Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dini grup kavramı, İslam?da gruplaşma olgusuna bakış,dini grupların özellikleri, Din, tarikat, cemaat, mezhep kavramlarının tahlili, dini farlılaşmaların sebepleri.
|
K1, Bölüm 1; K2, Bölüm 1
|
2
|
Mehmet Zahit Kotku ve İskenderpaşa cemaati.
|
K1, Bölüm 1; K2, Bölüm 1
|
3
|
Mahmut Sami Ramazanoğlu ve Erenköy cemaati
|
K1, Bölüm 2; K2, Bölüm 2
|
4
|
Menzil cemaati
|
K1, Bölüm 2; K2, Bölüm 2
|
5
|
Mahmut Ustaosmanoğlu ve Çarşamba cemaati
|
K1, Bölüm 3; K2, Bölüm 3
|
6
|
Süleyman Hilmi Tunahan ve Süleymancılar
|
K1, Bölüm 3; K2, Bölüm 3
|
7
|
Bedi?üzzaman ve Said Nursi ve Nurculuk
|
K1, Bölüm 4; K2, Bölüm 4
|
8
|
Milli Görüş Hareketi
|
K1, Bölüm 4; K2, Bölüm 4
|
9
|
Kenan Rıfai
|
K1, Bölüm 5; K2, Bölüm 5
|
10
|
Işıkçılık
|
K1, Bölüm 5; K2, Bölüm 5
|
11
|
Sufi akımlar: Cerrahiler ve Nakşibendiler
|
K1, Bölüm 6; K2, Bölüm 6
|
12
|
Haydar Baş grubu
|
K1, Bölüm 6; K2, Bölüm 6
|
13
|
Anadolu Aleviliği ve Bektaşilik.
|
K1, Bölüm 7; K2, Bölüm 7
|
14
|
Heretik akımlar
|
K1, Bölüm 7; K2, Bölüm 7
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Ercan Çelik
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Ercan Çelik
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Akyüz, Niyazi. (2007). Dinin Örgütsel İklimi Dini Gruplar, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
K2. Efe, Adem. (2013). Dini Gruplar Sosyolojisi, Dönem Yayıncılık, Ankara.YK1. Gültekingil, Murat; Bora, Tanıl. (2004). Modern Türkiye?de Siyasi Düşünce (C:6İslamcılık). İletişim Yayınları, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Gültekingil, Murat; Bora, Tanıl. (2004). Modern Türkiye?de Siyasi Düşünce (C:6İslamcılık). İletişim Yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Türk toplumunda varlığın devam ettiren dini siyasi nitelikli oluşumları ve bunların özelliklerini ve temel görüşlerini vermek, zihniyet yapıların tanımak.
|
Dersin İçeriği
|
Din, mezhep, cemaat ve tarikat olgusunun içeriği, Dindeki farklılaşmaların sebepleri, Türkiye?de yaşayan mezhepler, cemaat ve tarikatlar, Toplumu, toplumsal yapıyı, kültürü ve kurumları, din olgusunu din sosyoloji biliminin verileri ışığında ele alarak incelemektir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
5
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
4
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
-
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
3
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
4
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|