Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burhan Conkor
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları.
|
Kaynaklar
|
K1. Demirci, M. (2013). Tefsir Tarihi. İstanbul: İFAV yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Subhî, S. (ts.). Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. İstanbul: Derseâdet.
YK2. Mennâu`l-Kattân. (1990). Mebâhis fî ulûmi`l-Kur`an. Beyrut: Müessesetü`r-risâle.
YK3. Zehebî, (2000). et-Tefsîr ve`l-müfessirûn. 3 Cilt. Kahire: Mektebetü Vehbe.
|
Dersin Amacı
|
Tefsir çeşitleri, tefsirde farklı yorumların çıkış sebepleri, tefsirin doğuşu ve gelişimi, tefsirin tedvini ve tarihten günümüze tefsir ekolleri ve Kur`ân`a yaklaşımlar hakkında bilgi vermek.
|
Dersin İçeriği
|
Tefsirin doğuşu
Tefsirin tanımı ve niteliği
Tefsirde farklı yorumların ortaya çıkmasının sebepleri
Hz. Peygamber`in Kur`ân`ı tefsiri
Sahâbe ve Tâbiûn`un Kur`ân`ı tefsiri
İlk yazılan tefsirleri
Rivâyet tefsiri
Dirâyet tefsiri
Konulu tefsir
Mezhebî tefsirler
İşârî tefsir ekolü
Fıkhî tefsirler
İlmî tefsir ekolü, İctimâî tefsir ekolü ve İctimâî tefsir ekolü
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
3
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
4
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
3
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
4
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
3
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
3
|