Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
İlk Dönem Tefsir anlayışı
|
K1, s. 30-50
|
2
|
İlk Dönem Tefsir anlayışı
|
K1, s. 55-76
|
3
|
Çağdaş Dönem Öncesi Tefsir anlayışları
|
K1, s. 85-103
|
4
|
Kavramlar: Çağdaş, modern, modernizm, modernleşme, çağdaş düşünce
|
K2, s. 27-51
|
5
|
XIX-XX. yy. da İslam Dünyası?ndaki siyasi ve fikri gelişmelerin Kur?an ve tefsir anlayışına etkileri
|
K2, s. 57-76
|
6
|
Çağdaş yaklaşımlara etki eden sebepler
|
K2, s. 88-110
|
7
|
İslam dünyasında çağdaş Kur?an ve tefsir çalışmaları (xıx-xx. yy.)
|
K3, s. 33-54
|
8
|
İslam dünyasında Kur?an ve tefsir çalışmalarında çığır açmış guruplar
|
K3, s. 55-77
|
9
|
Mısır?daki yeni Kur?an ve tefsir çalışmaları
|
K3, s. 95-125
|
10
|
Hint alt kıtasındaki Kur?an ve tefsir çalışmaları
|
K4, s. 27-51
|
11
|
Hint alt kıtasındaki Kur?an ve tefsir çalışmaları
|
K4, s. 52-76
|
12
|
Günümüzde tefsir için teklif edilen yeni metotlar ve yönelimler
|
K4, s. 88-110
|
13
|
Çağdaş bir tefsir yöntemi olarak Konulu tefsir
|
K5, s. 30-50
|
14
|
Çağdaş bir tefsir yöntemi olarak Konulu tefsir
|
K5, s. 55-76
|
Ön Koşul
|
------
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burhan ÇOKOR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Polat, F. (2009). Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur?ân?a Yaklaşımlar. İstanbul: İz Yayıncılık.
K2. Birışık, A. (2001). Hind Altkıtası Düşünce ve Tefsir Ekolleri. İstanbul: İnsan Yayınları.
K3. Paçacı, M. Çağdaş Dönemde Kur?an?a ve Tefsire Ne Oldu??. İslamiyat, VI(4), 85-104.
K4. Albayrak, İl. (2004). Klasik Modernizmde Kur?an?a Yaklaşımlar. İstanbul: Ensar Neşriyat.
K5. Baljon, M.S. (2000). Kur?an Yorumunda Çağdaş Yönelimler. (Ş. Ali Düzgün, Çev.). Ankara: Fecr Yayınları
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Mertoğlu, S. (2001.) Osmanlıda II Meşrutiyet Sonrası Modern Tefsir Anlayışı. (Doktora). Marmara Üniversitesi.
YK2. Ateş, S. (t.y.). Yüce Kur?an?ın Çağdaş Tefsiri, 12 cilt. İstanbul: Yeni Ufuklar Neşriyat.
YK3. Jansen. J.J.G. (1993). Kur?an?a Bilimsel-Filolojik-Pratik Yaklaşımlar (Halilrahman Açar, Çev.). Ankara: Fecr Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
İslam dünyasında son iki yüzyılda meydana gelen siyasi ve sosyal gelişmeler ve değişmelerin fikri plana yansımasının, Kur?an anlayışı ve onun yorumlanmasına olan etkilerinin analizidir. İslam dünyasının değişik bölgelerinde birçok grupların ve kişilerin yeni tefsir metotları teklif etmesi ve buna uygun olarak da tefsirler yazmalarını incelemek. An analysis of the reflections of political and social developments and changes in the Islamic world in the last two centuries on the ideological plan, on the Qur`anic understanding and its interpretation. To examine the various groups and people in different parts of the Islamic world to propose new interpretive methods and write interpretations accordingly.
|
Dersin İçeriği
|
Son iki yüzyılda müslümanların Kur`an anlayışları, Kur`an`a dair çalışmalar ve tefsir metotları
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
4
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
4
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
5
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
3
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|