Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Mukatil b. Süleyman?ın Tefsirinden örnek metin
|
K1,s. 50-75
|
2
|
Taberi tefsirinden örnek metin
|
K1, s. 76-100
|
3
|
Zemahşerî?nin tefsirinden örnek metin
|
K1, s. 101-125
|
4
|
İbnü?l-Cevzî tefsirinden örnek metin
|
K2, s. 50-75
|
5
|
Râzî tefsirinden örnek metin
|
K2, s. 76-100
|
6
|
Ebû Hayyân Tefsîrinden örnek metin
|
K2, s. 101-125
|
7
|
İbn Kesîr tefsirinden örnek metin
|
K2, s. 126-150
|
8
|
Ebüssuûd tefsirinden örnek metin
|
K3, s. 50-75
|
9
|
Beydâvî tefsirinden örnek metin
|
K3, 75-100
|
10
|
Nesefî tefsirinden örnek metin
|
K3, 101-125
|
11
|
Vâhıdî?nin Esbâbu Nüzûl eserinden örnek metin
|
K4, s. 50-100
|
12
|
İzzet Derveze tefsirinden örnek metin
|
K4, s. 101-150
|
13
|
Mâturîdî tefsirinden örnek metin
|
K5, s. 50-100
|
14
|
Sâbûnî tefsirinden örnek metin
|
K5, s. 101-150
|
Ön Koşul
|
-----
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burhan ÇONKOR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Alanın Öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Mukâtil b. Süleyman, Ebu?l-Hasan Mukâtil b. Süleyman b. Beşir. (1979). Tefsîru Mukâtil b. Süleyman (et-Tefsîrü?l-Kebir). thk. Abdullah Mahmûd Şehhate. 4 cilt. Kahire: el-Hey?etü?l-Mısriyyetü?l-Âmme li?l-Kitâp.
K2. el-Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed b. Mahmûd. (1426/2005). Tefsîrü?l-Mâtürîdî: Te?vîlâtu Ehli?s-Sünne: Te?vîlâtü?l-Kur?an, thk. Mecdî Baslum, 10 cilt.. Beyrut: Dâru?l-Kütübi?l-İlmiyye.
K3. et-Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerir b. Yezid. (1420/2000). Câmiü?l-Beyân an Te?vîli Âyi?l Kur?an. (Ahmed Muhammed Şakir. thk.). 24 cilt, y.y.: Müessetü?r-Risale.
K4. İbnü?l-Cevzî, Ebu?l-Ferec Cemâlüddîn Ebu?l-Ferec Abdurrahmân b. Alî b. Muhammed el-Cevzî. (1422). Zâdü?l-Mesîr fî İlmi?t-Tefsîr. thk. Abdurrezzak el-Mehdî. 4 cilt. Beyrut: Dârul-Kitabi?l-Arabî.
K5. İbn Kesîr, Ebu?l-Fida İmadüddin İsmail b. Ömer. (1418/1997). Tefsîrü?l-Kur?ani?l-Azîm. thk. Sami b. Muhammed es-Selame. 8 cilt. Riyad: Dâru Taybe.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. es-Suyûtî, Celalettin Abdurrahman. (2006). el- İtkân fî Ulûmi?l-Kur?ân. 3 cilt. Kahire: Dâru?l-Hadîs.
YK2. ez-Zemahşerî, Ebu?l-Kasım Carullah Mahmûd b. Ömer b. Muhammed. (t.y.). el-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidi?t-Tenzîl ve Uyûni?l-Ekâvîl fî Vucûhi?t-Te?vîl: el-Keşşâf an . Hakâiki?t-Tenzîl ve Uyûni?l-Ekâvîl fî Vucûhi?t-Te?vîl. 4 cilt. Beyrut: Dâru?l-Kitâb?l-Arabî.
YK3.er-Râzî, Ebû Abdullah Fahreddin Muhammed b. Ömer b. el-Hasan b. el- Hüseyin Fahreddin. (1420). et-Tefsîrü?l-Kebîr: Mefâtîhü?l-Gayb (3. Basım). 32 cilt. Beyrut: Dâru İhyâi?t-Türâsi?l-Arabî.
|
Dersin Amacı
|
Tefsirin klasik ve çağdaş dönemde yazılan metinleri tanıtmak, bu metinleri üslup içerik v.b yönlerden analiz etmek, metinlerin çözümü ve anlaşılması hususunda meleke kazandırmak ve Kur?an-ı Kerimin anlaşılmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği
|
Tefsir metinlerinin tasnifi, Kur?an?ın Enbiya sûresi gibi orta uzunlukta olan bazı sûreleri İbnu Kesir, Keşşaf, Razî, Kadi, Nesefî, gibi temel eserlerden okumak, gramer, lügat ve belagat açısından metin analizini yapmak.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
4
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
-
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
3
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
4
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
5
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
3
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
4
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|