Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Cahiliye Dönemi Kültürüne Giriş
|
K1 (s. 12-27), K2 (s. 18-23), K3 (s. 35-46), YK1 (s. 60-77)
|
2
|
Arap Yarımdasındaki Din ve İnançlar
|
K1 (s. 17-29), K2 (s. 18-25), K3 (s. 39-49), YK1 (s. 65-77)
|
3
|
İslam mezheplerinin Oluşumuna Etki Eden Faktörler
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
4
|
Dini Faktörler
|
K1 (s. 27-39), K2 (s. 28-35), K3 (s. 49-59), YK1 (s. 75-87)
|
5
|
Politik ve Sosyo-kültürel Faktörler
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
6
|
İslam Tarihinde ihtilaflara Sebep Olan Olaylar
|
K1 (s. 22-37), K2 (s. 28-33), K3 (s. 45-56), YK1 (s. 70-87)
|
7
|
Haricilerin Ortaya Çıkışını Etkileyen Sebepler
|
K1 (s. 32-47), K2 (s. 38-43), K3 (s. 55-66), YK1 (s. 80-97)
|
8
|
Mu`tezile`nin Ortaya Çıkışını Etkileyen Faktörler
|
K1 (s. 37-49), K2 (s. 38-55), K3 (s. 59-69), YK1 (s. 85-97)
|
9
|
Şiiliğin Doğuşu, Oluşum Aşamaları ve Temel Görüşleri, İsna Aşeriyye
|
K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
|
10
|
Mürcie`nin Doğuşu, Oluşum Aşamaları ve Temel Görüşleri
|
K1 (s. 42-57), K2 (s. 48-53), K3 (s. 65-76), YK1 (s. 90-107)
|
11
|
Ehl-i Sünnet, Ehl-i Hadis Kavramları
|
K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
|
12
|
Ebu Hanife ve Maturidiyye
|
K1 (s. 47-59), K2 (s. 58-65), K3 (s. 69-79), YK1 (s. 95-107)
|
13
|
Cebriyye ve Kaderiyye
|
K1 (s. 52-67), K2 (s. 58-63), K3 (s. 75-86), YK1 (s. 100-117)
|
14
|
Klasik Mezheplerin Bugünkü Durumu ve Görüşlerindeki Değişim
|
K1 (s. 57-69), K2 (s. 68-75), K3 (s. 79-89), YK1 (s. 105-117)
|
Ön Koşul
|
Bu dersin ön koşulu yoktur.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Yaşar Ünal
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Bölümün öğretim elemanları.
|
Kaynaklar
|
K1. Öz, Mustafa. (2011). Başlangıçtan Günümüze İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul: Rağbet Yayınları.
K2. Onat, Hasan. (2012). İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Ankara: Rağbet Yayınları.
K3. Fığlalı Ethem Ruhi, (2004).Çağımızda İtikâdî İslâm Mezhepleri, Izmir: Rağbet Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Irfan Abdul Hamid, (1983). İslâm`da İtikâdî Mezhepler ve Akâid Esasları (trc. M. Saim Yeprem), Istanbul: Rağbet Yayınları.
YK2. M. Abu Zahra, (ts). İslâm`da Siyasî, İtikâdî ve Fıkhî Mezhepler Tarihi (trc. Sıbğatullah Kaya), Istanbul: Rağbet Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
İlk dönem ve günümüzde yaşayan dinî-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler kazandırmak, dini farklılaşmalara tarafsız yaklaşmayı sağlamak ve birlikte yaşama kültürüne katkıda bulunmak.
|
Dersin İçeriği
|
Mezhepler Tarihi`nin tanımı, konusu, amacı, metodu; temel kavramları ve kaynakları; mezheplerin ortaya çıkış sebepleri; din anlayışındaki ilk siyasi ve itikadi farklılaşmalar ve kurumsallaşma süreçleri; ilk dönem İslam mezheplerinden Haricilik, Mürcie, Mu`tezile, Şia, Zeydiyye, İmâmiyye, İsmâiliyye, Selefilik, Eş`arîlik, Mâturidîlik; sonraki dönem mezheplerinden Nusayriyye, Dürziyye, Kadiyanilik, Bahailik, Yezidilik ve Vehhabilik gibi mezheplerin isimlendirme sorunu, ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, temel görüşleri, alt kolları, yayıldıkları bölgeler, etkileri ve İslam düşüncesine katkıları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
1
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
5
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
2
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
4
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
4
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
-
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
2
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
-
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
3
|