Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kısa tarihçe ve kavramlar
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 1
|
2
|
Araştırma kavramı, bilimsel
araştırma, amaçlarına ve
yöntemlerine göre araştırmalar
|
K1 Bölüm 2, K2 Bölüm 2
|
3
|
Bilim ve bilim etiği
|
K1 Bölüm 3, K2 Bölüm 3
|
4
|
Araştırma etiğinin temel ilkeleri
|
K1 Bölüm 3, K2 Bölüm 4
|
5
|
Araştırma etiği kavramı ve
araştırma etiği ihlalleri
|
K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1
|
6
|
Bilimsel yanıltmalar
|
K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1
|
7
|
Yayın etiği ihlalleri
|
K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 3
|
8
|
Yazarlık hakkı sorunları
|
K2 Bölüm 3, K3 Bölüm 4
|
9
|
Taraflı yayın (çıkar çatışması), Editöryal etik
|
K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1
|
10
|
Bilimsel araştırma ve yayın etiğinde kapsam ve etik sorunlar
|
K2 Bölüm 1, K3 Bölüm 1
|
11
|
Araştırma etik kurulları
|
K2 Bölüm 2, K3 Bölüm 1
|
12
|
Araştırmanın ilgili taraflarının hak ve sorumlulukları (Araştırmacı, Denek, Sponsor, Araştırma Etik Kurulu, Sözleşmeli Araştırma Kuruluşu...)
|
K3 Bölüm 1, K3 Bölüm 3
|
13
|
Araştırmacı - endüstri ilişkisinden doğan etik sorunlar
|
K3 Bölüm 1, K3 Bölüm 4
|
14
|
Ülkemizde araştırma ve yayın etiği ile ilgili mevzuatın değerlendirilmesi
|
K3 Bölüm 5, K3 Bölüm 4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç.Dr. Serhat URSAVAŞ
|
Dersi Verenler
|
1-)10036 10036 10036
|
Ders Yardımcıları
|
Prof.Dr. Sezgin ÖZDEN, Prof.Dr. M. Nuri ÖNER, Prof. Dr. Ceyhun GÖL, Prof. Dr. Sedat KELEŞ, Doç.Dr. İlker ERCANLI, Doç.Dr. Serhat URSAVAŞ, Doç.Dr. Meriç ÇAKIR, Doç.Dr. Ender BUĞDAY, Dr. Öğr. Üyesi Yalçın KONDUR
|
Kaynaklar
|
K1. Atasoy, Boydak, Çırpan, Kendigelen, Meriç, Sarıkaya, Ulubelen, Yazıcı. Yıldırım 2011. Bilim Etiği. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 5048 ISBN : 978-975-404-906-0
K2.Büken NÖ. Büken E.: Uluslararası Araştırmalar, Araştırma Etiğinde Temel İkilemler ve Etik Kurullar
(International Researches, Fundamental Dilemmas in Research Ethics and Ethics Committees),
Sendrom, Volume 20, Number 7,8: 37-47, July- August 2008 Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları. 2002.
K3.Uçak ve Birinci 2008. Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği 22, 2 (2008), 187- 204.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Lisansüstü program öğrencilerine araştırma ve yayın etiği ile ilgili bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, bu bağlamda araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmesini sağlamak amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Etik kavramı çok boyutlu olarak ele alınmaktadır. Konuya ilişkin örnekler incelenmekte, karşılaşılan sorunlar örnek olaylar üzerinden irdelenmektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Temel bilimler ve mühendislik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve yeni bilgiler edinebilme yöntemini öğrenmiş olmalı
|
-
|
2
|
Edindiği bilgilerle ileri düzeyde ormancılık problemlerine uygun deneyler veya yöntemler tasarlayabilmeli, uygulayabilmeli ve sonuçlarını analiz edip yorumlayabilmeli
|
-
|
3
|
Ülkenin ormancılık ve çevre sorunlarına, küresel, toplumsal ve ekosistem koşullarını da dikkate alarak çözüm üretebilmeli
|
-
|
4
|
Ormancılık problemlerinin çözümüne yönelik olarak ileri düzeyde disiplinler arası bir yaklaşımla çözüme gidebilmeli
|
-
|
5
|
Karşılaşılan ormancılık problemlerinin tespiti ve çözümü aşamasında, ileri düzeyde mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket edebilmeli
|
5
|
6
|
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapabilmeli ve etkin iletişim sağlayabilmeli
|
-
|
7
|
Bilgi teknolojilerini ve bir yabancı dili ileri düzeyde etkin kullanma becerisine sahip olmalı
|
-
|
8
|
Çağın getirdiği güncel ormancılık ve diğer ilgili alanlarındaki problemleri ileri düzeyde tanımlayabilmeli, kurgulayabilmeli ve çözebilmeli
|
-
|
9
|
Ormancılık uygulamaları için gerekli teknikleri ve araçları ileri derecede kullanabilmeli
|
-
|
10
|
Ormancılık faaliyetlerini ileri düzeyde üç boyutlu düşünmeli, yorumlayabilmeli, analiz ve sentez yapabilmeli
|
5
|
11
|
Her türlü doğal kaynağı ve doğal olayları ileri düzeyde araştırıp etüt yapabilmeli ve rapor yazabilmeli
|
5
|
12
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini ileri derecede kavrayabilmeli ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanabilmeli
|
-
|