Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Kimya mühendisliği ve matematik, Lineer denklemler: matris ve determinantlar, vektörler ve koordinat sistemleri-I
|
K1(Bölüm 15), K2(EK B), K5(Bölüm 2)
|
2
|
Kimya mühendisliği ve matematik, Lineer denklemler: matris ve determinantlar, vektörler ve koordinat sistemleri-II
|
K1(Bölüm 15), K2(EK B), K5(Bölüm 2)
|
3
|
Kimya mühendisliği ve matematik, Lineer denklemler: matris ve determinantlar, vektörler ve koordinat sistemleri-III
|
K1(Bölüm 15), K2(EK B), K5(Bölüm 2)
|
4
|
Adi diferansiyel denklemler: birinci dereceden, ikinci dereceden diferansiyel denklemler, kısmi diferansiyel denklemler
|
K3(Bölüm 1 ve 4), K5(Bölüm 4 ve 5)
|
5
|
Matematiksel modellerin kullanımı, temel kanunlar, kütle denkliği, enerji eşitlikleri, taşınım eşitlikleri, denge ve hal eşitlikleri-I
|
K1, K2(Bölüm 2)
|
6
|
Matematiksel modellerin kullanımı, temel kanunlar, kütle denkliği, enerji eşitlikleri, taşınım eşitlikleri, denge ve hal eşitlikleri-I
|
K1, K2(Bölüm 2)
|
7
|
Kimya mühendisliğinde bazı proses birimlerinin matematiksel modellemesi
|
K3(Bölüm 1)
|
8
|
Buharlaştırıcı modeli, Kesikli reaktör (Batch reactor) modeli
|
K1, K3(Bölüm 2), K4(Bölüm 5)
|
9
|
Sabit ve değişken hacimli izotermal sürekli karıştırmalı tank reaktör (CSTR) modellemesi
|
K1, K3(Bölüm 2), K4(Bölüm 5)
|
10
|
Piston akışlı reaktör (Plug-flow reactor) modeli
|
K1, K3(Bölüm 2), K4(Bölüm 5)
|
11
|
Kütle transferli reaktör modeli
|
K1(Bölüm 3)
|
12
|
Mikroskobik denklikler, süreklilik denklemi
|
K1(Bölüm 3)
|
13
|
Kimya mühendisliğinde bazı matematiksel modelleme örnekleri-I
|
K3(Bölüm 1), K5(Bölüm 4 ve 5)
|
14
|
Kimya mühendisliğinde bazı matematiksel modelleme örnekleri-II
|
K3(Bölüm 1), K5(Bölüm 4 ve 5)
|
Ön Koşul
|
Yoktur
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ahmet YARTAŞI
|
Dersi Verenler
|
1-)Profesör Dr. Ahmet Yartaşı
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1- William L., (1999). Process Modelling, Simulation and Control for Chemical Engineers. (Second
Edition). McGraw-Hill.
K2- Rice, R. G., Do, D. D. (1995), Applied Mathematics and Modeling for Chemical Engineers, John
Wiley & Sons, Inc., Canada.
K3- Çalımlı, A., Oğuz, H., Demirel, B., Şimşek, E. H., Alıcı S.,(1996), Kimya Mühendisliği Matematiği, A.Ü.F.F.
Döner Sermaye İşletmesi Yayınları, No:37, Ankara.
K4- Octave Levenspiel, (1999), Chemical Reaction Engineering, Third Ed. John Wiley & Sons., USA.
K5- Güler, Ç.,(1991), Kimyacılar için Matematik, Ege Üniv. İzmir.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1- Octave Levenspiel, (1999), Chemical Reaction Engineering, Third Ed. John Wiley & Sons., USA.
YK2- Güler, Ç.,(1991), Kimyacılar için Matematik, Ege Üniv. İzmir.
|
Dersin Amacı
|
İleri kimya mühendisliği problemlerini matematiksel olarak modelleyebilme ve çözümleyebilme.
|
Dersin İçeriği
|
Kimya mühendisliği ve matematik, Lineer denklemler: matris ve determinantlar, vektörler ve tensörler, koordinat sistemleri. Adi diferansiyel denklemler: birinci dereceden, ikinci dereceden diferansiyel denklemler, kısmi diferansiyel denklemler, Matematiksel modellerin kullanımı, temel kanunlar, kütle denkliği, enerji eşitlikleri, taşınım eşitlikleri, denge ve hal eşitlikleri, Kimya mühendisliğinde bazı proses birimlerinin matematiksel modellemesi, Buharlaştırıcı modeli, Kesikli reaktör (Batch reactor) modeli, Sabit ve değişken hacimli izotermal sürekli karıştırmalı tank reaktör (CSTR) modellemesi, Piston akışlı reaktör (Plug-flow reactor) modeli, Kütle transferli reaktör modeli, Mikroskobik denklikler, süreklilik denklemi, Kimya mühendisliğinde bazı matematiksel modelleme örnekleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama
|
1
|
2
|
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma
|
4
|
3
|
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlama ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilme
|
2
|
4
|
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenme
|
-
|
5
|
Alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama
|
3
|
6
|
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlama ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirme
|
-
|
7
|
Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri çözüme ve irdeleme
|
3
|
8
|
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirme, bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alma
|
-
|
9
|
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurma
|
-
|
10
|
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarma
|
-
|
11
|
Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilme ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkında olma
|
-
|
12
|
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme
|
-
|