Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Mikrobiyolojiye giriş, tarihçe, mikroorganizmaların sınıflaması, bakterilerin genel özellikleri ve yapısı
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
2
|
Bakterilerin metabolizmaları, üreme şekilleri, laboratuvar tanıları ve bakteriyel patogenez
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
3
|
Mikroorganizma-mikroorganizma, mikroorganizma-konak ilişkileri, vücudun normal florası
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
4
|
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri, kullanılan ajanlar, kullanma ölçütleri, önemi dikkat edilmesi gereken kurallar
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
5
|
Gram pozitif bakteriler ve sebep oldukları enfeksiyonlar, Gram negatif bakteriler, anaerobik mikroorganizmalar ve yaptıkları sistemik ve oral enfeksiyonlar
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
6
|
Virolojiye Giriş, Virüslerin Genel Özellikleri ve sınıflandırılması ve Viral Hastalıklar
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
7
|
Mikolojiye giriş, mantarların genel özellikleri ve enfeksiyonları
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
8
|
Parazitolojiye giriş, parazitlerin genel özellikleri ve enfeksiyonları
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
9
|
Antimikrobiyaller ve etki mekanizmaları, antimikrobiyal tedavinin esasları
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
10
|
Oral ekoloji ve oral mikrobiyata,dental biyofilm, dental plak ve diş taşı oluşumunda mikroorganizmaların rolü, Diş çürüğü mikrobiyolojisi
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
11
|
Periodontal enfeksiyon etkenleri
Dentoalveoler infeksiyon etkenleri
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
12
|
İmmünolojiye Giriş,
Antijen ve antikor kavramları,
İmmün sistem Hücreleri
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
13
|
İmmün Yanıt Mekanizmaları
Doğal ve Kazanılmış Bağışıklık
Aşırı duyarlılık reaksiyonları
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
14
|
Aşılar, ve aşı tipleri
Aşılamada genel prensipler
Oral enfeksiyonlarda mikrobiyolojik tanı
|
K1- İlgili bölüm
K2- İlgili bölüm
K3- İlgili bölüm
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Remzi Orkun AKGÜN
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Serhat Sirekbasan
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA (2005). Medical Microbiology.
K2. Ustaçelebi Ş (1999). Temel ve Klinik Mikrobiyoloji.
K3. Samaranayake I (2006). Essential Microbiology for Dentistry.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Genel ve Ağız Mikrobiyolojisinin esaslarını, insan organizmasında ve ağız ortamındaki mikroorganizma çeşitlerini, hücresel, metabolik ve patojenik yapılarını öğretmek ve enfeksiyonlar ile ilişkisini hastalık yapıcı özelliklerini açıklamak.
Mikroorganizmaların birbirleriyle ve konak organizma ile ilişkilerini, hastalıkların etyopatogenezindeki rollerini, konağın immün yanıtını ve bu etkenlerin tanısına yönelik temel laboratuvar yöntemlerini kavratmak.
Mikrobiyal etkenlere karşı kullanılan antimikrobiyallerin çeşitleri, etki mekanizmalarını, özelliklerini ve kullanım şekillerini öğretmek. İmmün sistemin yapısını, çeşitlerini, hücrelerini ve enfeksiyon etkenlerine karşı immün yanıtın nasıl olduğunu, vücudun ve ağzın savunma sistemlerinin anlaşılmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği
|
Temel Mikrobiyolojinin esaslarını, insan organizmasında ve ağız ortamındaki mikroorganizma çeşitlerinin hücresel, taksonomik, etyoptogenetik özelliklerini, mikroorganizmaların temel laboratuvar ve klinik tanımlanmalarını birbirleriyle ve konak organizma ile ilişkilerini, konağın immün yanıtının çeşitleri ve özelliklerinin hücresel ve sistemik düzeyde öğrenilmesini, mikroorganizmaların laboratuvar tanısının konulmasını, enfeksiyon hastalıklarının tedavisi ve önleme yolları yönelik antimikrobiyalleri, dezenfeksiyon, sterilizasyon ve aşılama işlemlerinin kavranmasını konu alır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Diş hekimliği mesleğine yönelik eleştirisel düşünme kabiliyetine ve yaratıcılık becerisine sahip olur.
|
3
|
2
|
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği güncel bilgi ve becerilere sahip olur.
|
-
|
3
|
Hekimlik mesleği süresince güncel bilgileri takip eder, bu bilgileri mesleki pratiğinde uygular.
|
2
|
4
|
Diş hekimliği mesleğinde kullanılan tüm biyomateryalleri bilir, klinik teşhis ve tedavide gereken tüm cihaz, alet ve ekipmanı etkin şekilde kullanır.
|
4
|
5
|
Diş hekimliği alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel çalışmalarda bulunur, proje üretir, disiplinler arası bilimsel projelerde aktif olarak sorumluluk ve görev alır.
|
3
|
6
|
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgilerini ulusal değerler çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde kullanır ve değerlendirir.
|
2
|
7
|
Diş hekimliği mesleğini uygulamada görev ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik ilkelere uyar.
|
-
|
8
|
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere (Anatomi, histoloji, patoloji, fizyoloji vb.) ait temel bilgilere sahip olur ve bu bilgileri meslek yaşamı boyunca etkili şekilde kullanır.
|
5
|
9
|
Oral ve dental hastalıkların tanı ve tedavi sürecini kanıta dayalı uygular, hasta için etik prensipleri göz önünde bulundurarak uygun tedavi yöntemini önerir ve gerçekleştirir.
|
2
|
10
|
Diş hekimliği mesleği ile ilgili bilgisayar programlarını, ileri düzey teknolojileri ve eğitim araçlarını etkin şekilde kullanır.
|
4
|
11
|
Temel tıp bilimlerinde öğrendiği bilgileri, klinik bilimlere entegre edebilir ve bu bilgileri hasta ile ilgili teşhis ile tedaviye yönelik tüm işlemlerde kullanabilir.
|
5
|
12
|
Her türlü diş hekimliği mesleği uygulamasında karşılaşılabilecek enfeksiyon risklerini göz önünde bulundurur ve gerekli tedbirleri alır.
|
5
|
13
|
Öğrendiği diş hekimliği mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak diğer meslektaşları ile paylaşır ve bilgi alışverişinde bulunur.
|
3
|
14
|
Çocuk hastalara, özel bakım gerektiren veya sistemik hastalıklı bireylerle etkili iletişim kurabilir, hastalara yönelik gerekli diş hekimliği uygulamalarını yapabilir.
|
-
|