Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
İbadet Kavramı: Tanımı, önemi, çeşitleri, yükümlülüğü, teklifî hükümler ve ilgili diğer kavram/terimler.
|
K1. Bölüm 1
|
2
|
İbadet Amaçlı Temizlik: Maddi/hakiki, hükmî/manevi pislik, bunlardan temizlenme araç ve yolları, abdest, gusül, teyemmüm ve kadınlara özel haller.
|
K1. Bölüm 2
|
3
|
Namaz: Genel Esaslar: Mahiyeti, çeşitleri ve yükümlülüğü, farzları, vacipleri, sünnetleri ve adabı, mekruhları, bozan şeyler.
|
K1. Bölüm 3
|
4
|
Namaz: Genel Esaslar: Kılınışı, kazası, ezan ve kâmet, mescid/cami, cemaatle namaz ve imamlık
|
K1. Bölüm 4
|
5
|
Namaz: Özel Hükümler: Farz, vacip ve nafile namazlar
|
K1. Bölüm 5
|
6
|
Namaz: Özel Hükümler: Hastalık, yolculuk, korku gibi bazı özel durumlarda namaz
|
K1. Bölüm 6
|
7
|
Namaz: Tilavet secdeleri
|
K1. Bölüm 7
|
8
|
Namaz: Sehiv secdeleri
|
K1. Bölüm 8
|
9
|
Namaz: Cenaze ve şehitlikle ilgili hükümler
|
K1. Bölüm 9
|
10
|
Oruç: Mahiyeti, Çeşitleri, rüknü, bozan ve bozmayan şeyler, mekruhları, kazası, itifak, fıtır sadakası
|
K1. Bölüm 10
|
11
|
Zekat: Genel hükümler: Mahiyeti ve şartları, zekat verilecek mallar, zekat verilecek yerler.
|
K1. Bölüm 11
|
12
|
Zekat: Özel hükümler: Zekatla İlgili Güncel Meseleler
|
K1. Bölüm 12
|
13
|
Hac ve Umre: Haccın Mahiyeti, rükünleri, şartları, farz, vacip ve sünnetleri, çeşitleri, edası, ilgili kurbanlar, yasakları/cezaları, ilgili bazı meseleler ve umre
|
K1. Bölüm 13
|
14
|
Kurban ve Keffaretler
|
K1. Bölüm 14
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Cemil LİV
Doç. Dr. Mehmet Ali AYTEKİN
Dr. Öğrt. Üyesi Hidayet ZERTÜRK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Bilmen, Ömer Nasuhi. (1985). Büyük İslam İlmihali. Bilmen Yayınevi, İstanbul.
K2. Döndüren, Hamdi. (1991). Delilleriyle İslam İlmihali: İnanç - ibadet - günlük hayat. Erkam Yayınları, İstanbul.
K3. Komisyon. (1998). İlmihal I. Türkiye Diyanet Vakfı İslamî Araştırmalar Merkezi, İstanbul.
K4. Mevsıli. (1993). el-İhtiyar li-ta`lili`l-Muhtar. ter. Celal Yeniçeri. Emin Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Döndüren, Hamdi. (1991). Delilleriyle İslam İlmihali: İnanç - ibadet - günlük hayat. Erkam Yayınları, İstanbul.
YK2. Komisyon. (1998). İlmihal I. Türkiye Diyanet Vakfı İslamî Araştırmalar Merkezi, İstanbul.
YK3 Mevsıli. (1993). el-İhtiyar li-ta`lili`l-Muhtar. ter. Celal Yeniçeri. Emin Yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
İbadet kavramı, ibadetlerin hedefleri, ibadetin birey ve toplum üzerindeki etkileri ve ibadetin biçimsel olarak ayrıntılı bir şekilde öğrenilmesi
|
Dersin İçeriği
|
İslam dininin öngördüğü ibadetlerin hukuk ve uygulama açısından dinin esaslarına uygun olarak öğrenilmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
4
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
4
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
3
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
3
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
3
|