Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Gıda kimyası giriş; gıda nedir? Gıdanın başlıca bileşenleri; gıda kimyasının tarihsel gelişimi ve gıda işleme ile kimyasal değişimler arasındaki ilişki
|
K1 sayfa 1-7
|
2
|
Su; gıdalardaki suyun fonksiyonları; hidrojen bağları, kalıcı dipol momenti, dielektirik sabiti, çözgen etkisi ile ilgili teoriler; su aktivitesi ve gıda stabilitesi; sorpsiyon izoterm eğrisi, gıdalardaki fiziksel ve kimyasal reaksiyonlarda suyun rolü
|
K1 sayfa 9-24 ve 31-35
|
3
|
Karbonhidratların yapıları, adlandırılması, monosakkaritler, karbonhidratların bazı özellikleri
|
K1 sayfa 47-60
|
4
|
Karbonhidratların reaksiyonları, oligosakkaritler
|
K1 sayfa 61-84
|
5
|
polisakkaritler ve besinsel lifler
|
K1 sayfa 85-129
|
6
|
Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri-I
|
K1 sayfa 136-162
|
7
|
Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri-II
|
K1 sayfa 163-182
|
8
|
Yağların yağ asitleri dışındaki diğer yapıtaşları ile lipidlerde oluşan bozulma tepkimeleri ve diğer başlıca tepkimeler
|
K1 sayfa 182-199
|
9
|
Proteinler; aminoasitlerin sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları
|
K1 sayfa 230-249
|
10
|
Proteinler; proteinlerin sınıflandırılması, proteinlerin başlıca özellikleri; proteinlerin yapısı; proteinlerin fonksiyonel grupları ve bu grupların kimyasal yapıları, hidrofobik özellikleri
|
K1 sayfa 249-259
|
11
|
Proteinler; izoelektrik nokta ve çözünürlükleri, gıda sistemlerinde protein denatürasyonu ve etkiler
|
K1 sayfa 263-273
|
12
|
Proteinler; izoelektrik nokta ve çözünürlükleri, gıda sistemlerinde protein denatürasyonu ve etkileri
|
K1 sayfa 274-315
|
13
|
Enzim yapısı ve özellikleri, gıdalarda bulunan ve gıda üretiminde kullanılan enzimler, Isıl işlem sırasında oluşan toksik bileşenler
|
K1 sayfa 331-344 K1 sayfa 386-393 K2 slayt 1-14
|
14
|
Proje sunumları
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç.Dr. Hüdayi ERCOŞKUN
|
Dersi Verenler
|
1-)Doçent Dr. Hüdayi Ercoşkun
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Saldamlı,İ (editör). (2014). Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 200 s.
K2 Ders notu slaytları
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Srinivasan, D., Parkin, L. K. (2017) Fennema`s food chemistry, CRC Press, New York, 1089s. YK2. Zeece, M. (2020) Introduction to the Chemistry of Food, Academic Press, Cambridge, 419s. YK3. Rahman, M. S. (editor). (2007) Handbook of food preservation, Marcel Dekker Inc., New York, 1088 s.
|
Dersin Amacı
|
Gıda bileşenlerinden su, karbonhidratlar, proteinler ve lipidler ile ilgili temel bilgileri ve bunların yapıları, gıdaya kattığı özellikleri ve analiz yöntemlerini öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Gıda da bulunan su, gıdalarda buluna karbonhidratlar, lipidler ve proteinlerin yapıtaşları ve bunların fonsiyonları ile sınıflandırılması
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilimsel araştırma yapmak için gerekli olan yayın, kitap ve yöntemleri seçme ve kullanma
|
4
|
2
|
Alanla ilgili uluslararası literatürü izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma
|
-
|
3
|
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olma
|
5
|
4
|
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama ve çözme becerisine sahip olma
|
3
|
5
|
Bağımsız olarak veya bir ekibin üyesi olarak araştırma yapabilme
|
2
|
6
|
Gıda Mühendisliği alanında gerekli teknikleri ve cihazları kullanarak alanındaki bilgileri aktarabilme
|
-
|
7
|
Gıda Mühendisliği alanında bilimsel yöntemleri kullanma, disiplinler arası bilgileri edinme ve bu bilgileri analiz ve sentez ederek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanma
|
-
|
8
|
Alanı ile ilgili temel güncel bilgileri öğrenir ve bu alanda gelişim sağlayacak yenilikler hakkında görüş ileri sürme
|
-
|
9
|
Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama
|
4
|
10
|
Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilme ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkında olma
|
3
|
11
|
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme
|
-
|