Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
İslam Felsefesi dersinin amacı, muhtevası, metodu ve kaynakları
|
K1. Bölüm 1
|
2
|
"İslam Felsefesi" kavramının tarifi, anlamı, felsefi düşüncenin yerli ve yabancı kaynakları
|
K1. Bölüm 2
|
3
|
İslam Felsefesinde Bazı Kavramlar: Felsefe-Hikmet-Filozof (Feylesof), Hakim, Felasife
|
K1. Bölüm 3
|
4
|
İslam Felsefesinin Doğuşu ve Gelişimi: Felsefenin İslam Dünyası`na Girişi ve Tercüme Hareketleri
|
K1. Bölüm 4
|
5
|
İslam Felsefesinin Yerli ve Yabancı Kaynakları
|
K1. Bölüm 5
|
6
|
Felsefi Ekoller: Meşşaiyye, Rivakiyye ve İşrakiyye
|
K1. Bölüm 6
|
7
|
Felsefi Ekoller: Meşşaiyye, Rivakiyye ve İşrakiyye
|
K1. Bölüm 7
|
8
|
Felsefe-Din İlişkisi
|
K1. Bölüm 8
|
9
|
Klasik Dönem Filozofların Tanıtımı: Kindi
|
K1. Bölüm 9
|
10
|
Farabi
|
K1. Bölüm 10
|
11
|
İbn Sînâ
|
K1. Bölüm 11
|
12
|
İbn Rüşd
|
K1. Bölüm 12
|
13
|
Gazzâli
|
K1. Bölüm 13
|
14
|
Gazzali Sonrası Felsefeye Genel Bir Bakış
|
K1. Bölüm 14
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Ercan ÇELİK
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Semra Nurdan Yağlı Soykan
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları.
|
Kaynaklar
|
K1. Macid Fahri, (2008). İslam Felsefesi Tarihi, çev. Kasım Turhan, İstanbul: Şa-to Yayınları.
K2. Mehmet Bayraktar, (2017). İslam Felsefesine Giriş, 12. Baskı, Ankara: TDV Vakfı Yayınları.
K3. Ahmet Arslan, (1996). İslam Felsefesi Üzerine, Ankara: Vadi Yayınları.
K4. M. M. Şerif, (2000). Klasik İslâm Filozofları ve Düşünceleri, 3. Baskı, İstanbul: İnsan Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Necip Taylan, (2006).Anahatlarıyla İslam Felsefesi, İstanbul: Ensar Neşriyat.
YK2. Seyyid Hüseyin Nasr, Oliver Leaman,(2007). İslam Felsefesi Tarihi, İstanbul: Açılım Kitap.
YK3. Peter Adamson & Richard Taylor, (2007).İslam Felsefesine Giriş, çev. Cüneyt Kaya, İstanbul: Küre Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, İslam felsefesi alanının inceliklerinden ve problemlerinden yola çıkarak bugünkü sosyal bilimler anlayışını şümullü bir ufuktan değerlendirebilecek dinamik bir bakış açısı sunmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
İslam, Felsefe, Filozof, İslam Felsefesi ve İslam Düşüncesi kavramları; İslam?da Felsefi Düşüncenin Kaynakları; İslam Felsefesinin Kaynak Eserleri; İslam Felsefesinin Doğuşu; Tabiatçılık, Dehrilik, Batinilik, İhvanı Safa, İşrakilik ve Messailik gibi felsefi ekoller.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
5
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
3
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
4
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|