Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Tarif, İsim ve Kapsam
|
K1 (s. 12-27), K2 (s. 18-23), K3 (s. 35-46), YK1 (s. 60-77)
|
2
|
Tarif, İsim ve Kapsam
|
K1 (s. 17-29), K2 (s. 18-25), K3 (s. 39-49), YK1 (s. 65-77)
|
3
|
Kelâmın Doğuşu
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
4
|
Kelâmın Doğuşu
|
K1 (s. 27-39), K2 (s. 28-35), K3 (s. 49-59), YK1 (s. 75-87)
|
5
|
İlk Dönem Kelâmî Şahsiyetler
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
6
|
Mu?tezile-Kelâmı
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
7
|
Ehl-i Sünnet Kelâmı
|
K1 (s. 32-47), K2 (s. 38-43), K3 (s. 55-66), YK1 (s. 80-97)
|
8
|
Yeni İlm-i Kelâm
|
K1 (s. 37-49), K2 (s. 38-55), K3 (s. 59-69), YK1 (s. 85-97)
|
9
|
Kelâmda Bilgi
|
K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
|
10
|
Kelâmda Bilgi
|
K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
|
11
|
Kelâmda Varlık
|
K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
|
12
|
Kelâm Eserleri
|
K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
|
13
|
Kelâm Eserleri
|
K1 (s. 52-67), K2 (s. 58-63), K3 (s. 75-86), YK1 (s. 100-117)
|
14
|
Kelâmın Konumu ve Kelâm Eleştirisi
|
K1 (s. 57-69), K2 (s. 68-75), K3 (s. 79-89), YK1 (s. 105-117)
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Yaşar Ünal
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Kılavuz, Ahmed Saim. (2019). Anahatlarıyla İslam akaidi ve Kelama Giriş, Ensar Neşriyat, İstanbul.
K2. Topaloğlu, Bekir. (2012). Kelam İlmi: Giriş. Damla Yayınları, İstanbul.
K3. Gölcük, Şerafettin. (2014). Kelâm. Tekin Kitapevi, Konya.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Yüksel, Emrullah. (2005). Sistematik Kelâm. İz Yayıncılık. İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Kelâm tarihi, dönemleri, öne çıkan müellifler ve eserler hakkında yeterlilik kazandırmak.
|
Dersin İçeriği
|
Kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, akaid, ilk kelamcılar, Matüridi ve Eş´ari alimler ve onları takip edenler, mütekaddimin, müteahhirin ve yeni kelam ilmi dönemleri işlenecektir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
2
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
3
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
4
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
3
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
3
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
4
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
5
|