Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Organik kimyanın tanımı ve önemi, Biyomoleküller.
Kimyasal bağlar ve melezleşme (SP, SP2,SP3), Lewis yapıları, okted kuralı ve Formal Yük.
|
K1 Bölüm 1 ve 2
K2 Bölüm 1
YK1 Bölüm 1
|
2
|
Asit ve bazlar, Fonksiyonel gruplar, Moleküller arası çekimler (Dipol-Dipol, Hidrojen Bağı)
|
K1 Bölüm 1 ve 2
YK1 Bölüm 3
|
3
|
Alkanlar, Alken ve Alkinler;
Yapıları, Fiziksel Özellikleri, Adlandırma ve Kimyasal reaksiyonları
|
K1 Bölüm 3 ve 10
K2 Bölüm 5
YK1 Bölüm 4, 7 ve 8
|
4
|
Stereokimya I;
Kiralliğin biyolojik önemi, Konformasyonel izomer, İzomerizm, E/Z sistemi, Kirallik, R/S sistemi
|
K1 Bölüm 4
K2 Bölüm 2 ve 3
YK1 Bölüm 5
|
5
|
Stereokimya II;
Enantiyomer, Diasteromerler ve Meso bileşikleri, Fischer izdüşüm Formülleri ve Yarılma, Asimetrik sentez.
|
K1 Bölüm 4
K2 Bölüm 2 ve 3
YK1 Bölüm 5
|
6
|
Alkil halojenürler;
Yapıları, Fiziksel Özellikleri, Adlandırma ve Yerdeğiştirme (SN1,SN2) ve Ayrılma (E1,E2) reaksiyonları.
|
K1 Bölüm 5
K2 Bölüm 6
YK1 Bölüm 6
|
7
|
Alkoller , Fenoller ve Eterler;
Yapıları, Adlandırmaları ve Fiziksel özellikleri. Alkol, Fenol ve Eterlerin hazırlanması ve reaksiyonları.
|
K1 Bölüm 7 ve 8
K2 Bölüm 7
YK1 Bölüm 11 ve 12
|
8
|
Aromatiklik bileşikler;
Benzen ve Türevlerinin Adlandırılması, Benzenin Kararlılığı, Aromatiklik Kavramı, Benzenin Reaksiyonu, Hückel kuralı, Elektrofilik Aromatik Yerdeğiştirme Reaksiyonları. Biyokimyada Aromatik Bileşikler. Diğer aromatik bileşikler.
|
K1 Bölüm 11 ve 12
K2 Bölüm 4
YK1 Bölüm 14 ve 15
|
9
|
Aldehit ve ketonlar;
Aldehit ve Ketonların yapıları, Adlandırmaları ve Fiziksel Özellikleri. Karbonil çift bağına nükleofilik katılmalar. Aldehit ve Ketonların Sentezi, Aldol Reaksiyonu, Keto-enol Tautomerizm. Aldehit ve ketonların indirgenme ve yükseltgenme reaksiyonları
|
K1 Bölüm 13
K2 Bölüm 9
YK1 Bölüm 17
|
10
|
Karboksilik asit ve Türevleri;
Karboksilli asit ve türevlerinin yapıları, adlandırılması, fiziksel özellikleri. Asitlik. Hazırlanması ve reaksiyonları. Esterleşme, dekarboksilasyon.
|
K1 Bölüm 14 ve 15
K2 Bölüm 10
YK1 Bölüm 18
|
11
|
Karbonhidratlar;
Monosakkaritler, Mutarotasyon, Fiziksel Özellikleri, Glikozit oluşumu, Monosakkaritlerin reaksiyonları, Disakkaritler, Polisakkaritler, Diğer biyolojik olarak önemli şekerler.
|
K1 Bölüm 23
K2 Bölüm 16
YK1 Bölüm 22
|
12
|
Amino Asitler ve Proteinler;
Amino asitlerin asit baz özellikleri, Amino asitlerin yapıları, tepkimeleri, peptitler ve peptitlerde bağlanma, peptit yapısının belirlenmesi. Proteinlerin sınıflandırılması ve sentezi.
|
K1 Bölüm 25
K2 Bölüm 17
YK1 Bölüm 24
|
13
|
Lipidler;
Yağlar, Sabun ve Deterjanlar, Fosfolipidler, Prostaglandinler, Steroidler
|
K1 Bölüm 24
YK1 Bölüm 23
|
14
|
Nükleik asitler;
Nükleik asitlerin hidroliz ürünleri, DNA ve RNA nın yapısı ve özellikleri
|
K1 Bölüm 26
K2 Bölüm 18
YK1 Bölüm 25
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Zeynep GÜLTEKİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Fessenden, R. J.; Fessenden, J. S.; Marshall, W. Logue , 2001. Organik Kimya,
(Çeviri Editörü: Uyar, T). ISBN: 975-8531-01-8
K2. Hart, H.; Hart, D.; Craine, L. 1995. Organik Kimya (Çeviri: Uyar T),
ISBN: 975- 7477-37-0
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Solomons, T.W.G.; Fryhle C. B, 2000. Organik Kimya
(Çeviri: Okay, G.; Yıldırır, Y), ISBN 975-8431-87-0
|
Dersin Amacı
|
Organik moleküllerin Lewis yapıları ve geometrik şekillerinin çizimi, organik molekülde bulunan önemli fonksiyonel grupların açık yapıları (alkan, alken, alkin, alkol, eter, fenol, alkil halojenürler, aldehit , keton, amin, karboksilik asit ve türevleri) ve bu organik moleküllerin adlandırılmaları, fiziksel özellikleri ve reaksiyonlarını, organik moleküllerin üç boyutlu yapıları, kirallik ve optikçe aktifliğin ilaç kimyasındaki önemi, bunun yanısıra karbohidratlar, lipitler, amino asitler, nükleik asit ve proteinlerin isimlendirmeleri, fiziksel özellikleri, sağlık alanındaki önemini anlatmakdır.
|
Dersin İçeriği
|
Organik kimyanın tanımı ve tarihçesi ve önemi. Fonksiyonel Gruplar,
Alkan, Alken, Alkinler, Alkil Halojenürler , Aromatiklik ve Benzen, Alkoller, Fenoller, Eterler, Aldehit ve Ketonlar, Aminler, Karboksilik Asit ve Türevleri, Karbohidratlar, Lipitler, Amino asitler, Nükleik asit ve Proteinler`in
isimlendirmesi, fiziksel özellikleri ve reaksiyonları. Stereokimya.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Diş hekimliği mesleğine yönelik eleştirisel düşünme kabiliyetine ve yaratıcılık becerisine sahip olur.
|
3
|
2
|
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği güncel bilgi ve becerilere sahip olur.
|
3
|
3
|
Hekimlik mesleği süresince güncel bilgileri takip eder, bu bilgileri mesleki pratiğinde uygular.
|
2
|
4
|
Diş hekimliği mesleğinde kullanılan tüm biyomateryalleri bilir, klinik teşhis ve tedavide gereken tüm cihaz, alet ve ekipmanı etkin şekilde kullanır.
|
-
|
5
|
Diş hekimliği alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel çalışmalarda bulunur, proje üretir, disiplinler arası bilimsel projelerde aktif olarak sorumluluk ve görev alır.
|
-
|
6
|
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgilerini ulusal değerler çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde kullanır ve değerlendirir.
|
-
|
7
|
Diş hekimliği mesleğini uygulamada görev ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve etik ilkelere uyar.
|
-
|
8
|
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere (Anatomi, histoloji, patoloji, fizyoloji vb.) ait temel bilgilere sahip olur ve bu bilgileri meslek yaşamı boyunca etkili şekilde kullanır.
|
-
|
9
|
Oral ve dental hastalıkların tanı ve tedavi sürecini kanıta dayalı uygular, hasta için etik prensipleri göz önünde bulundurarak uygun tedavi yöntemini önerir ve gerçekleştirir.
|
-
|
10
|
Diş hekimliği mesleği ile ilgili bilgisayar programlarını, ileri düzey teknolojileri ve eğitim araçlarını etkin şekilde kullanır.
|
-
|
11
|
Temel tıp bilimlerinde öğrendiği bilgileri, klinik bilimlere entegre edebilir ve bu bilgileri hasta ile ilgili teşhis ile tedaviye yönelik tüm işlemlerde kullanabilir.
|
-
|
12
|
Her türlü diş hekimliği mesleği uygulamasında karşılaşılabilecek enfeksiyon risklerini göz önünde bulundurur ve gerekli tedbirleri alır.
|
-
|
13
|
Öğrendiği diş hekimliği mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve görsel olarak diğer meslektaşları ile paylaşır ve bilgi alışverişinde bulunur.
|
3
|
14
|
Çocuk hastalara, özel bakım gerektiren veya sistemik hastalıklı bireylerle etkili iletişim kurabilir, hastalara yönelik gerekli diş hekimliği uygulamalarını yapabilir.
|
-
|