Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Biyofiziğe giriş
|
K1, K2
|
2
|
Biyomoleküler yapılar ve etkileşim türleri
|
K1, K2
|
3
|
Biyolojik sistemde enerji dönüşümleri
|
K1, K2
|
4
|
Çözeltilerin fiziksel özellikleri
|
K1, K2
|
5
|
Suyun yapısı ve fiziksel özellikleri
|
K1, K2
|
6
|
Biomembranlar ve transport-I
|
K1, K2, K3
|
7
|
Biomembranlar ve transport-II
|
K1, K2, K3
|
8
|
Biomembranlarda difüzyon ve osmoz
|
K1, K2, K3
|
9
|
Membran dinamiği I
|
K1, K2, K3
|
10
|
Membran dinamiği II
|
K1, K2, K3
|
11
|
İyon kanalları I
|
K1, K2, K3
|
12
|
İyon kanalları II
|
K1, K2, K3
|
13
|
Radyasyon fiziği ve Röntgen ışınları
|
K4
|
14
|
Radyasyonun biyolojik sistemler üzerindeki etkileri
|
K4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Çiğdem Yüksektepe Ataol
|
Dersi Verenler
|
1-)Profesör Dr. Çiğdem Yüksektepe Ataol
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Pehlivan, F. (2015). Biyofizik. Pelikan Yayınevi. Ankara.
K2. Çelebi, G. (2015). Biyofizik. Barış yayınları, Fakülteler Kitapevi. İzmir.
K3. Aydın, M. (2018). Diş hekimleri ve diş Hekimliği öğrencileri için biyofizik. Neyir Matbaası. Ankara.
K4. Özalpan, A. (2001). Temel radyobiyoloji. Haliç Üniversitesi Yayınları. İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Biyomoleküller arasındaki etkileşim çeşitlerini öğretmek, canlı sistemdeki enerji-iş döngüsünü anlatmak, suyun ve çözelti sistemlerinin fiziksel özellikleri hakkında bilgi vermek, biyolojik zarların yapısını ve bu membranlardaki aktif ve pasif taşınım mekanizmaları sonucu membranın sahip olduğu dinamik yapıyı öğretmek, iyon kanallarının yapısı ve özelliklerini öğretmek, aksiyon potansiyeli ve birleşik aksiyon potansiyeli oluşum mekanizmaları ve özelliklerini öğretmek, iyonize radyasyonun biyomoleküler yapı ve canlı organizmadaki etkilerini öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Biyofiziğin tanımı ve alt dalları, biyomoleküler yapıları oluşturan kimyasal bağlar ve biyomoleküler etkileşimler, suyun ve çözeltilerin fiziksel özellikleri, Gibbs serbest enerjisi, biomembranların yapısı ve biomembranlardaki aktif ve pasif taşınım mekanizmaları, membran modeli ve potansiyeli, iyon kanallarının yapısı ve özellikleri, aksiyon potansiyeli ve birleşik aksiyon potansiyeli ve radyasyon biyofiziğidir. Kemik ve kıkırdak dokusunun özellikleri, kas dokusunun işleyişi ve enerji gereksinimlerinin biyofizik açıdan açıklanması sinaptik iletim, iyonize olmayan ışınların diş hekimliğinde kullanım alanlarıdır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Diş hekimliği mesleğine yönelik eleştirisel düşünme kabiliyetine ve yaratıcılık becerisine sahip olur.
|
3
|
2
|
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği güncel bilgi ve becerilere sahip olur.
|
2
|
3
|
Hekimlik mesleği süresince güncel bilgileri takip eder, bu bilgileri mesleki pratiğinde uygular.
|
-
|
4
|
Diş hekimliği mesleğinde kullanılan tüm biyomateryalleri bilir, klinik teşhis ve tedavide gereken tüm cihaz, alet ve ekipmanı etkin şekilde kullanır.
|
-
|
5
|
Diş hekimliği alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel çalışmalarda bulunur, proje üretir, disiplinler arası bilimsel projelerde aktif olarak sorumluluk ve görev alır.
|
-
|
6
|
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgilerini ulusal değerler çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde kullanır ve değerlendirir.
|
3
|
7
|
Diş hekimliği mesleğini uygulamada görev ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik ilkelere uyar.
|
-
|
8
|
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere (Anatomi, histoloji, patoloji, fizyoloji vb.) ait temel bilgilere sahip olur ve bu bilgileri meslek yaşamı boyunca etkili şekilde kullanır.
|
2
|
9
|
Oral ve dental hastalıkların tanı ve tedavi sürecini kanıta dayalı uygular, hasta için etik prensipleri göz önünde bulundurarak uygun tedavi yöntemini önerir ve gerçekleştirir.
|
-
|
10
|
Diş hekimliği mesleği ile ilgili bilgisayar programlarını, ileri düzey teknolojileri ve eğitim araçlarını etkin şekilde kullanır.
|
-
|
11
|
Temel tıp bilimlerinde öğrendiği bilgileri, klinik bilimlere entegre edebilir ve bu bilgileri hasta ile ilgili teşhis ile tedaviye yönelik tüm işlemlerde kullanabilir.
|
2
|
12
|
Her türlü diş hekimliği mesleği uygulamasında karşılaşılabilecek enfeksiyon risklerini göz önünde bulundurur ve gerekli tedbirleri alır.
|
2
|
13
|
Öğrendiği diş hekimliği mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak diğer meslektaşları ile paylaşır ve bilgi alışverişinde bulunur.
|
2
|
14
|
Çocuk hastalara, özel bakım gerektiren veya sistemik hastalıklı bireylerle etkili iletişim kurabilir, hastalara yönelik gerekli diş hekimliği uygulamalarını yapabilir.
|
-
|