Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kur`an okumanın fazileti ve Kur`an`ın tarifi hakkında bilgi verilmesi, Kur`an-ı Kerim`in 1. sayfasının yüzünden okunması, Namaz dualarından Sübhaneke ve Tahiyyat?ın ezbere okunması.
|
K1-s. 1, K2 ss. 25,26; YK1 3, YK2 5.
|
2
|
Tecvid ilminin konusu, gayesi ve lüzumu hakkında bilgi verilmesi, İbnü`l-Cezerî`nin Mukaddimedeki Tecvid bilgisi ile ilgili beyitlerin tanınması, Kur`an-ı Kerim`in 2. sayfasının yüzünden okunması, Namaz dualarından Salli-Barik ve Rabbena Atina-Rabbenağfirli ezbere okunması.
|
K1- s. 2, K2- s. 26,27,28; YK1 s. 3, YK2. 8
|
3
|
Harfler ve Mahreçler konusunun işlenmesi, Kur`an-ı Kerim`in 3. sayfasının yüzünden okunması, Kunut Dualarının ezbere okunması.
|
K1- s. 3, K2- s. 26,27,28 ; YK1 s9, YK2. s.10
|
4
|
Harfler ve Mahreçler konusunun işlenmesi, Kur`an-ı Kerim`in 4. sayfasının yüzünden okunması, Fatiha Suresinin ezbere okunması.
|
K1- 4, K2 s.28,29.; YK1- s.8, YK2. s.10
|
5
|
Harfler ve Mahreçler konusunun işlenmesi, Kur`an-ı Kerim`in 5. sayfasının yüzünden okunması, Fil Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1. s.5, K2- s. 28, 29; YK1- s.15, YK2 s. 1-26.
|
6
|
Harflerin harekeli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 6. sayfasının yüzünden okunması, Kureyş Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1- s.6, K2- s. 85 ; YK1- s. 29, YK2.- s. 72
|
7
|
Harflerin harekeli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 7. sayfasının yüzünden okunması, Maun Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1- s.7, K2-s. 109; YK1- s.29, YK2.-s. 72
|
8
|
Harflerin cezimli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 8.sayfasının yüzünden okunması, Kevser Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1- s. 8, K2- 109; YK1- s. 29, YK2.s. 76
|
9
|
Harflerin cezimli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 9 ve 10. Sayfalarının yüzünden okunması, Kafirun Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1- s. 9,10, K2- s.109; YK1-s. 76, YK2. s. 54
|
10
|
Harflerin şeddeli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 11 ve 12. Sayfalarının yüzünden okunması, Nasr Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1- s.11-12; K2- s. 109; YK1- s. 20, YK2.- s. 16
|
11
|
Harflerin şeddeli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 13 ve 14. Sayfalarının yüzünden okunması, Tebbet Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1- s.13,14; K2- s. 109; YK1- s. 83, YK2.- s. 27
|
12
|
Harflerin medli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 15 ve 16. Sayfalarının yüzünden okunması, İhlas Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1,- s. 15,16; K2- s. 120,; YK1- s. 71, YK2.- s. 189
|
13
|
Harflerin medli olarak talimi, Kur`an-ı Kerim`in 17 ve 18. Sayfalarının yüzünden okunması, Felak Suresi`nin ezbere okunması.
|
K1,- -s. 17,18; K2; s. 120; YK1- s. 28, YK2.- s. 98
|
14
|
Harfler ve mahreçler konusu genel tekrar, Kur`an-ı Kerim`in 19 ve 20. Sayfalarının yüzünden okunması, Nas Suresi`nin ezbere okunması
|
K1- s. 19-20; K2- Bölüm:3; YK1- Bölüm 1, YK2.- Bölüm 1
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Abdülhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üyesi Yahya ARSLAN
Öğr. Gör. Sibel KARACA
Öğr. Gör. Neslihan POLAT
|
Kaynaklar
|
K1: Kur`an-ı Kerim.
K2: Pakdil, R. (2014). Ta`lim Tecvid ve Kıraat. İstanbul: İFAV Yayınları.
K3: Çetin, A. (2013). Kur`an Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayıınları.
K4: Karaçam, İ. (2011). Kur`ân-ı Kerîm`in Nüzûlü ve Kıraati. İstanbul: İFAV Yayınları.
K5: Temel, N. (2009). Kıraat ve Tecvîd Istılahları. İstanbul: İFAV Yayınları.
K6: Ünlü, Demirhan. (1993). Kur`an-ı Kerim`in Tecvidi. Ankara: TDV Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Cemal b. İbrahim el-Kırş.(2012). Dirâsetü`l-Mehâric ve`s-Sıfat. Mısır
YK2: İbnü`l-Cezerî, Muhammed. en-Neşr fi`l-kırââti`l-aşr. Thk. Ali Muhammed Dabbâ`. 2 Cilt. Beyrut: Dâru`l-kütübi`l-`ilmiyye, ts.
YK3: İbn Mücâhid, Ebû Bekr. (1972). Kitâbu`s-seb`a fi`l-kırâât. Thk. Şevkî Dayf. Kahire: Dâru`l-meârif.
YK4: Maşalı, Mehmet Emin. (2016). Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Ankara: Otto.
|
Dersin Amacı
|
Sağlıklı bir Kur`an okuyuşu için gerekli olan tecvid kaidelerini tatbik etme becerisini kazanıp Kur`an`ı bu kazanım çerçevesinde yüzünden ve ezber okuyabilmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Kur`an`ın yüzünden okunması. Ezberlerin talimi ve dinlenilmesi. Tecvid kurallarının anlatılması
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
4
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
4
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
-
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
5
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
4
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
4
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|