ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Scientific Research Methods and Publishing Ethics FRE501 GÜZ-BAHAR 3+0 Z 6
    Öğrenme Çıktıları
    1-Araştırma ve yayın etiğine ilişkin kavramları, bir araştırmanın etik açıdan geçerli ve güvenilir olması konusunda araştırmacının sorumluluklarını tanımlar
    2-Klinik araştırmalar, girişimsel olmayan klinik araştırmalar ve hayvan deneylerinde araştırma deneği (insan/hayvan) ile ilgili etik gereklilikleri tanımlar
    3-Araştırmaları etik açıdan değerlendiren araştırma etik kurullarının çalışma disiplini doğrultusunda, araştırma proje başvuru dosyalarında dikkat edilmesi gereken gereklilikleri uygular
    4-Araştırma etiği ve yayın etiği ile ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeleri kavrar
    5-Araştırmanın yayın haline dönüştürülmesi sürecinde yayın etiğinin gerekliliklerini yerine getirir
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14684
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)0000
    Proje3012525
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 7012525
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   176
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     5,87 ---- (6)
    Dersin AKTS Kredisi   6
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Kısa tarihçe ve kavramlar
    2 Araştırma kavramı, bilimsel araştırma, amaçlarına ve yöntemlerine göre araştırmalar K1, 203-212
    3 Laboratuvar çalışmaları, hayvan deneyleri, klinik ve saha araştırmaları YK2
    4 Bilim ve bilim etiği YK3
    5 Araştırma etiği kavramı ve araştırma etiği ihlalleri, araştırma etiğinin temel ilkeleri K1, 371-379; YK3
    6 Bilimsel yanıltmalar, Yayın etiği ihlalleri, Yazarlık hakkı sorunları K1, 159-180, 107-126; YK4
    7 Taraflı yayın (çıkar çatışması), Editöryal etik K1, 107-158; YK5
    8 Bilimsel araştırma ve yayın etiğinde kapsam ve etik sorunlar K1, 51-65; YK6
    9 Araştırma denekleri, araştırmacı- denek ilişkisi K1, 233-249; YK7
    10 Denek seçimi, denek hakları, yeterliği olmayan denekler K1, 96-106
    11 Araştırma etik kurulları YK8
    12 Araştırmanın ilgili taraflarının hak ve sorumlulukları (Araştırmacı, Denek, Sponsor, Araştırma Etik Kurulu, Sözleşmeli Araştırma Kuruluşu...) K1, 91-106
    13 Araştırmacı - endüstri ilişkisinden doğan etik sorunlar K1, 967-981
    14 Ülkemizde araştırma ve yayın etiği ile ilgili mevzuatın değerlendirilmesi
    Ön Koşul -
    Ders Dili İngilizce
    Dersin Sorumlusu Prof.Dr.Ziya ŞİMŞEK
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Iphofen, R., 2020. Handbook of Research Ethics and Scientific Integrity. Springer, ISBN 978-3-030-16758-5
    Yardımcı Kitap YK1. Camarinha-Matos, L.M., Scientific Research Methodologies and Techniques. http://www.uninova.pt/cam/teaching/SRMT/SRMTunit2.pdf YK2. Anonymous, Animal Experimentation in Research. https://www.dfg.de/download/pdf/dfg_im_profil/geschaeftsstelle/publikationen/tierversuche_forschung_en.pdf YK3. Stern, J.E., Elliot, D. The ethics of scientific research. http://www.bu.edu/researchsupport/files/2016/09/RCR-The-Ethics-of-Scientific-Research-A-Guidebook-for-Course-Development.pdf YK4. Rethinaraj, T.S.G., Chakravarty, S., 2017. Unethical Authorship is Research Misconduct. https://sc-lab.org/pdf/2017-research-misconduct.pdf YK5. Rockwell, S., Ethics of Peer Review: A guide for manuscript reviewers. https://ori.hhs.gov/sites/default/files/prethics.pdf YK6. Weinbaum, C., Landree, E., Blumenthal, M.S., Piquado, T., Gutierrez, C.I., 2019. Ethics in scientific research. An examination of ethical principles and emerging topics. https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR2900/RR2912/RAND_RR2912.pdf YK7. Raheim, M., Magnussen, L.H., Sekse, R.J.T., Lunde, A., Jacobsen, T., Blystad, A., 2016. Researcherresearched relationship in qualitative research: Shifts in positions and researcher vulnerability. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4910304/pdf/QHW-11-30996.pdf YK8. WHO, 2009. Basic concepts for capacity building. https://www.who.int/ethics/Ethics_basic_concepts_ENG.pdf
    Dersin Amacı Lisansüstü program öğrencilerine araştırma ve yayın etiği ile ilgili bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazandırmak, bu bağlamda araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmesini sağlamak amaçlanmaktadır.
    Dersin İçeriği Etik kavramı çok boyutlu olarak ele alınmaktadır. Konuya ilişkin örnekler incelenmekte, karşılaşılan sorunlar örnek olaylar üzerinden irdelenmektedir.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Temel bilimler ve mühendislik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve yeni bilgiler edinebilme yöntemlerine sahiptir 4
    2 Edindiği bilgilerle, ileri düzeyde ormancılık problemlerine uygun deneyler veya yöntemler tasarlar, uygular ve sonuçlarını analiz edip yorumlar -
    3 Ormancılık ve çevre sorunlarına, küresel, toplumsal ve ekosistem koşullarını da dikkate alarak çözüm üretir -
    4 Ormancılık problemlerinin çözümüne yönelik ileri düzeyde disiplinlerarası bir yaklaşımla çözüme gider 3
    5 Karşılaşılan ormancılık problemlerinin tespiti ve çözümü aşamasında, ileri düzeyde mesleki etik ve sorumluluk bilinci içerisinde hareket eder 5
    6 Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev yapar ve etkin iletişim sağlar -
    7 Bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisine sahiptir -
    8 Çağın getirdiği güncel ormancılık ve diğer alanlardaki problemleri ileri düzeyde tanımlar, kurgular ve çözer -
    9 Ormancılık uygulamaları için gerekli teknikleri ve araçları ileri derecede kullanır -
    10 Ormancılık faaliyetlerini ileri düzeyde üç boyutlu düşünür, yorumlar, analiz ve sentez yapar -
    11 Her türlü doğal kaynağı ve doğal olayları ileri düzeyde araştırıp etüt yapar ve rapor yazar 5
    12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini ileri derecede kavrar ve bilgilerinin güncelliğini sağlayacak yöntemleri kullanır -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster