Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Duyusal analizin tanımı, duyusal değerlendirmenin tarihsel gelişimi
|
K1 Bölüm: 2,
K2 Sayfa: 1-18
|
2
|
Gıdaların kalite özellikleri, duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri
|
K1 Bölüm: 1
|
3
|
Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panel kontrolleri
|
K1 Bölüm: 3
|
4
|
Duyusal analizde panelist seçimi, panelist eğitimi, eşik değerinin belirlenmesi
|
K1 Bölüm: 4,
K2 Sayfa: 57-77, 125-147
|
5
|
Farklılık testleri
|
K1 Bölüm: 5,
K2 Sayfa: 79-100
|
6
|
Beğeni testleri
|
K2 Sayfa: 303-324
|
7
|
Lezzet profil analizi
|
K2 Sayfa: 325-347
|
8
|
Doku profil analizi
|
K1 Bölüm: 8,
K2 Sayfa: 259-281
|
9
|
Duyusal testlerin tüketici tercih çalışmalarında kullanılması
|
K1 Bölüm 9
|
10
|
Tüketici saha testleri ve anket dizaynı
|
K2 Sayfa: 349-378
|
11
|
Kalite kontrol ve duyusal raf ömrü (stabilite) testleri
|
K2 Sayfa: 407-432
|
12
|
Duyusal analizle ilgili uygulamalar
|
K1 Bölüm: 5
|
13
|
Duyusal analizle ilgili uygulamalar
|
K1 Bölüm: 8
|
14
|
Öğrenci sunumları
|
K1 Bölüm 5, Bölüm 7
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Emin Burçin ÖZVURAL
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Altuğ Onoğur, T., Elmacı, Y. (2015). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme, 2. Baskı, Sidas Medya, İzmir.
K2. Lawless, H. T., Heymann, H. (2010). Sensory Evaluation of Food- Principles and Practices, Springer, New York, NY.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Stone, H., Sidel, J. L. (2004). Sensory Evaluation Practices, Third Edition, Academic Press, Redwood City, CA.
|
Dersin Amacı
|
Gıda kalitesinin belirlenmesinde duyusal analizin önemi, duyusal analiz yöntemleri ve analiz sonuçlarının değerlendirilmesi konularında bilgiler vermek.
|
Dersin İçeriği
|
Duyusal analizin gıda kalite kontrolünde önemi, tarihsel gelişimi, duyu organlarının yapısı ve algılmadaki rolleri, duyusal analiz ortamı, panelist seçimi, panelist eğitimi, duyusal anlizde yararlanılan testler, duyusal analiz uygulamaları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Gıda bilimleri ve mühendisliği konularını en son gelişmeler dâhil olmak üzere üst düzeyde anlar ve uygulamalarını yapar.
|
4
|
2
|
Gıda bilimi ve teknolojisine yenilik getiren, yeni
bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar.
|
-
|
3
|
Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir.
|
-
|
4
|
Gıda bilimleri ve mühendisliği alanında en yeni bilgilere/literatüre ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir.
|
4
|
5
|
Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur.
|
-
|
6
|
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır.
|
-
|
7
|
Gıda bilimleri ve mühendisliği alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar
|
-
|
8
|
Gıda bilimleri ve mühendisliği alanında çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, bir yabancı dilde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
-
|
9
|
Gıda bilimleri ve mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda bilimsel araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanarak, verilerin elde edilmesi, değerlendirilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
4
|