Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Akaid ve kelam ilişkisi; tanımları, ayrıştığı noktalar
|
K1 (s. 12-27), K2 (s. 18-23), K3 (s. 35-46), YK1 (s. 60-77)
|
2
|
Kelamın konusu ve amacı
|
K1 (s. 17-29), K2 (s. 18-25), K3 (s. 39-49), YK1 (s. 65-77)
|
3
|
Kelamın diğer ilimlerle olan bağlantısı
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
4
|
Kelamın doğuşuna etki eden faktörler
|
K1 (s. 27-39), K2 (s. 28-35), K3 (s. 49-59), YK1 (s. 75-87)
|
5
|
Kelamın doğuşu, Hâricilik, Şia, Muezile ve diğer ekollerin oluşumu
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
6
|
Genel hatlarıyla Ehl-i sünnet düşüncesi
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
7
|
Eşarî ve Eşarîlik
|
K1 (s. 32-47), K2 (s. 38-43), K3 (s. 55-66), YK1 (s. 80-97)
|
8
|
Eş´ari´den önceki Ehl-i Sünnet Kelam alimleri
|
K1 (s. 37-49), K2 (s. 38-55), K3 (s. 59-69), YK1 (s. 85-97)
|
9
|
Eşariliğin başlıca temsilcileri
|
K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
|
10
|
İmam el-Matüridi ve Matüridilik
|
K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
|
11
|
Matüridiliğin başlıca temsilcileri
|
K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
|
12
|
Gazzali sonrası kelam; felsefi kelam; özellikleri ve temsilcileri
|
K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
|
13
|
Osmanlı Dönemi Kelamcıları ve eserleri
|
K1 (s. 52-67), K2 (s. 58-63), K3 (s. 75-86), YK1 (s. 100-117)
|
14
|
Yeni Kelam İlmi Dönemi: Temsilcileri, eserleri, temel
|
K1 (s. 57-69), K2 (s. 68-75), K3 (s. 79-89), YK1 (s. 105-117)
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Yaşar Ünal
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Yaşar Ünal
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Kılavuz, A. (2019). Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş, Ensar Neşriyat, İstanbul.
K2. Topaloğlu, B. (2012). Kelam İlmi: Giriş, Damla Yayınları, İstanbul.
K3. Gölcük, Ş. (2014). Kelâm, Tekin Kitapevi, Konya.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Yüksel, E. (2005). Sistematik Kelâm, İz Yayıncılık, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmak.
|
Dersin İçeriği
|
Kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, akaid, ilk kelamcılar, Matüridi ve Eş´ari alimler ve onları takip edenler, mütekaddimin, müteahhirin ve yeni kelam ilmi dönemleri işlenecektir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
1
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
-
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
3
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
3
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
2
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
3
|