Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Orman ekosistemi üzerine insan etkileri ve ormancılıkta doğa koruma
|
K1, Giriş, S 13-39
|
2
|
Doğa koruma kavramı, tarihçesi ve amaçları; doğa korumanın gerekçeleri; doğa korumada değerlendirme ölçütleri
|
K1, B2, S 39-62
|
3
|
Türkiye`de doğa koruma kategorileri; doğa korumada uygun alan seçimi ve boşluk analizi; doğa koruma alanlarının şekli, zonlar, planlama ve restorasyon
|
K1, B2, S 63-92
|
4
|
Doğa korumada biyolojik çeşitlilik
|
K1, B2, S 93-106
|
5
|
Hemerobi, doğaya yakınlık, Biyotop ve tür koruma
|
K1, B2, S 106-126
|
6
|
Biyolojik çeşitliliğin korunması, silvikültür ? doğa koruma ve yaban hayatı ilişkileri
|
K1, B2, S 144-156
|
7
|
Orman kenarları ve orman kenarı bakımı
|
K1, B2, S 178-187
|
8
|
Ölü odun, çalılar ve ender ağaç türleri
|
K1, B2, S 156-177
|
9
|
Özel nitelikli bazı doğa koruma alanları
|
K1, B2, S 217-231
|
10
|
Doğaya yakın silvikültür ve sürekli orman düşüncesinin tarihsel gelişimi, ormancılıkta doğa koruma ve silvikültür
|
K1, B3, S 235-243
|
11
|
Bakir orman ekolojisi, mozaik yapı (doğal yaşam evreleri) ve silvikültür
|
K1, B3, S 243-271
|
12
|
Silvikültürel kararların doğa üzerine etkileri, ağaçlandırmalar ve doğa koruma
|
K1, B3, S 272-287
|
13
|
Bakir orman ekolojisi
|
K1, B3, S 243-271
|
14
|
Ormanlık alanlardaki milli parklarda alınabilecek silvikültürel önlemler
|
K1, B4, S 298-308
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. M. Nuri ÖNER
|
Dersi Verenler
|
1-)Doktor Öğretim Üyesi Figen Çakır
|
Ders Yardımcıları
|
|
Kaynaklar
|
K1. Çolak, A.H. (2001) Ormanda Doğa Koruma, Milli Parklar ve Av-Yaban Hayatı Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara.
K2. Genç, M. (2004) Silvikültür Tekniği, S.D.Ü.Orman Fakültesi Yayın No:46, 357 s., Isparta.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı ormanda doğa korumanın esaslarını ve uygulamasını öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Biyolojik çeşitlilik (Genetik tür ve ekosistem çeşitliliği) ve silvikültür. Doğaya yakın silvikültür. Süreklilik prensibi. Doğa koruma alanlarında silvikültür ve restorasyon çalışmaları. Ormanda doğa korumanın biyolojik temelleri. Hemerobi ve doğaya yakınlık. Ölü odun. Biyotop ve tür koruma, orman kenarları. Global iklim değişimi. Sera etkisi ve silvikültür. Popülâsyon genetiği ve doğa koruma (SLOSS, MPV, PVA, Metapopulasyon gibi). Bakir orman ekolojisi. Ağaçlandırmalar ve doğa koruma. Diri örtü mücadelesi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel bilimler ve mühendislik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve yeni bilgiler edinebilme yöntemini öğrenmiş olmalı
|
-
|
2
|
Edindiği bilgilerle ileri düzeyde ormancılık problemlerine uygun deneyler veya yöntemler tasarlayabilmeli, uygulayabilmeli ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilmeli
|
-
|
3
|
Ülkenin ormancılık ve çevre sorunlarına, küresel, toplumsal ve ekosistem koşullarını da dikkate alarak çözüm üretebilmeli
|
4
|
4
|
Ormancılık problemlerinin çözümüne yönelik olarak ileri düzeyde disiplinler arası bir yaklaşımla çözüme gidebilmeli
|
-
|
5
|
Karşılaşılan ormancılık problemlerinin tespiti ve çözümü aşamasında, ileri düzeyde mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket edebilmeli
|
4
|
6
|
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapabilmeli ve etkin iletişim sağlayabilmeli
|
-
|
7
|
Bilgi teknolojilerini ve bir yabancı dili ileri düzeyde etkin kullanma becerisine sahip olmalı
|
-
|
8
|
Çağın getirdiği güncel ormancılık ve diğer ilgili alanlarındaki problemleri ileri düzeyde tanımlayabilmeli, kurgulayabilmeli ve çözebilmeli
|
5
|
9
|
Ormancılık uygulamaları için gerekli teknikleri ve araçları ileri derecede kullanabilmeli
|
-
|
10
|
Ormancılık faaliyetlerini ileri düzeyde üç boyutlu düşünmeli, yorumlayabilmeli, analiz ve sentez yapabilmeli
|
-
|
11
|
Her türlü doğal kaynağı ve doğal olayları ileri düzeyde araştırıp etüt yapabilmeli ve rapor yazabilmeli
|
-
|
12
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini ileri derecede kavrayabilmeli ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanabilmeli
|
-
|