Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Mathematik yazılımlarına ve Octave`a giriş
|
K1: Bölüm 1.1-1.2
|
2
|
Temel sayısal hesaplamalar
|
K1: Bölüm 1.2-1.4
|
3
|
Değişkenler, yerleşik fonksiyonlar, karakter, string ve metin
|
K1: Bölüm 1.5-1.9
|
4
|
Vektörler ve vektör operatörleri
|
K1: Bölüm 2.1-2.10
|
5
|
Matrisler ve matris operatörleri
|
K1: Bölüm 3.1-3.10
K2: Bölüm 2.1-2.3
K3: Bölüm 16.3-16.4, Bölüm 18.5
|
6
|
Çizim: I-İki boyutlu çizimler
|
K1: Bölüm 4.1-4.9
K3: Bölüm 15.2.1
|
7
|
Çizim: II-Üç boyutlu çizimler
|
K3: Bölüm 15.2.2-15.2.7, Bölüm 15.4
|
8
|
Octave`da programlama: I-Script dosyaları, program akışı, Octave`da döngüler
|
K1: Bölüm 5.1-5.2
|
9
|
Octave`da programlama: II-Şartlı yapılar, prosedürler ve m uzantılı fonksiyon dosyaları
|
K1: Bölüm 5.3-5.5
|
10
|
Yerleşik fonksiyonlar, hataları belirleme-ayıklama, dosyadan okuma, dosyaya yazma
|
K1: Bölüm 5.6, Bölüm 5.8, Bölüm 5.10
|
11
|
Symbolic paket programı: diff, int ve taylor yerleşik fonksiyonlarıyla bilgisayar cebiri uygulamaları
|
K2: Bölüm 3.4
|
12
|
Uygulamalarla Octave: I-Lineer olmayan denklemlerin çözümü, minimizasyon fonksiyonları, sayısal integral, diferansiyel denklemlerin çözümü
|
K3: Bölüm 20.1-20.2, Bölüm 23.1-23.3, 24.1
|
13
|
Uygulamalarla Octave: II-Lineer kombinasyonlar, özdeğerler ve özvektörler, köşegenleştirme, SVD, Gram-Schmidt ve QR algoritmaları
|
K1: Bölüm 6.1-6.2
K2: Bölüm 5.1, Bölüm 5.3-5.5
|
14
|
Uygulamalarla Octave: III-Diferansiyel denklem sistemlerinin çözümü, optimizayon, istatistik
|
K1: Bölüm 6.4
K2: Bölüm 6.5
K3: Bölüm 25.1-25.4, Bölüm 26.1-26.6
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
İngilizce
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ahmet Yaşar ÖZBAN
|
Dersi Verenler
|
1-)Profesör Dr. Ahmet Yaşar Özban
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Salazar, J.G. (2015). Essential MATLAB and Octave, CRC Press.
K2. Lachniet, J. (2029). Introduction to GNU Octave. A brief tutorial for linear algebra and calculus students,
Third Edition, https://www.wcc.vccs.edu/sites/default/files/Introduction-to-GNU-Octave-pdf.
K3. Eaton, J.W., Bateman, D., Hauberg, S. and Wehbring, R. (2022) GNU Octave. A high-level interactive language for numerical computations, Edition 7 for Octave version 7.2.0.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Linge, S. and Langtangen, H.P. (2016). Programming for Computations-MATLAB/Octave. A Gentle Introduction to Numerical Simulations with MATLAB/Octave, Springer Open.
|
Dersin Amacı
|
Matematik yazılımlarından Octave`ı öğreterek öğrencilerin bilgisayar üzerinde temel cebirsel işlemleri yapmayı, sahip oldukları matematiksel bilgileri problemlerin sayısal ve analitik çözümlerini bulmak için nasıl kullanacaklarını, problemleri ile ilgili olarak iki boyutlu veya üç boyutlu grafikleri nasıl oluşturacaklarını, proramda yerleşik fonksiyonların özelliklerini ve nasıl kullanacaklarını öğretmek.
|
Dersin İçeriği
|
Matematiksel yazılımların ve Octave`ın tanıtımı ve kullanımı; Temel sayısal hesaplamalar; Değişken tanımlaması; Fonksiyon tanımlanması, Yerleşik fonksiyonlar ve kullanımı, Cebirsel hesaplamalar; Symbolic paket programı kullanılarak türev, integral ve Taylor seri açılımlarının hesaplanması; Yerleşik fonksiyonlar kullanılarak: lineer ve lineer olmayan denklemlerin, denklem sistemlerinin, diferansiyel denklemlerin ve diferansiyel denklem sistemlerinin sayısal çözümlerinin bulunması; Octave ortamında problemlere sayısal çözüm veya analitik çözüm amaçlı fonksiyon ve program yazımı, derlenmesi, hataların belirlenmesi ve giderilmesi; iki veya üç boyutlu grafiklerin teşkil edilerek çözüm amaçlı kullanılması.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik alanında edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
4
|
2
|
Matematik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanır.
|
-
|
3
|
Matematik alanında edindiği bilgileri diğer alanlarla ilişkilendirerek disiplinler arası çalışmalar gerçekleştirir.
|
4
|
4
|
Matematik alanında karşılaştığı problemleri edindiği araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
|
3
|
5
|
Matematik alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
-
|
6
|
Uygulamalarda karşılaşabileceği sorunların çözümü için farklı yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
|
-
|
7
|
Edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenme sürecine yön verir.
|
-
|
8
|
Matematik alanındaki güncel araştırmaları ve kendi çalışmalarını alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.
|
4
|
9
|
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi`nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
-
|
10
|
Matematik alanı ile ilgili bilgisayar yazılımı ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
4
|
11
|
Matematik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir ve denetler.
|
-
|