Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Fesahat Kavramı, Fesahati Bozan Şeyler
|
K1-Bölüm-1, K2-Bölüm-1, K3-Bölüm-1, YK1-Bölüm-1, YK2-Bölüm-1
|
2
|
Meani ilminde İnşa ve Özellikleri
|
K1-Bölüm-1, K2-Bölüm-1, K3-Bölüm-1, YK1-Bölüm-1, YK2-Bölüm-1
|
3
|
İnşa ve Kısımları
|
K1-Bölüm-1, K2-Bölüm-1, K3-Bölüm-1, YK1-Bölüm-1, YK2-Bölüm-1
|
4
|
Haberin Yapısı ve Amaçları
|
K1-Bölüm-2, K2-Bölüm-2, K3-Bölüm-2, YK1-Bölüm-2, YK2-Bölüm-2
|
5
|
Haber Yapısının Bölümleri
|
K1-Bölüm-2, K2-Bölüm-2, K3-Bölüm-2, YK1-Bölüm-2, YK2-Bölüm-2
|
6
|
Teşbih ve Çeşitleri: Teşbih-i Mürsel,Teşbih-i Müekked
|
K1-Bölüm-2, K2-Bölüm-2, K3-Bölüm-2, YK1-Bölüm-2, YK2-Bölüm-2
|
7
|
Teşbih ve Çeşitleri: Teşbih-i Mürsel,Teşbih-i Müekked
|
K1-Bölüm-3, K2-Bölüm-3, K3-Bölüm-3, YK1-Bölüm-3, YK2-Bölüm-3
|
8
|
Teşbih-i Temsil, Teşbih-i Mufassal, Teşbih-i Mücmel
|
K1-Bölüm-3, K2-Bölüm-3, K3-Bölüm-3, YK1-Bölüm-3, YK2-Bölüm-3
|
9
|
Teşbih-i Beliğ, Teşbih-i Maklub, Teşbih-i Zımni, Teşbihin Faydaları
|
K1-Bölüm-3, K2-Bölüm-3, K3-Bölüm-3, YK1-Bölüm-3, YK2-Bölüm-3
|
10
|
Mecaz, Mecazın Karineleri ve Alakaları
|
K1-Bölüm-4, K2-Bölüm-4, K3-Bölüm-4, YK1-Bölüm-4, YK2-Bölüm-4
|
11
|
Mecaz-ı Mürsel
|
K1-Bölüm-4, K2-Bölüm-4, K3-Bölüm-4, YK1-Bölüm-4, YK2-Bölüm-4
|
12
|
İstiare ve Çeşitleri: İstiare-i Tasrihiyye, İstiareyi Mekniyye
|
K1-Bölüm-4, K2-Bölüm-4, K3-Bölüm-4, YK1-Bölüm-4, YK2-Bölüm-4
|
13
|
Tıbak ve Mukabele
|
K1-Bölüm-5, K2-Bölüm-5, K3-Bölüm-5, YK1-Bölüm-5, YK2-Bölüm-5
|
14
|
Genel Değerlendirme
|
K1-Bölüm-5, K2-Bölüm-5, K3-Bölüm-5, YK1-Bölüm-5, YK2-Bölüm-5
|
Ön Koşul
|
----
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Bekir Yıldırım
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölüm öğretim elemanları
|
Kaynaklar
|
K1. Sakkaki, (1983), Miftahu`l-ulum, Beyrut.
K2. Matlub, Ahmad, (1983), Mu`camu`l-mustalahati`l-balagiyye wa tatawwriha, Baghdad.
K3. Ahmad Hashim, Sayyid, (1999), Cawahiru`l-balagati fi`l-beyan ve`l-maani ve`l-bad, Beyrut.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Matlub, Ahmad, (1983), Mu`camu`l-mustalahati`l-balagiyye wa tatawwriha, Baghdad.
YK2. Ahmad Hashim, Sayyid, (1999), Cawahiru`l-balagati fi`l-beyan ve`l-maani ve`l-bad, Beyrut.
|
Dersin Amacı
|
Arap diliyle alakalı olan belagat biliminin dallarından olan meani, beyan ve bedi ilminin konuları ve tarihi hakkında kısa bilgi edindirmek ve böylece özellikle klasik dinî eserlerin doğru anlaşılmasını sağlamaktır.
Sözün, delalet şekillerine ilişkin yeterli düzeyde bilgi edindirmek, ifadelerdeki hakikat, mecaz, kinaye ihtimallerini öğrenmek suretiyle gerek klasik ve gerekse modern metinleri doğru ve usulüne uygun çözümleme yeteneğini kazandırmak ve bu disipline uygun tarzda metin üretebilen gelişkin bir yeti sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Belagat kavramı nedir ve hangi ilim dallarını içerir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
3
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
-
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
2
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
2
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
1
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
1
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|