Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Hadis usulüne giriş, tanımı konusu ve gayesi
|
K1 bölüm 1
|
2
|
Hadis usulünün doğuşu ve gelişimi
|
K1 bölüm 1
|
3
|
Hadis usulünün temel kavramları
|
K1 bölüm 2
|
4
|
Hadis, sünnet, eser kavramları
|
K1 bölüm 2
|
5
|
Sened, metin, rivayet, dirayet kavramları
|
K1 bölüm 3
|
6
|
Ravi ve Muhaddis kavramları
|
K1 bölüm 3
|
7
|
Hadis Tarihinin Problemleri
|
K1 bölüm 4
|
8
|
Hadis usulü eserleri
|
K2 bölüm 1
|
9
|
Senedin incelenmesi, Sahâbe, Tâbiûn, Etbâu-Tâbiîn
|
K2 bölüm 1
|
10
|
Ravide aranan nitelikler (adalet, zabt), Ravinin tadili ve cerhi, Ravide cerh ve tadilin birleşmesi, Ravinin cerh ve tadilinde kullanılan lafızlar, Ravinin âdâbı, Ravinin hadis öğrenme yolları
|
K2 bölüm 2
|
11
|
Metnin İncelenmesi: Eldeki bilgilerle karşılaştırma, Dil özellikleri
|
K2 bölüm 2
|
12
|
Hadislerin tasnifi; Makbul hadisler: Sahih ve Hasen hadis, Merdud hadisler: Zayıf hadis: Mürsel, Munkatı, Mudal, Muallak, Müdelles
|
K2 bölüm 3
|
13
|
Merdud hadisler: Muallel, Muzdarib, Maklub, Şâz, Münker, Metruk. Mevzu hadis, tarihçesi, hadis uydurma sebepleri, uydurma hadisi tanıma yolları
|
K2 bölüm 3
|
14
|
Müşterek Hadis çeşitleri: Kudsi, Merfu, Mevkuf, Maktu, Müsned, Muttasıl, Muanan , Müdrec, Haber-i Vâhid, Meşhur, Aziz, Ferd, Garîb, Musahhaf, Muharref, Mutâbî, Şâhid, Muhkem, Muhtelif
|
K2 bölüm 4
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Arif Gezer Dr. Öğr. Üyesi İbrahim HANEK
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Arif Gezer
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Çakan, İsmail Lütfi. (2012). Hadis Usulü. İFAV Yayınları, İstanbul.
K2. Aydınlı, Abdullah. (2016). Hadis Tespit Yöntemi Hadis Usulü. Rağbet Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Çakan, İsmail Lütfi(2012). Hadis Usulü. İFAV Yayınları, İstanbul.
YK2. Aydınlı, Abdullah. (2016). Hadis Tespit Yöntemi Hadis Usulü. Rağbet Yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Hadis usulünün temel kavramlarını eserleri tanıtmak.
|
Dersin İçeriği
|
Bu derste başlangıçtan günümüze hadis usulü, temel konuları, eserleri ve kavramlarıyla incelenecektir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
4
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
4
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|