Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kıraat-ı seb`a imam ve ravîleri, rumuzlarının tanıtımı, Kur`an`ın 481-485. sayfalarının yüzünden okunması, Gaşiye Suresi ezberlenmek üzere talimle yüzüne okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
2
|
Kıraat-ı aşere imam ve ravîleri, rumuzlarının tanıtımı, Kur`an`ın 486-490. sayfalarının yüzünden okunması, Gaşiye Suresinin ezbere okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
3
|
Takrîb kıraati tanıtımı, Kur`an`ın 491-495. sayfalarının yüzünden okunması, Âlâ ve Târık sûrelerinin ezberlenmek üzere talimle yüzüne okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
4
|
Şazz Kıraatler konusunun işlenmesi, Kur`an`ın 496-500. sayfalarının yüzünden okunması, Âlâ ve Târık sûrelerinin ezbere okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
5
|
Kıraat terimlerinin (kıraat, rivayet, tarik, infirad, cem, Şatıbiyye, teysir, meslekler vb. ) tanıtımı, Kur`an`ın 501-505. sayfalarının yüzünden okunması, İnşikak suresinin ezberlenmek üzere talimle yüzüne okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
6
|
Usûl/fonetik ve ferş-i huruf yönüyle kıraat farklılıkları, Kur`an`ın 506-510. sayfalarının yüzünden okunması, İnşikak suresinin ezbere okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
7
|
Seb?a ve aşere kıraatinde infirad ve cem usulü örnek kıraat uygulamaları, Kur`an`ın 511-515. sayfalarının yüzünden okunması, Mutaffifin suresinin ezberlenmek üzere talimle yüzüne okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
8
|
Seb`a ve aşere kıraatinde infirad ve cem usulü örnek kıraat uygulamaları, Kur`an`ın 516-519. sayfalarının yüzünden okunması, Mutaffifin suresinin ezbere okunması
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
9
|
Seb`a ve aşere kıraatinde infirad ve cem usulü örnek kıraat uygulamaları, Kur`an`ın 520-523. sayfalarının yüzünden okunması, İnfitar Suresinin ezberlenmek üzere talimle yüzüne okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
10
|
Seb`a ve aşere kıraatinde infirad ve cem usulü örnek kıraat uygulamaları, Kur`an`ın 524-528. sayfalarının yüzünden okunması, İnfitar Suresinin ezbere okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
11
|
Cami ve Kur`an Kursu hizmetleri hakkında bilgi, Kur`an`ın 529-533. sayfalarının yüzünden okunması, Tekvîr Suresinin ezberlenmek üzere talimle yüzüne okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
12
|
Din Hizmetleri ve Din Eğitiminde Kur`an`ın yeri, Kur`an`ın 534-537. sayfalarının yüzünden okunması, Tekvîr Suresinin ezbere okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
13
|
Mahreç ve Sıfatların öğretilmesi konusu, Kur`an`ın 538-540. sayfalarının yüzünden okunması, Abese Surelerinin ezberlenmek üzere talimle yüzüne okunması.
|
K1, K2; K3; K4;YK1, YK2; YK3.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Abdulhekim AĞIRBAŞ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üyesi Yahya ARSLAN
Öğr. Gör. Neslihan POLAT
Öğr. Gör. Sibel KARACA
|
Kaynaklar
|
K1: Kur`an-ı Kerim.
K2: Pakdil, R. (2014). Ta`lim Tecvid ve Kıraat. İstanbul: İFAV Yayınları.
K3: Çetin, A. (2013). Kur`an Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayıınları.
K4: Karaçam, İ. (2011). Kur`ân-ı Kerîm`in Nüzûlü ve Kıraati. İstanbul: İFAV Yayınları.
K5: Temel, N. (2009). Kıraat ve Tecvîd Istılahları. İstanbul: İFAV Yayınları.
K6: Ünlü, Demirhan. (1993). Kur`an-ı Kerim`in Tecvidi. Ankara: TDV Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Cemal b. İbrahim el-Kırş.(2012). Dirâsetü`l-Mehâric ves-Sıfat. Mısır
YK2: İbnü`l-Cezerî, Muhammed. en-Neşr fi`l-kırââti`l-aşr. Thk. Ali Muhammed Dabbâ`. 2 Cilt. Beyrut: Dâru`l-kütübi`l-`ilmiyye, ts.
YK3: İbn Mücâhid, Ebû Bekr. (1972). Kitâbu`s-seb`a fi`l-kırâât. Thk. Şevkî Dayf. Kahire: Dâru`l-meârif.
YK4: Maşalı, Mehmet Emin. (2016). Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi. Ankara: Otto.
|
Dersin Amacı
|
Sağlıklı bir Kur`an okuyuşu için gerekli olan tecvid kaidelerini tatbik etme becerisini kazanıp Kur`an`ı bu kazanım çerçevesinde yüzünden ve ezber okuyabilmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Kur`an`ın yüzünden okunması. Ezberlerin talimi ve dinlenilmesi. Tecvid kurallarının anlatılması.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
3
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
-
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
4
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
1
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
-
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
-
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
2
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
-
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
-
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
-
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
2
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
-
|