Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kısa tarihçe ve kavramlar
|
|
2
|
Araştırma kavramı, bilimsel araştırma, amaçlarına ve yöntemlerine göre araştırmalar
|
|
3
|
Bilim ve bilim etiği
|
|
4
|
Araştırma etiğinin temel ilkeleri
|
|
5
|
Araştırma etiği kavramı ve araştırma etiği ihlalleri
|
|
6
|
Bilimsel yanıltmalar
|
|
7
|
Yayın etiği ihlalleri,
|
|
8
|
Yazarlık hakkı sorunları
|
|
9
|
Taraflı yayın (çıkar çatışması), Editöryal etik
|
|
10
|
Bilimsel araştırma ve yayın etiğinde kapsam ve etik sorunlar
|
|
11
|
Araştırma etik kurulları
|
|
12
|
Araştırmanın ilgili taraflarının hak ve sorumlulukları (Araştırmacı, Denek, Sponsor, Araştırma Etik Kurulu, Sözleşmeli Araştırma Kuruluşu...)
|
|
13
|
Araştırmacı - endüstri ilişkisinden doğan etik sorunlar
|
|
14
|
Ülkemizde araştırma ve yayın etiği ile ilgili mevzuatın değerlendirilmesi
|
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ziya ŞİMŞEK
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Yalçın Kondur
|
Ders Yardımcıları
|
Prof. Dr. Sezgin ÖZDEN, Prof. Dr. Sabit ERŞAHİN, Prof. Dr. Ceyhun GÖL, Prof. Dr. Sedat KELEŞ, Dr. Öğr. Üyesi Yalçın KONDUR
|
Kaynaklar
|
Atasoy, Boydak, Çırpan, Kendigelen, Meriç, Sarıkaya, Ulubelen, Yazıcı. Yıldırım 2011. Bilim Etiği. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048 ISBN : 978-975-404-906-0
Büken NÖ. Büken E.: ?Uluslararası Araştırmalar, Araştırma Etiğinde Temel İkilemler ve Etik Kurullar? (International Researches, Fundamental Dilemmas in Research Ethics and Ethics Committees), Sendrom, Volume 20, Number 7,8: 37?47, July- August 2008
Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. 2002.
Uçak ve Birinci 2008. Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği 22, 2 (2008), 187-204.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Lisansüstü program öğrencilerine araştırma ve yayın etiği ile ilgili bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, bu bağlamda araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmesini sağlamak amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Etik kavramı çok boyutlu olarak ele alınmaktadır. Konuya ilişkin örnekler incelenmekte, karşılaşılan sorunlar örnek olaylar üzerinden irdelenmektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel bilimler ve mühendislik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve yeni bilgiler edinebilme yöntemini öğrenmiş olmalı
|
-
|
2
|
Edindiği bilgilerle ileri düzeyde ormancılık problemlerine uygun deneyler veya yöntemler tasarlayabilmeli, uygulayabilmeli ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilmeli
|
-
|
3
|
Ülkenin ormancılık ve çevre sorunlarına, küresel, toplumsal ve ekosistem koşullarını da dikkate alarak çözüm üretebilmeli
|
-
|
4
|
Ormancılık problemlerinin çözümüne yönelik olarak ileri düzeyde disiplinler arası bir yaklaşımla çözüme gidebilmeli
|
-
|
5
|
Karşılaşılan ormancılık problemlerinin tespiti ve çözümü aşamasında, ileri düzeyde mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket edebilmeli
|
5
|
6
|
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapabilmeli ve etkin iletişim sağlayabilmeli
|
-
|
7
|
Bilgi teknolojilerini ve bir yabancı dili ileri düzeyde etkin kullanma becerisine sahip olmalı
|
-
|
8
|
Çağın getirdiği güncel ormancılık ve diğer ilgili alanlarındaki problemleri ileri düzeyde tanımlayabilmeli, kurgulayabilmeli ve çözebilmeli
|
-
|
9
|
Ormancılık uygulamaları için gerekli teknikleri ve araçları ileri derecede kullanabilmeli
|
-
|
10
|
Ormancılık faaliyetlerini ileri düzeyde üç boyutlu düşünmeli, yorumlayabilmeli, analiz ve sentez yapabilmeli
|
5
|
11
|
Her türlü doğal kaynağı ve doğal olayları ileri düzeyde araştırıp etüt yapabilmeli ve rapor yazabilmeli
|
5
|
12
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini ileri derecede kavrayabilmeli ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanabilmeli
|
-
|