|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Giriş, tanımlar, baharat ticareti
|
|
|
2
|
Baharatların fonksiyonel özellikleri ve sınıflandırılması
|
|
|
3
|
Baharatların kalite kriterleri, ASTA ve ESTA
|
|
|
4
|
Baharatların genel bileşim unsurları
|
|
|
5
|
Uçucu yağlar ve elde edilme yöntemleri
|
|
|
6
|
Baharatların işlenmesi
|
|
|
7
|
Baharatların işlenmesi
|
|
|
8
|
Baharatların sterilizasyonu, fumigasyonu ve ışınlanması
|
|
|
9
|
Oleorezinler
|
|
|
10
|
Kekik, kırmızıbiber, karabiber, hardal
|
|
|
11
|
Karanfil, defne, tarçın, kakule
|
|
|
12
|
Nane, kimyon, safran, zencefil,
|
|
|
13
|
Dereotu, fesleğen, biberiye, haşhaş,
|
|
|
14
|
Sumak, rezene, vanilya, sarımsak
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Hüdayi ERCOŞKUN
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
1. Atilla Akgül, Baharat Bilimi ve Teknolojisi, 1993
2. Azhar Ali Farooqi, B. S. Sreeramu, K. N. Srinivasappa, Cultivation of Spice Crops, 2005
3. E. A. Weiss, Spice Crops, 2002
4. V. A. Parthasarathy, Bhageerathy Chempakam, T. John Zachariah, Chemistry of Spices, 2008
|
|
Yardımcı Kitap
|
1. A Akgül, Türkiye`nin Baharatları. I. Genel Özellikler, 2018
|
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı, öğrencilerin baharatların kimyasal bileşimleri ve ürüne işlenmeleri konularında bilgilendirmektir. Ayrıca, Türkiye ve dünyadaki ticaret hacmi ve kullanımı fazla olan baharat grubu bitkilerle, keyif bitkilerinin tanıtılması, bazılarının kültürünün öğretilmesi amaçlanmıştır.
|
|
Dersin İçeriği
|
Baharatların kimyasal bileşimi ve başlıca baharatların bazı özellikleri, baharatlara hasat sonrasında uygulanan işlemler (yıkama, kabuk ayırma, ağartma, kimyasal işlemler, kurutma, temizleme ve sınıflandırma), baharatları işleme teknolojisi, baharatlarda kalite kontrolu, baharatların ambalajlanması ve depolanması.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçer ve kullanır.
|
-
|
|
2
|
Alanla ilgili uluslararası literatürü izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
|
2
|
|
3
|
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
|
-
|
|
4
|
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama ve çözme becerisine sahip olur
|
-
|
|
5
|
Bağımsız olarak veya bir ekibin üyesi olarak araştırma yapabilir.
|
-
|
|
6
|
Gıda Mühendisliği alanında gerekli teknikleri ve cihazları kullanarak alanındaki bilgileri aktarabilir.
|
-
|
|
7
|
Gıda Mühendisliği alanında bilimsel yöntemleri kullanarak, disiplinler arası bilgileri edinir, bu bilgileri analiz ve sentez ederek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanır.
|
5
|
|
8
|
Alanı ile ilgili temel güncel bilgileri öğrenir ve bu alanda gelişim sağlayacak yenilikler hakkında görüş ileri sürer.
|
5
|
|
9
|
Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
|
-
|
|
10
|
Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
|
-
|
|
11
|
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
-
|