Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Sanat Kavramı ve Sanatın Dalları
|
K1, s.12.
|
2
|
Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler
|
K1, s.20
|
3
|
İslam´ın Sanata Bakışı
|
K1, s. 23
|
4
|
Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi)
|
K1, s. 30
|
5
|
Emevi ve Abbasi Dönemi Eserleri
|
K1, s. 32
|
6
|
Müslüman Türk Devletlerinde Sanat
|
K1, s. 34
|
7
|
Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisi
|
K2, s.22
|
8
|
Anadolu Beylikleri Dönemi Mimarisi
|
K2, s. 25
|
9
|
Anadolu Selçukluları Dönemi Mimari Eserleri
|
K2, s. 27
|
10
|
Osmanlı Dönemi Mimarisi
|
K2, s. 35
|
11
|
Erken Dönem Osmanlı Eserleri
|
K2, s. 40
|
12
|
Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi
|
K2, s. 45
|
13
|
Mimaride Süsleme (Çini, Hat, Kalem işi ve Taş işçiliği)
|
K2, s. 55
|
14
|
Türk Kitap Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cilt)
|
K2, s. 59
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Fatih Güzel
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Ayverdi, E. H. (1989). Osmanlı Mimarisi Külliyatı, İstanbul: Fetih Cemiyeti Yayını.
K2. Yetkin, S. K. (1954). İslam Sanatı Tarihi, Ankara: AÜ. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
K3. Aslanapa O. (1989). Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
K4. Can, Y. - Gün, R. (2005). Anahatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Samsun: Din ve Bilim Kitapları.
K5. Çam, N. (2000). İslamda Sanat Sanatta İslam, İstanbul: Akçağ Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Aslanapa O. (1989). Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
YK2. Can, Y. - Gün, R. (2005). Anahatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Samsun: Din ve Bilim Kitapları.
YK3. Çam, N. (2000). İslamda Sanat Sanatta İslam, İstanbul: Akçağ Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Türk ve İslam sanatının tarihi gelişimini ve özelliklerini öğrenmek, başta mimari eserler olmak üzere Türk ve İslam dünyasında meydana getirilmiş sanat zenginliklerini tanımak
|
Dersin İçeriği
|
Sanatın tanımı ve çeşitleri, İslam sanatı ve özellikleri, İslam mimarisinin tarihi gelişimi, İslam mimarisinde yapılar ve özellikleri; cami ve mescitler, eğitim yapıları (medreseler) ve türbeler, mimari süsleme ve diğer tezyini sanatlar
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
1
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
-
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
4
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
5
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|