Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Tehlikeli madde İSG kavram ve tanımlar.
|
K1-K7 ve YK1-YK7
|
2
|
İnsan sağlığı ve çevre için tehlike oluşturabilecek piyasaya arz edilen maddelerin ve müstahzarların sınıflandırılması, ambalajlanması ve etiketlenmesi.
|
K1-K7 ve YK1-YK7
|
3
|
Tanımlar, dağıtıcı, EC numarası, EINECS, ELINCS, Güvenlik Bilgi Formları, elleçleme, madde, müstahzar, piyasaya arz.
|
K1-K7 ve YK1-YK7
|
4
|
İnsan sağlığı ve çevre için tehlikeli madde ve müstahzarlar.
|
K1-K7 ve YK1-YK7
|
5
|
Kimyasallar Danışma Kurulu, oluşumu, görevleri.
|
K1-K7 ve YK1-YK7
|
6
|
Tehlikeli maddelerinde sınıflandırma, usuller, testler, tehlike özellikleri, konsantrasyon sınırları.
|
K1-K7 ve YK1-YK7
|
7
|
Tehlikeli madde ve atıkların insan sağlığına ve çevreye etkilerinin değerlendirilmesi.
|
K1-K7 ve YK1-YK7
|
8
|
Tehlikeli maddelerin ambalajlanması ve taşınması. Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi.
|
K8-K10 ve YK8-YK10
|
9
|
Kimyasal adların gizliliği. Denetim ve yaptırım. Tehlikeli maddelerde İSG riskleri ve önlem alma.
|
K8-K10 ve YK8-YK10
|
10
|
Atıklarda İSG kavramı ve tanımlar. Tehlikeli atık, akümülatör, depolama tesisleri, atık getirme merkezleri, atık işleme tesisleri, arıtma, atık listesi, atık yönetimi.
|
K8-K10 ve YK8-YK10
|
11
|
Biyo-bozunur atık, biyo-metanizasyon, çevre izin belgesi, dönüşüm, ön işlem, PCB, PCT, UATF.
|
K8-K10 ve YK8-YK10
|
12
|
Atık işletme yönetimi. Atık depolama, bildirim, kayıt.
|
K8-K10 ve YK8-YK10
|
13
|
Endüstriyel atıklar, tehlikeli atık yönetimi. Yeniden kullanım, yan ürün.
|
K8-K10 ve YK8-YK10
|
14
|
Atık yönetiminde İSG riskleri ve tedbirleri. İlgili standart ve mevzuat.
|
K8-K10 ve YK8-YK10
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe/İngilizce
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Ercüment N. DİZDAR
|
Dersi Verenler
|
1-)Profesör Dr. Hakan Çolak
|
Ders Yardımcıları
|
Doç. Dr. Hakan ÇOLAK
Doç. Dr. Ercüment N. DİZDAR
|
Kaynaklar
|
K1. Dizdar, E. N. (1998). Üretim Sistemlerinde Olası İş Kazaları İçin Bir Erken Uyarı Modeli, Gazi Üni., FBE, Endüstri Müh., Ankara.
K2. Dizdar, E. N. (2000). İş Güvenliği. Alver Matbaası, Ankara.
K3. Dizdar, E. N. (2008). Ergonomi. ABP Yayın Evi, Ankara.
K4. Dizdar, E. N. (2004). İş Hukuku. Dilara Yayınevi & Matbaacılık, Trabzon.
K5. Dizdar, E. N. (2008). İş Güvenliği. Murathan Yayınevi, (4. Baskı), Ankara.
K6. Dizdar, E. N. (2003). İş Güvenliği. Dilara Yayın Evi, Trabzon.
K7. Dizdar, E. N. (2015). İş Güvenliği Mevzuatı. AÜ, Erzurum.
K8. Dizdar, E. N. (2014). İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri. AÜ, Erzurum.
K9. Dizdar, E. N. (2002). Tehlike Analiz Teknikleri. Gazi Üniversitesi, FBE, Ankara.
K10. Dizdar, E. N. (2001). Kaza Sebeplendirme Yaklaşımları. Mesleki Sağlık ve Güvenlik, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. AICHE. (2008). Guidelines for Chimical Transportation Safety, Security and Risk Management, (2nd Ed.), USA.
YK2. AICHE. (2016). Guidelines for Safe Automation of Chemical Processes, (2nd Ed.), USA.
YK3. Salvendy, G. (2012). Handbook of Human Factors and Ergonomics, John Wiley&Sons Ltd. USA.
YK4. Karwowski, W. ve Marras, S. W. (2008). The Occupational Ergonomics Handbook. CRC Press.
YK5. Dikshith, T, S. S. (2017). Handbook of Chemicals and Safety, CRC Press, USA.
YK6. Frick, K. W. J. (2000). Reviewing Occupational Health and Safety Management - Multiple Roots. Elsevier.
YK7. ILO & IEA (2010). Ergonomic Checkpoints, International Labour Office, Geneva, Switzerland.
YK8. ILO (2001). Guidelines on Occupational Safety and Health Management Systems, Geneva, Switzerland.
YK9. Robson, L. C. J. (2005). The Effectiveness of Occupational Health and Safety Management Systems, Insti. for Work and Health.
YK10. Kroemer, K. H. E., Kroemer H. B. and Kroemer E. K. (2001). Ergonomics, How to Design for Ease and Efficiency, PranticeHall.
|
Dersin Amacı
|
İş Sağlığı ve Güvenliğinde tehlikeli madde ve atıklar kavramlarının öğrenilmesi. İnsan sağlığı ve çevre için tehlike oluşturabilecek tehlikeli madde ve müstahzarlar sınıflandırılmalarının bilinmesi. EC numarası, EINECS, ELINCS, Güvenlik Bilgi Formlarının anlaşılması. Çalışan sağlığı ve çevre için tehlikeli madde ve müstahzarları sınıfların bilinmesi. Tehlikeli maddelerin sınıflandırması, testleri, tehlike özellikleri ve konsantrasyon sınırlarının öğrenilmesi. Tehlikeli madde ve atıkların insan sağlığına ve çevreye etkilerinin değerlendirilmesinin bilinmesi. Tehlikeli maddelerin ambalajlanması, taşınması ve etiketlenmesinin bilinmesi. Tehlikeli madde ve atıklar için alınacak İSG önlemlerinin bilinmesi. Atıklarda İSG kavramının bilinmesi. Tehlikeli atık, akümülatör, depolama tesisleri, atık getirme merkezleri, atık yönetimi, biyo-bozunur atık, biyo-metanizasyon, çevre izin belgesi, dönüşüm, ön işlem, PCB, PCT, UATF konularının öğrenilmesi. Atık işletme ve depolama, bildirim ve kayıtın bilinmesi.
|
Dersin İçeriği
|
Tehlikeli madde İSG kavram ve tanımlar. İnsan sağlığı ve çevre için tehlike oluşturabilecek piyasaya arz edilen maddelerin ve müstahzarların sınıflandırılması, ambalajlanması ve etiketlenmesi. Tanımlar, dağıtıcı, EC numarası, EINECS, ELINCS, Güvenlik Bilgi Formları, elleçleme, madde, müstahzar, piyasaya arz. İnsan sağlığı ve çevre için tehlikeli madde ve müstahzarlar. Kimyasallar Danışma Kurulu, oluşumu, görevleri. Tehlikeli maddelerinde sınıflandırma, usuller, testler, tehlike özellikleri, konsantrasyon sınırları. Tehlikeli madde ve atıkların insan sağlığına ve çevreye etkilerinin değerlendirilmesi. Tehlikeli maddelerin ambalajlanması ve taşınması. Tehlikeli maddelerin etiketlenmesi. Kimyasal adların gizliliği. Denetim ve yaptırım. Tehlikeli maddelerde İSG riskleri ve önlem alma. Atıklarda İSG kavramı ve tanımlar. Tehlikeli atık, akümülatör, depolama tesisleri, atık getirme merkezleri, atık işleme tesisleri, arıtma, atık listesi, atık yönetimi, biyo-bozunur atık, biyo-metanizasyon, çevre izin belgesi, dönüşüm, ön işlem, PCB, PCT, UATF. Atık işletme yönetimi. Atık depolama, bildirim, kayıt. Endüstriyel atıklar, tehlikeli atık yönetimi. Yeniden kullanım, yan ürün. Atık yönetiminde İSG riskleri ve tedbirleri. İlgili standart ve mevzuat.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
İş Sağlığı ve Güvenliği alanında "Disiplinler Arası Yaklaşım Felsefesi"ni kavrar ve bu alanla ilgili problemlerin tespit ve çözüm süreçlerinde "Takım Ruhu ve Ekip Çalışması Yaklaşımı"na göre çalışır.
|
-
|
2
|
İşyerlerinde fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikolojik ve ergonomik risk faktörlerini değerlendirerek, alınması gereken İSG tedbirlerini bilir ve uygular.
|
3
|
3
|
İş Sağlığı ve Güvenliğini, iş hukuku, sosyal güvenlik hukuku ve İSG mevzuatında bilir ve sürekli değişim içindeki bu bilgilerin güncelliği takip eder.
|
-
|
4
|
İş Sağlığı ve Güvenliğinin sosyal ve teknik bilgilerine hakim olarak, iş grupları ve sektör çeşitlerine göre tehlike değerlendirme ve risk analizlerini yapar.
|
3
|
5
|
Tehlike sınıflarına göre işyerlerinde çalışma koşulları, ortam faktörleri ve korunma ilkeleriyle ilgili kapsamlı ve teknik bilgilere sahiptir ve uygular.
|
4
|
6
|
Sektörel boyutta ve meslek gruplarında çalışma şartları sorunlarını tespit, analiz, çözüm ve iyileştirme faaliyetlerini yürütmede gerekli bilgi ve becerilere sahiptir.
|
4
|
7
|
Tasarım ve imalatta, yanıcı, patlayıcı ve tehlikeli madde ve atıklarda alınması gereken İSG önlemlerini bilir ve uygular.
|
5
|
8
|
Tarım, zitaat, elektrik, ormancılık, madencilikte İSG tehlikelerinin tespiti ve risklerinin analizi ve gerekli tedbirlerin alınması hakkındaki bilgiye sahiptir.
|
2
|
9
|
Kişisel Koruyucu Donanımlar hakkında mevzuat hükümlerini ve AT gereksinimlerini bilir ve sektörlerdeki iş grupları ve mesleklere göre KKD seçimini yapar ve kullanım koşul ve kurallara uygunluğu sağlar.
|
2
|
10
|
İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel araştırma teknikleri hakkında bilgi sahibi olur ve konuyla ilgili istatistiki bilgileri yorumlar.
|
-
|
11
|
İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki bilimsel ve uygulamalı çalışmaları araştırma, bilimsel çalışma yapma ve akademik yazı (makale, bildiri, rapor vb) ve sözlü sunum yapma becerilerine sahiptir.
|
-
|
12
|
"İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Anlayışı"na ve "İş Sağlığı ve Güvenliğinde Kültürü"nün geliştirilmesine ve yerleştirilmesine katkı verir.
|
-
|
13
|
"Kurumsal ve Toplumsal İletişim" becerisine sahiptir ve bu bağlamda İş Sağlığı ve Güvenliği algısının sosyolojik ve psikolojik benimsenme ve kökleşmesinde etkin rol oynar.
|
-
|
14
|
Meslek hayatında ve İş Sağlığı ve Güvenliği alanındaki çalışmalarda bilimsel araştırma ilkelerini bilir ve etik kuralları benimser ve bu değerlere uygun davranır.
|
-
|
15
|
İş Sağlığı ve Güvenliği Tezli Yüksek Lisans Programından mezun olan öğrenciler, doktora programına devam edebilme imkanına ve ilgili (İş Güvenliği Uzmanlığı Görev, Yetki ve Sorumlulukları Hakkındaki Yönetmelik vb) mevzuata göre B Sınıfı İş Güvenliği Uzmanlığı sınavına girmeye hak kazanırlar.
|
3
|