Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Hadis ve Sünnet kavramları, Hz. Peygamber döneminde hadislerin yazılması
|
|
2
|
Sahabe ve hadis rivayeti, sahabe döneminde yazılan sahife ve cüzler
|
|
3
|
Hadisin Oluşum Safhaları: Hıfz, Kitabet, Tedvİn ve Tasnif
|
|
4
|
İlk Kuşaklar: Sahabe, Tabiîler ve Tebe-i Tabîn
|
|
5
|
Sahabenin Hadis Öğrenim ve Öğretim Metotları
|
|
6
|
İsnat Faaliyetinin Doğuşu ve Gelişmesi, Hadis Uydurmacılığı
|
|
7
|
Cerh ve Tadîl Hareketi (Hadis Tenkitçiliği)`nin Doğuşu ve Gelişmesi
|
|
8
|
Rivayetu`l-Hadis ve Dirayetul-Hadis İlimleri
|
|
9
|
Hadisin Kaynağına göre Sınıflandırıması: Kudsî vs.
|
|
10
|
Senedin Çokluğuna göre Hadislerin Sınıflandırıması Mütevatir ve ÂhÂd
|
|
11
|
Hadislerin Sahihlik Durumuna Göre Taksimi: Sahih, Hasen, Zayıf
|
|
12
|
Hadis Râvîsinin Durumuna Göre Zayıf Hadis Çeşitleri
|
|
13
|
Hadis ilimleri: Nâsih-Mensuh
|
|
14
|
Hadis ilimleri: Garibu`l-Hadis, İlelu`l-Hadis
|
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Hikmetullaş Ertaş
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları.
|
Kaynaklar
|
Abdullah Aydınlı, Hadis Tarihi Ders Notları, Ahmet Yücel, Hadis Tarih, İstanbul, 2012.
Bekir Kuzudişli, Hadis Tarih, Kayıhan Yayınları, İstanbul, 2019.
Talat Koçyiğit, Hadis Tarih, TDV Yayınları, Ankara, 2012.
|
Yardımcı Kitap
|
Abdullah Aydınlı, Hadis Tarihi Ders Notları, Ahmet Yücel, Hadis Tarih, İstanbul, 2012.
Bekir Kuzudişli, Hadis Tarih, Kayıhan Yayınları, İstanbul, 2019.
Talat Koçyiğit, Hadis Tarih, TDV Yayınları, Ankara, 2012.
|
Dersin Amacı
|
Hadis tarihindeki dönemleri, önemli eserleri, şahısları ve temel kavramlarını tanıtmak.
|
Dersin İçeriği
|
Bu derste başlangıçtan günümüze hadis tarihi, temel konuları, eserleri ve kavramları incelenecektir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
4
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
4
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
4
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
3
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
5
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
4
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
4
|