ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Kıpçak Türkçesi Kaynakları ve Sözlük İncelemeleri TDE553 GÜZ-BAHAR 3+0 S 7
    Öğrenme Çıktıları
    1-Türkiye Türkçesinin tarihsel gelişimini kavrar ve sınıflandırma yapar.
    2-Kıpçak Türkçesinin özelliklerini kavrar.
    3-Tarihî Kıpçak sahasında yazılmış eserleri bilir, dönemle ilgili metinleri okur, çözümler.
    4-Dönem sözlüklerinin ve gramer eserlerinin özelliklerini kavrar.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)148112
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4012525
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6013535
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   214
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     7,13 ---- (7)
    Dersin AKTS Kredisi   7
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Dersin kapsamı ve Kıpçaklar hakkında bilgi verilmesi. Dersin kapsamıyla ilgili kaynak araştırmak.
    2 Tarihî Kıpçak Türkçesi Tarihî Kıpçak Türkçesini ve eserlerini araştırmak.
    3 Dönem eserleri, eserlerde kullanılan alfabe, Kıpçak Türkçesi üzerine yapılan çalışmalar Tarihî Kıpçak Türkçesi hakkında kaynak araştırmak.
    4 Tarihî Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil özellikleri Tarihî Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini araştırmak.
    5 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    6 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    7 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    8 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    9 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    10 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    11 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    12 Dönem eserlerini okuma, sözlük bilimi/dil özelikleri açısından inceleme. Dönem eserleri hakkında bilgi sahibi olmak.
    13 Ermeni harfli Kıpçak Türkçesinin özellikleri, bu dönemle ilgili eserler. Ermeni harfli Kıpçak Türkçesi hakkında bilgi sahibi olmak.
    14 Tarihî Kıpçak Türkçesinin Söz Varlığı. Genel tekrar
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Öğr. Üyesi Pelin KOCAPINAR
    Dersi Verenler

    1-)10855 10855 10855

    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar Argunşah, Mustafa, Güner, Galip, Codex Cumanicus, Kesit Yay. İst. 2015. Argunşah, Mustafa, Yüksekkaya Sağol, Gülden, Karahanlıca, Harezmce, Kıpçakça Dersleri, Kesit Yay. İst. 2014. GÜNER, Galip, Kıpçak Türkçesi Grameri, Kesit Yayınları, İstanbul 2013. Kıpçak dönemi sözlük ve gramerleri: TOPARLI, Recep, Ed-Dürretü?l-Mudiyye fi?l-Lügati?t-Türkiyye, TDK Yayınları, Ankara 2003. TOPARLI, R., ÇÖGENLİ, M. S., YANIK, N. H., Kitâb-ı Mecmû-ı Tercümân-ı Türkî ve Acemî ve Mugalî, TDK Yayınları, Ankara 2000, ? vb. Toparlı, R; Vural, H.; Karaatlı, R, Kıpçak Türkçesi Sözlüğü, TDK, Ankara 2003.
    Yardımcı Kitap ECKMANN Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, hzl.: Osman Fikri SERTKAYA, TDK Yay., Ankara. Toparlı, Recep, İrşadü`l-Mülük ve`s-Selatîn, TDK Yayınları, Ankara 1992.
    Dersin Amacı Kıpçakların tarihteki var oluşlarını, yazı dili tarihindeki yerini ve eserlerini tanıtarak bilgi vermek, dönem sözlüklerini incelemek, bu dönemden seçilmiş örnek metinler üzerinde Kıpçak Türkçesinin ses bilgisi, şekil bilgisi ve söz dizimi özelliklerini öğretmek.
    Dersin İçeriği Kıpçak Türklerinin tarihî gelişimleri. Kıpçak Türkçesi ile yazılmış edebî eserleri, gramer ile sözlükleri tanıtmak. Eserleri sözlük bilimi ve dil özellikleri açısından incelemek.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
    2 Türk Dili ve Edebiyatı alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
    3 Türk dili ve edebiyatı alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip edebilir ve bilgisayar teknolojilerini kullanır. 3
    4 Türk Dilinin ve Edebiyatı?nın tarihî evrelerini bilir ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanır 4
    5 Türk Dili ve Edebiyatı alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilir ve kaynakları aracısız kullanabilme becerisi kazanır. 4
    6 Çeşitli projelere katılabilme, edindiği bilgiyi kullanabilme, analiz, yorumlama ve değerlendirme yeteneği kazanır. 4
    7 Alanıyla ilgili bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kullanabilir. 4
    8 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. 3
    9 Alanında bireysel olarak veya grup halinde çalışma becerisine sahip olur ve fikirlerini ifade edebilme ve iletişim kurabilme becerisi kazanır. 4
    10 Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur. 3
    11 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirme becerisi kazanır. 4
    12 Alanıyla ilgili olarak mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. 5
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster