Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Erken okuryazarlığa ilişkin temel kavramlar ve teoriler
|
K1, Bölüm 2, Sayfa 25-46
|
2
|
Gelişen okuryazarlık yaklaşımı
|
K1, Bölüm 2, Sayfa 28
|
3
|
Sözel dil ve okuma deneyimleri
|
K1, Bölüm 3, Sayfa 51-63; Bölüm 4, Sayfa 67-87
|
4
|
Yazı farkındalığı ve yazma deneyimleri
|
K1, Bölüm 5, Sayfa 91-108
|
5
|
Sınıfta erken okuryazarlık çevresi
|
K1, Bölüm 8, Sayfa 155-166
|
6
|
Kitap türleri
|
K1, Bölüm 6, Sayfa 113-133
|
7
|
Erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi
|
K2, Bölüm 15, Sayfa 337-360
K3, Bölüm 10, Sayfa 198-208
|
8
|
Erken Okuryazarlık becerilerinin desteklenmesi
|
K2, Bölüm 16, Sayfa 361- 383
|
9
|
Erken Okuryazarlık Müdahale Programları
|
K2, Bölüm 17, Sayfa 383-405
|
10
|
Erken okuryazarlık araştırmaları
|
K1, Bölüm 13, Sayfa 273-285
K2, Bölüm 18, Sayfa 409--431
|
11
|
Erken okuryazarlık becerilerinin oyunla desteklenmesi
|
K2, Bölüm 11, Sayfa 233-251
|
12
|
Teknoloji ve Erken Okuryazarlık
|
K1, Bölüm 7, Sayfa 139-152
K2, Bölüm 12, Sayfa 257-287
|
13
|
Erken Okuryazarlık Etkinlikleri
|
K2, Bölüm 19, Sayfa 439-461
|
14
|
Erken Okuryazarlık Stratejileri
|
K4, Sayfa 3-219
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Nihan Feyman Gök
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Gonca Uludağ & Tuğba Durmuş, (Ed). Erken Okuryazarlık Eğitimi, (2020). Ankara: Nobel Yayınları.
K2. Ed. Filiz Erbay (2021). Erken Okuryazarlık Becerileri ve Desteklenmesi, Eğiten Kitap.
K3. Ed. O.S. Kesicioğlu & Binnur Yıldırım Hacıibrahimoğlu (2018). Erken Çocuklukta Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme, Eğiten Kitap.
K4. Janice J. Beaty (2018). Erken Çocuklukta 50 Okuryazarlık Stratejisi, Pegem Akademi.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı erken okuryazarlık kavramı tanıtılarak evde ve okulda erken okuryazarlığın desteklenmesi ve değerlendirilmesi konusunda anlayış geliştirmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Erken okuryazarlıkla ilgili temel kavramlar ve teoriler, gelişen okuryazarlık y kavramı, sözel dil ve okuma deneyimi, yazı farkındalığı ve yazma deneyimi, sınıfta erken okuryazarlık çevresi, kitap türleri, erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi, erken okuryazarlık becerilerinin desteklenmesi, erken okuryazarlık müdahale programları, erken okuryazarlık araştırmaları, erken okuryazarlık becerilerinin oyunla desteklenmesi, teknoloji ve erken okuryazarlık, erken okuryazarlık etkinlikleri ve erken okuryazarlık stratejileri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili kavramları, kuramları, ulusal ve uluslararası uygulamaları ve kavramlar arası ilişkileri bilir.
|
-
|
2
|
Çocukların gelişim özelliklerini değerlendirme ve gelişimsel bozuklukları açısından gerekli yönlendirmeleri yapabilecek bilgi düzeyine sahip olur.
|
3
|
3
|
Çocukların gelişimlerini farklı ölçme yöntem ve teknikleri kullanarak değerlendirir ve takip eder.
|
3
|
4
|
Farklı gelişim ve yaş özelliklerine sahip çocukların gelişimsel özellik ve ihtiyaçlarını bilir ve bu çocuklara yönelik eğitimsel yaklaşımları açıklar.
|
3
|
5
|
Türkiye`de ve dünyada erken çocukluk döneminde farklı eğitim programlarının felsefesini, öğelerini ve örneklerini bilir.
|
3
|
6
|
Çocukların gelişimlerini, bireysel özelliklerini ve ihtiyaçlarını dikkate alarak eğitim programı hazırlar ve uygular.
|
5
|
7
|
Ailelere yönelik eğitim programları geliştirir ve uygular.
|
4
|
8
|
Çocuk gelişimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3
|
9
|
Çocukların gelişimlerini değerlendirmek için farklı ölçme araçları geliştirir ve uygular.
|
4
|
10
|
Alana ilişkin bilimsel bir araştırma tasarlar ve gerçekleştirir.
|
-
|
11
|
Bilimsel bir çalışmayı alanı ile ilgili bilgilerini kullanarak analiz eder ve yorumlar.
|
5
|
12
|
Alanda kullanabileceği farklı disiplinlere ait bilgilere sahiptir.
|
-
|
13
|
Alanda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir.
|
3
|
14
|
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir, değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
|
3
|
15
|
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini açıklar, etik davranır.
|
3
|