Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kurak bölge tanımı ve genel kavramlar
|
K1 B1
|
2
|
Kurak bölgelerin ayırımında kullanılan yöntemler
|
YK3
|
3
|
Kurak ve yarı kurak koşulların yaratacağı olumsuz etkilerin izlenmesi yöntemleri ve izlemede kullanılabilecek ekolojik parametreler
|
YK2
|
4
|
Dünyada ve Türkiye ?de kurak ve yarıkurak bölgeler
|
YK1
|
5
|
Kurak ve yarıkurak bölgelerin iklim özellikleri
|
K1 B2
|
6
|
Kurak ve yarıkurak koşullara sahip bölgelerin toprak özellikleri
|
K4 B5
|
7
|
Kurak ve yarıkurak koşullara sahip bölgelerde gelişen orman formasyonları
|
K2 B1
|
8
|
Kurak ve yarıkurak koşullara sahip bölgelerde gelişen orman formasyonları
|
K2 B2
|
9
|
Kurak ve yarıkurak bölgelerde yapılan bitkilendirme çalışmaları
|
YK4
|
10
|
Bitkilendirme başarısını artırmak için dikkate alınması gereken konular ve uygulanması gereken yöntem ve stratejiler
|
K3 B3
|
11
|
Kurak ve yarıkurak bölgeler ormanlarında uygulanabilecek bakım müdahaleleri
|
K3 B4
|
12
|
Kurak ve yarıkurak bölgelerin ağaçlandırılmasında dikkat edilecek hususlar ve tür seçimi
|
K3 B5
|
13
|
Kurak ve yarı kurak koşulların ormancılık uygulamalarında yarattığı olumsuz etkiler
|
K4 B2
|
14
|
Ülkemizde kurak ve yarı kurak bölgelerde yapılacak ormancılık uygulamalarında dikkate alınması ve uygulanması gereken hususlar
|
K5
|
Ön Koşul
|
yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. M. Nuri ÖNER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Yrd. Doç. Dr. Figen ÇAKIR
Yrd. Doç. Dr. Bora İMAL
Araş. Gör. Özlem MEŞE
|
Kaynaklar
|
K1: Drought in arid and semi-arid region. A Multi-Disciplinary and Cross-Country Perspective. Kurt Schwabe, Jose Albiac, Jeffery D. Connor, Rashid M. Hassan, Liliana Meza González. ISBN: 978-94-007-6635-8 (Print) 978-94-007-6636-5 (Online),
K2:Afforestation, Reforestation and Forest Restoration in Arid and Semi-arid areas. A manual of technology & management. ISBN: 978-94-007-7451-3 (E book) Springer Dordrecht Heidelberg London New York, Mayer, K3:H., Aksoy, H.1998. Türkiye`nin ormanları, Batı Karadeniz Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü, Muhtelif Yayın No: 1, Bolu.
K4:Genç, M. 2004. Silvikültür Tekniği, S.D.Ü.Orman Fakültesi Yayın No:46, 357 s., Isparta,
K5:Odabaşı, T., Çalışkan, A., Bozkuş, H.F. 2004. Silvikültür Tekniği (Silvikültür II), İ.Ü.Yayın No: 4459, O.F.Yayın No:475, 314 s., İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1:Uslu, S. 1959. İç Anadolu Steplerinin Antropojen Karakteri Üzerine Araştırmalar . Z.V Orman Fakültesi Umum Müdürlüğü Yayınlarından No:302/15, İstanbul,
YK2: Türkeş, M. 1990. Türkiye`de Kurak Bölgeler ve Önemli Kurak Yıllar . İ.Ü.Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul,
YK3: Uluocak, N. 1978. Kurak Mıntıkalar Ormancılık Problemleri . Ders Notları, İ.Ü. Orman Fakültesi, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı; kurak ve yarı kurak bölgelerde gelişen ormanların tanınması, bakımı, korunması, iyileştirilmesi ve sürekliliğinin sağlanmasına ilişkin bilgiler vermek ve söz konusu alanlar için yapılacak silvikültürel müdahale ve yaklaşımlarda başarıyı artıracak stratejileri ortaya koyabilme becerisi kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
kurak bölge tanımı ve temel kavramlar, dünyada ve Türkiye`deki kurak ve yarıkurak bölgeler, yarıkurak bölgelerde gelişen orman formasyonları ve buralarda uygulanabilecek silvikültürel faaliyetlerin kritiği ve dikkat edilmesi gereken hususlar, Kurak ve yarı kurak koşulların ormancılık uygulamalarında yarattığı olumsuz etkiler ve Ülkemizde kurak ve yarı kurak bölgelerde yapılacak ormancılık uygulamalarında dikkate alınması ve uygulanması gereken hususlar.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel bilimler ve mühendislik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve yeni bilgiler edinebilme yöntemini öğrenmiş olmalı
|
-
|
2
|
Edindiği bilgilerle ileri düzeyde ormancılık problemlerine uygun deneyler veya yöntemler tasarlayabilmeli, uygulayabilmeli ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilmeli
|
-
|
3
|
Ülkenin ormancılık ve çevre sorunlarına, küresel, toplumsal ve ekosistem koşullarını da dikkate alarak çözüm üretebilmeli
|
3
|
4
|
Ormancılık problemlerinin çözümüne yönelik olarak ileri düzeyde disiplinler arası bir yaklaşımla çözüme gidebilmeli
|
4
|
5
|
Karşılaşılan ormancılık problemlerinin tespiti ve çözümü aşamasında, ileri düzeyde mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket edebilmeli
|
4
|
6
|
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapabilmeli ve etkin iletişim sağlayabilmeli
|
-
|
7
|
Bilgi teknolojilerini ve bir yabancı dili ileri düzeyde etkin kullanma becerisine sahip olmalı
|
-
|
8
|
Çağın getirdiği güncel ormancılık ve diğer ilgili alanlarındaki problemleri ileri düzeyde tanımlayabilmeli, kurgulayabilmeli ve çözebilmeli
|
-
|
9
|
Ormancılık uygulamaları için gerekli teknikleri ve araçları ileri derecede kullanabilmeli
|
-
|
10
|
Ormancılık faaliyetlerini ileri düzeyde üç boyutlu düşünmeli, yorumlayabilmeli, analiz ve sentez yapabilmeli
|
3
|
11
|
Her türlü doğal kaynağı ve doğal olayları ileri düzeyde araştırıp etüt yapabilmeli ve rapor yazabilmeli
|
-
|
12
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini ileri derecede kavrayabilmeli ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanabilmeli
|
-
|