Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kültür ve Medeniyet kavramları
|
K1 (1. Bölüm s.9-15), YK1(Giriş, s. 15-20)
|
2
|
Medeniyetler Tarihinde İslâm Medeniyeti
|
K1 (1. Bölüm, s.16-23), YK1 (Giriş, s. 20-27)
|
3
|
İslâm Medeniyetinin Öne Çıkan Değerleri
|
K1 (2. Bölüm, s. 24-31), YK1.
|
4
|
İslâm Medeniyetinin Batı Medeniyetine Etkisi
|
K1 (3. Bölüm, s.31-37 YK1.
|
5
|
Diğer Medeniyetlerin İslâm Medeniyetine Etkisi
|
K1 (3. Bölüm, s.37-45) YK1.
|
6
|
İslâm Medeniyetinde Kurumların Ortaya Çıkışı
|
K1 (4. Bölüm, s. 45-62), YK1 (5. Bölüm, s.145-231)
|
7
|
Devlet Yönetimi: Hilâfet, Vezirlik ve Divan
|
K1 (5. Bölüm, s. 72-93), YK1.
|
8
|
İslâm Medeniyetinde Bilim ve Eğitim-Öğretim
|
K1 (6. Bölüm, s. 102-130), YK1.
|
9
|
Sosyal Yardımlaşma ve Vakıf
|
K1 (7. Bölüm, s. 130-151), YK1 (8. Bölüm, s.216-230).
|
10
|
İslâm`da Adalet Anlayışı ve Hukuk Kurumları
|
K1 (8. Bölüm, s. 152-174), YK1.
|
11
|
İktisadî ve Askerî Yapı
|
K1 (9. Bölüm, s. 175-189), YK1 (3. Bölüm, s.125-136).
|
12
|
İslâm Medeniyetinde Toplumsal Yapı
|
K1 (9. Bölüm, s. 189-210), YK1.
|
13
|
Şehirleşme ve Bazı İslâm Şehirleri
|
K1 (10. Bölüm, s.211-223), YK1.
|
14
|
İslâm Medeniyetinde Sanat ve Edebiyat
|
K1 (11. Bölüm, s. 223-260), YK1.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Fatih GÜZEL Doç. Dr. Recep Erkocaaslan
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Ar. Gör. Sema GÜLDOĞAN
|
Kaynaklar
|
K1. Sarıçam, İbrahim- Erşahin, Seyfettin. (2007). İslâm Medeniyeti Tarihi, TDV Yayınları. Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Barthold, W. (çev. Köprülü, Fuad). (1984). İslam Medeniyeti Tarihi, Arısan Matbaacılık, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
İslam medeniyeti tarihi ve süreç içinde ortaya çıkan kurumların yapısı hakkında genel bilgi vermek, başta Batı medeniyeti olmak üzere ve diğer medeniyetlerle olan ilişkilerini incelemek.
|
Dersin İçeriği
|
İslam medeniyetinin doğuşu, gelişmesi, kaynakları; Müslüman toplumlarda sosyal, kültürel ve iktisadi hayatın temel özellikleri; İslam medeniyetinin diğer medeniyetlere etkileri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Din hizmetleri, din öğretim ve eğitimi alanlarında görev yapabilme yeterliliğine sahip olur.
|
2
|
2
|
İslam dininin evrensel değerleri ışığında toplumun dini-ahlaki ihtiyaçlarına çözümler üretir.
|
3
|
3
|
Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri özümser.
|
2
|
4
|
Kur`an-ı Kerim`i usulüne uygun okur ve ilmi ölçüler çerçevesinde yorumlar.
|
-
|
5
|
Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapçayı ve bir batı dilini en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak ilahiyat alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
-
|
6
|
Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirir.
|
1
|
7
|
İslam tarihi, medeniyeti ve bilimi ile ilgili konuları eleştirel açıdan değerlendirir.
|
5
|
8
|
Din eğitimi tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında elde ettiği bilgileri din eğitimi alanında kullanır.
|
1
|
9
|
İslam dışı dinler hakkında mukayese yapabilecek seviyede bilgiye sahip olur.
|
2
|
10
|
İslâm sanatları ve edebiyatı alanındaki yeteneklerini geliştirir.
|
1
|
11
|
Temel dini metinleri anlar.
|
-
|
12
|
Bireyin hayatında dinin yerini ve önemini kavratır.
|
2
|
13
|
Bilim ve teknoloji alanındaki çağdaş eğitim-öğretim araç ve gereçlerini ilahiyat alanında kullanabilir.
|
1
|
14
|
Genelde din, özelde İslam bilim ve kültürü alanında toplumsal ihtiyaçlar çerçevesinde yapılan araştırmaları izler.
|
3
|