Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kıraat İlmi: Tanımı, Konusu, Gayesi, Hükmü ve İslami İlimler arasındaki yeri konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 401-405. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 1. Sayfanın ezberlenmek üzere talimle okunması.
|
K1-s. 401-405, K2-s. 353-354; YK1-s. 5-12 , YK2-s. 5-20
|
2
|
Hadr, Tedvir ve Tahkik usullerinin uygulanması, Kur`an`ın 406-410. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 1. Sayfanın ezbere okunması
|
K1-s. 406-410, K2-s. 34-36; YK-s. 15-12, YK2-s. 5-20.
|
3
|
Hadr, Tedvir ve Tahkik usullerinin uygulanması, Kur`an`ın 411-415. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 2. Sayfanın ezberlenmek üzere talimle okunması.
|
K1-s. 411-415, K2-s. 34-36; YK1-s. 5-12, YK2-s. 5-20.
|
4
|
Kıraat İlminin doğuşu ve kaynağı konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 416-420. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 2. Sayfanın ezbere okunması.
|
K1-s. 416-420, K2-s. 354-361; YK1-s. 5-12, YK2-s. 5-20.
|
5
|
Kıraatlerin yayılması konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 421-425. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 3. Sayfanın ezberlenmek üzere talimle okunması.
|
K1-s. 421-425, K2-s. 361-363; YK1-s. 5-12, YK2-s. 5-20.
|
6
|
Sahih Kıraatin kabul şartları konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 426-430. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 3. Sayfanın ezbere okunması.
|
K1-s. 426-430, K2-s. 363-364; YK1-s. 5-12, YK2-s. 5-20.
|
7
|
Kıraat çeşitleri konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 431-435. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 4. Sayfanın ezberlenmek üzere talimle okunması.
|
K1-s. 431-435, K2-s. 382-384; YK1-s. 5-12, YK2-s.22-30.
|
8
|
Kıraat çeşitleri konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 436-440. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 4. Sayfanın ezbere okunması.
|
K1-s. 436-440, K2-s. 382-384; YK1-s. 5-12, YK2-s. 22-30.
|
9
|
Kıraat çeşitleri konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 441-446. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresi 5. Sayfanın ezberlenmek üzere talimle okunması.
|
K1-s. 441-446, K2-s. 382-384; YK1-s. 5-12, YK2-s.22-30.
|
10
|
Kıraat çeşitleri konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 447-452. sayfalarının yüzünden okunması, Fetih Suresinin ezbere okunması.
|
K1-s. 447-452, K2-s. 382-384; YK1-s. 5-12, YK2-s. 22-30.
|
11
|
Kıraatlerin Mütevatirliği konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 453-460. sayfalarının yüzünden okunması, Leyl ve Şems Suresinin ezberlenmek üzere yüzünden talimle okunması, Fetih Suresinin ezbere okunması.
|
K1-s. 453-460, K2-s. 384-386; YK1-s. 5-12, YK2-s. 31-45.
|
12
|
Mahreç ve Sıfat Çalışması, Kur`an`ın 461-467. sayfalarının yüzünden okunması, Beled Suresinin ezberlenmek üzere yüzünden talimle okunması,
|
K1-s. 461-467, K2-s. 59-80; YK1-s. 18-260, YK2-s. 50-100.
|
13
|
Mahreç ve Sıfat Çalışması, Kur`an`ın 468-474. sayfalarının yüzünden okunması, Fecr Suresinin ezberlenmek üzere yüzünden talimle okunması,
|
K1-s. 468-474, K2-s. 59-80; YK1-s. 18-260, YK2-s. 50-100.
|
14
|
Daha önceki bilgilerle birlikte tecvid tahlilleri, Kur`an`ın 475-480. sayfalarının yüzünden okunması, sûrelerin ezbere okunması.
|
K1-s. 475-480, K2-s. 135-209; YK1-s. 5-260, YK2-s. 50-100.
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Abdülhekim Ağırbaş
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Abdulhekim Ağırbaş 2-)Öğretim Görevlisi Sibel Danacı 3-)Öğretim Görevlisi Mehmet Naci Çağlar 4-)Öğretim Görevlisi Neslihan Polat 5-)Doktor Öğretim Üyesi Aslan Çıtır
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üyesi Yahya ARSLAN
Öğr. Gör. Sibel KARACA
Öğr. Gör. Neslihan POLAT
|
Kaynaklar
|
K1: Kur`an-ı Kerim.
K2: Pakdil, R. (2014). Ta`lim Tecvid ve Kıraat. İstanbul: İFAV Yayınları.
K3: Çetin, A. (2013). Kur`an Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayıınları.
K4: Karaçam, İ. (2011). Kur`ân-ı Kerîm`in Nüzûlü ve Kıraati. İstanbul: İFAV Yayınları.
K5: Temel, N. (2009). Kıraat ve Tecvîd Istılahları. İstanbul: İFAV Yayınları.
K6: Ünlü, Demirhan. (1993). Kur`an-ı Kerim`in Tecvidi. Ankara: TDV Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Cemal b. İbrahim el-Kırş.(2012). Dirâsetü`l-Mehâric ve`s-Sıfat. Mısır
YK2: İbnü`l-Cezerî, Muhammed. en-Neşr fi`l-kırââti`l-aşr. Thk. Ali Muhammed Dabbâ`. 2 Cilt. Beyrut: Dâru`l-kütübi`l-`ilmiyye, ts.
YK3: İbn Mücâhid, Ebû Bekr. (1972). Kitâbu`s-seb`a fi`l-kırâât. Thk. Şevkî Dayf. Kahire: Dâru`l-meârif.
YK4: Maşalı, Mehmet Emin. (2016). Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Ankara: Otto.
|
Dersin Amacı
|
Sağlıklı bir Kur`an okuyuşu için gerekli olan tecvid kaidelerini tatbik etme becerisini kazanıp Kur`an`ı bu kazanım çerçevesinde yüzünden ve ezber okuyabilmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Kur`an`ın yüzünden okunması. Ezberlerin talimi ve dinlenilmesi. Tecvid kurallarının anlatılması.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
5
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
3
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
2
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
5
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
4
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
5
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|