Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Fıkıh usulüne giriş
|
K1. Bölüm 1
|
2
|
Şer`î Delillerin Tasnifi
|
K1. Bölüm 2
|
3
|
Kur´an-ı Kerîm (Kitab)
|
K1. Bölüm 3
|
4
|
Sünnet
|
K1. Bölüm 4
|
5
|
İcma
|
K1. Bölüm 5
|
6
|
Kıyas
|
K1. Bölüm 6
|
7
|
İstihsan, Mesâlih-i Mürsele, Sahabe Kavli
|
K1. Bölüm 7
|
8
|
Şer`u men kablenâ, Örf, İstıshâb, Sedd-i zerâi`, ilham
|
K1. Bölüm 8
|
9
|
Hüküm ve türleri a) Teklîfî hükümler b) Vad`î hükümler
|
K1. Bölüm 9
|
10
|
Hâkim (Hüküm koyucu), Mahkûm fîh
|
K1. Bölüm 10
|
11
|
Mahkûm aleyh (Mükellef)
|
K1. Bölüm 11
|
12
|
Farklı bakış açılara göre Lâfızların tasnifi
|
K1. Bölüm 12
|
13
|
İslam Hukukunun Gayeleri, Delillerin teâruzu ve nesih
|
K1. Bölüm 13
|
14
|
İctihada ilişkin meseleler
|
K1. Bölüm 14
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Ali AYTEKİN
Doç. Dr. Cemil LİV
Dr. Öğrt. Üyesi Hidayet ZERTÜRK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları.
|
Kaynaklar
|
K1. Şaban, Zekiyyüddin. (1990). İslam hukuk ilminin esasları (Usulü`l-Fıkh). Terc. İbrahim Kafi Dönmez. Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
K2. Apaydın, Yunus. (2017). İslam Hukuk Usulü, Kimlik Yayınları, Kayseri.
K3. Kahraman, Abdullah. (2010). Fıkıh Usulü. Rağbet Yayınları, İstanbul.
K4. Zeydan, Abdulkerim. (2017). İslam Hukukuna Giriş. Terc. Ali Şafak. Kayıhan Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Köse, Saffet. (2012). İslam Hukukuna Giriş, Hikmetevi Yayınları, İstanbul.
YK2. Apaydın, Yunus. (2010). İslam Hukukuna Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
|
Dersin Amacı
|
Dini delillerden çıkarılan hükümler ve hüküm çıkarma yöntemleri hakkında bilgi vermek.
|
Dersin İçeriği
|
Hüküm, hakim ve nasları anlamanın ve hüküm çıkarmanın yolları. İçtihat ve mezhepler
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
4
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
2
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
4
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
4
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
2
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
5
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|