Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Biyolojik istila, tanımlar ve kavramlar
|
K2, sayfa 1-7
|
2
|
İstila süreçleri, kavramsal çerçeve
|
K1 sayfa 1-5, K2 sayfa 7-10, ödev 1
|
3
|
İstilanın başarısı ya da başarısızlığı, yayılma süreci
|
K1 sayfa 28-52
|
4
|
İstilanın etkileri I
|
K2 sayfa 14-35
|
5
|
İstilanın etkileri II
|
K1 sayfa 115-149
|
6
|
İstilanın etkileri III
|
K1 sayfa 150-173
|
7
|
Yabancı istilacı türlerin giriş yolları ve giriş yolu yönetimi (Biyogüvenlik, Karantina önlemleri)
|
K2 sayfa 68-80
|
8
|
Yabancı istilacı türlerin tespiti ve tanısı
|
K2 sayfa 36-56
|
9
|
İstilanın modellenmesi
|
K1 sayfa 177-196
K2 sayfa 119-124
|
10
|
Yabancı istilacı türlerin giriş sonrası yönetimi ve sorunlar
|
k2 sayfa 57-68
|
11
|
Yabancı istilacı orman patojenleri
|
YK2
|
12
|
Yabancı istilacı orman patojenlerinin orman ekosistemlerindeki etkileri I
|
K3 sayfa 1-3
|
13
|
Yabancı istilacı orman patojenlerinin orman ekosistemlerindeki etkileri II
|
K3 sayfa 81-96
|
14
|
Türkiye`de istilacı orman patojenleri; geçmiş ve gelecek tehditler; yeterlilikler ve alınması gereken önlemler
|
YK1
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Funda OSKAY
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Williamson, M., 1996. Biological Invasions. Chapman &Hall.
K2. Önen, H., 2015. Türkiye istilacı bitkiler kataloğu. Ezgi Ofset Matbaacılık, Ankara.
K3. Langor, D.W., Sweeney, J., 2009. Ecological Impacts of Non-Native Invertebrates and Fungi on Terrestrial Ecosystems. Springer.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Oskay, F., Lehtijärvi, A., Doğmuş-Lehtijärvi, H. T., & Aday Kaya, A. G. 2014. Değişen dünya?da orman patojenleri; yabancı istilacı türler ve ülkemiz ormancılığı üzerindeki tehditler. Türkiye II. Orman Entomolojisi ve Patolojisi Sempozyumu, Antalya, 475-479.
YK2. Panzavolta T, Bracalini M, Benigno A, Moricca S. Alien Invasive Pathogens and Pests Harming Trees, Forests, and Plantations: Pathways, Global Consequences and Management. Forests. 2021; 12(10):1364. https://doi.org/10.3390/f12101364
|
Dersin Amacı
|
İstilacı yabancı orman patojenlerinin ve bunların orman ekosistemlerinde sebep oldukları ve olabilecekleri zararların öğretilmesidir. İstilacı yabancı türlerin uluslararası/ulusal giriş ve taşınma yollarının açıklanması, giriş öncesi ve sonrasında mücadele ve yönetim olanaklarının anlatılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Biyolojik istila, istilanın ekolojik sonuçları, genetik, evrimsel ve ekosistem etkileri gibi genel kavramlar, yabancı istilacı türlerin giriş yolları ve giriş yolu yönetimi konuları. Dünya çapında ve ülkemizde önemli ekolojik etkileri görülen yabancı istilacı orman patojenlerinin örnekler üzerinden detaylı anlatımı ve ülkemiz koşullarında yabancı istilacı türlerin ormanlarımız üzerindeki tehditleri ve bunlara karşı alınması gereken önlemler
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel bilimler ve mühendislik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve yeni bilgiler edinebilme yöntemini öğrenmiş olmalı
|
4
|
2
|
Edindiği bilgilerle ileri düzeyde ormancılık problemlerine uygun deneyler veya yöntemler tasarlayabilmeli, uygulayabilmeli ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilmeli
|
4
|
3
|
Ülkenin ormancılık ve çevre sorunlarına, küresel, toplumsal ve ekosistem koşullarını da dikkate alarak çözüm üretebilmeli
|
4
|
4
|
Ormancılık problemlerinin çözümüne yönelik olarak ileri düzeyde disiplinler arası bir yaklaşımla çözüme gidebilmeli
|
4
|
5
|
Karşılaşılan ormancılık problemlerinin tespiti ve çözümü aşamasında, ileri düzeyde mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket edebilmeli
|
4
|
6
|
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapabilmeli ve etkin iletişim sağlayabilmeli
|
3
|
7
|
Bilgi teknolojilerini ve bir yabancı dili ileri düzeyde etkin kullanma becerisine sahip olmalı
|
-
|
8
|
Çağın getirdiği güncel ormancılık ve diğer ilgili alanlarındaki problemleri ileri düzeyde tanımlayabilmeli, kurgulayabilmeli ve çözebilmeli
|
5
|
9
|
Ormancılık uygulamaları için gerekli teknikleri ve araçları ileri derecede kullanabilmeli
|
-
|
10
|
Ormancılık faaliyetlerini ileri düzeyde üç boyutlu düşünmeli, yorumlayabilmeli, analiz ve sentez yapabilmeli
|
-
|
11
|
Her türlü doğal kaynağı ve doğal olayları ileri düzeyde araştırıp etüt yapabilmeli ve rapor yazabilmeli
|
-
|
12
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini ileri derecede kavrayabilmeli ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanabilmeli
|
3
|