılık, pazarlama usulleri, av ve yaban hayatı turizmi konularında bilgi ve beceriye sahip olur.
|
3
|
10
|
Ormancılık, madencilik gibi insan faaliyetleri ve yaban hayatı uygulamalarında çağdaş teknoloji ve uygun yöntemleri, gerekli araç ve gereçleri kullanır.
|
4
|
11
|
Ulusal ve uluslararası çevre politikalarını, yasalar ve diğer yazılı hukuk kuralları ile yükümlülükleri kavrar.
|
-
|
12
|
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçer ve etkin bir şekilde kullanır.
|
-
|
13
|
Alanı ile ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi ve yorumlama yeteneğine sahip olur.
|
-
|
14
|
Alanı ile ilgili evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olur.
|
3
|
15
|
Alanı ile ilgili yazılı ve sözlü iletişim kurma tekniklerine hâkim olur.
|
-
|