Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Anlam biliminin doğuşu ve tarihçesi
|
|
2
|
Anlam biliminin çalışma alanları ve yöntemleri
|
|
3
|
Dilde anlamlı birimler, kavramlaştırma, gösterge kavramı
|
|
4
|
Kelime ve anlam, anlam belirleyicileri ve ayırıcıları
|
|
5
|
Temel anlam ögesi, tasarımlar, imgeler, duygu değeri
|
|
6
|
Yan anlam, çok anlamlılık, eş adlılık, bağlam, eş anlamlılık, ters anlamlılık
|
|
7
|
Benzetme ve aktarmalar
|
|
8
|
Bağdaştırma ve alışılmamış bağdaştırma
|
|
9
|
Kelime anlam biliminde kılınış ve görünüş kavramları
|
|
10
|
Anlam değişmeleri
|
|
11
|
Cümle anlam bilimi
|
|
12
|
Söz dizimi ve cümle anlam bilimi
|
|
13
|
Cümlede eş anlamlılık ve ters anlamlılık
|
|
14
|
Bağımlı biçimbirimler ve cümle anlamına etkileri
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Zeliha GADDAR
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
AKSAN Doğan, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yayınevi, Ankara 1998.
FİLİZOK Rıza, Anlam Analizine Giriş, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir 2001.
GUİRAUD Pierre, Anlambilim, Çeviren: Berke VARDAR, Multilingual, İstanbul 1999.
|
Yardımcı Kitap
|
TAMBA-MECZ İrene, Anlambilim, Çeviren: Necmettin SEVİL, İletişim Yay., İstanbul 1998.
|
Dersin Amacı
|
Dilbilimsel anlam biliminin konularını belirleyip bunlarla ilgili uygulamalar yaparak alanın kavramlarının ve terimlerinin tanınmasını sağlamak. Verilecek örnekler sayesinde art zamanlı ve eş zamanlı olarak Türkiye Türkçesinin anlam bilimini de ortaya koymak.
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
|
5
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
5
|
3
|
Türk dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bilgisayar teknolojilerini kullanır.
|
3
|
4
|
Türk Dilinin ve Edebiyatı?nın tarihî evrelerini bilir ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanır
|
3
|
5
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilir ve kaynakları aracısız kullanabilme becerisi kazanır.
|
4
|
6
|
Çeşitli projelere katılabilme, edindiği bilgiyi kullanabilme, analiz, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanır.
|
5
|
7
|
Alanıyla ilgili bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kullanabilir.
|
4
|
8
|
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
|
3
|
9
|
Alanında bireysel olarak veya grup halinde çalışma becerisine sahip olur ve fikirlerini ifade edebilme ve iletişim kurabilme becerisi kazanır.
|
3
|
10
|
Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
2
|
11
|
Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanır.
|
4
|
12
|
Alanıyla ilgili olarak mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur.
|
5
|