Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Endemik tür, endemizm, nadir, relikt, enklav, istilacı tür, yaşayan ölü tür, nesil tükenmesi (yok oluş) kavramlarının tanımlanması
|
K1- Bölüm1
K2- Bölüm1
|
2
|
Endemik türlerin oluşum sebepleri ve gen merkezlerinin belirlenmesi
|
K2- Bölüm2
|
3
|
Türkiyedeki endemik bitkilerin durumu ve Türkiye?de endemizm.
|
K2- Bölüm2
|
4
|
Endemiklerce zengin alanların coğrafik yapısı.
|
K1- Bölüm2
|
5
|
Endemik türlerin dünya üzerindeki yayılış alanları.
|
K1- Bölüm3
|
6
|
Endemizm ile biyoçeşitlilik arasındaki ilişki.
|
K1- Bölüm4
|
7
|
Endemik türleri tehdit eden faktörler.
|
K1- Bölüm2
|
8
|
Ekonomik tönden önemli olan endemik, nadir ve tehdit altındaki bitkiler.
|
K1- Bölüm2
K2- Bölüm2
K3- Bölüm1
|
9
|
Bir alandaki endemik türlerin sayısı ile bu türlerin yok oluşları arasında bir ilişki var mıdır?.
|
K2- Bölüm3
|
10
|
Endemizm ve nesil tükenmesi arasında ilişki var mıdır? Nesli tehlike altındaki türler endemik türler midir?
|
K1- Bölüm5
|
11
|
Endemiklerin tehlike kategorileri (IUCN kategorileri).
|
K2- Bölüm3
|
12
|
Endemik türlerin kullanım alanları.
|
K3-Bölüm2
|
13
|
Yurt dışına kaçırılan endemik türler ve nedenleri. Alınması gerekli önlemler.
|
K3-Bölüm3
|
14
|
Ülkemizde endemikler için yapılan koruma çalışmaları.
|
K1-Bölüm5
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Melda DÖLARSLAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Avcı, M. 2005. Çeşitlilik ve endemizm açısından Türkiye`nin bitki örtüsü. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Dergisi, 13, 27-55.
2. Ekim, T. 2009. Türkiye`nin nadir endemikleri. Türkiye İş Bankası kültür yayınları, İstanbul.
3. Ekim, K.E. 1992. Endemik bitkilerimiz. Tok. 74, 31-33.
|
Yardımcı Kitap
|
1. Koç, H. 2002. Bitkilerle sağlıklı yaşam. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
2. Anonim 2001.Türkiye?nin biyolojik zenginlikleri. Türkiye çevre vakfı yayınları, 2001.
3. Avcı, M, Özhatay, N. 2005. Ilgaz Dağlarının önemli bitki alanları, Türkiye?nin 122 önemli bitki alanı. Doğal Hayatı Koruma Vakfı Yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Endemizm, endemik, nadir, enklav ve relikt kavramlarının tanıtılması, Türkiye endemik bitkilerinin belirlenmesi, Endemik bitkilerin yayılış alanlarının belirlenmesi, Türkiye?de endemik bitkilerin durumu, Endemik bitkileri tehtit eden faktörlerin belirlenmesi, Endemik bitkilerin kullanım alanlarının tespiti, Endemik bitkiler için ülkemizde yapılan koruma çalışmalarının belirlenmesi gibi konularda yardımcı olmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Endemik tür, endemizm kavramlarının tanımlanması. Endemik türlerin oluşum sebepleri ve gen merkezlerinin belirlenmesi ile Türkiyedeki endemik bitkilerin durumu konularını içermektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
|
1
|
2
|
Biyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
|
4
|
3
|
Biyoloji alanındaki bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
|
4
|
4
|
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak analiz eder, çözüm yöntemi üretir, verileri değerlendirerek problemi çözer.
|
1
|
5
|
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı olası problemlere karşı çözüme yönelik yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
1
|
6
|
Biyoloji alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği kazanır.
|
1
|
7
|
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip edebilir ayrıca kendi çalışmalarını alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
|
4
|
8
|
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren standartları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve gerektiğinde bu standartları geliştirecek yönde katkı yapar.
|
1
|
9
|
Bir yabancı dili kullanarak biyoloji alanındaki bilgileri izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
4
|
10
|
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve bu yolla bilimsel kaynaklara erişir.
|
4
|
11
|
Biyoloji alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen verileri kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek yönetir.
|
1
|
12
|
Biyoloji alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
3
|
13
|
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis ederek kazanılan bilgi ve becerileri disiplinler arası takım çalışmalarında karşılaşılabilecek olası problemlere çözüm üretmede kullanır.
|
4
|
14
|
Biyoloji uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern cihazları kullanır ve bu konudaki bilgilerini aktarır.
|
1
|
15
|
Biyoloji alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlar.
|
1
|